אי.בי.אי חיובי על מניית טבע וממליץ לנצל את החולשה בה לקנייה ולהשקעה לטווח הארוך

טבע תפרסם את דוחות הרבעון השני עוד כמה שבועות • האנליסט סטיבן טפר: "המנכ"ל שולץ רץ למרחקים ארוכים ומשאיר את שלדי העבר למשפטנים" • ממליץ על המניה ב"תשואת יתר" במחיר יעד של 15 דולר

בניין טבע בכפר-סבא / צילום: סיון פרג'
בניין טבע בכפר-סבא / צילום: סיון פרג'

מניית טבע  נופלת היום (ג') במהלך המסחר בת"א ב-5.6%, לאחר שאיבדה אתמול 3.2% בוול סטריט (כמו מניות נוספות מהסקטור), על רקע חזרת הנושא של מחירי התרופות לכותרות בארה"ב. הנשיא דונלד טראמפ מבקש לקדם מהלך שיוביל למעשה להפחתת מחירי התרופות. בציוץ בטוויטר הוא כתב שאם שתי המפלגות יעבדו בשיתוף פעולה בהקשר של הפחתת מחירי תרופות המרשם, "נשיג תוצאות גדולות מהר מאוד!". 

עד תחילת השבוע הנוכחי, מניית טבע דווקא רשמה התאוששות מסוימת בשבועות האחרונים, מאז שצנחה לשפל של כשני עשורים - זאת, על רקע הסיכונים המשפטיים שאליהם טבע חשופה.

אולם יש גם מי שסבור שלסיכונים הללו ניתן משקל רב מדי, ושדווקא כעת מניית טבע מהווה הזדמנות. סטיבן טפר, אנליסט הפארמה והביומד של בית ההשקעות אי.בי.אי, סבור כי הסיכונים המשפטיים אשר להם חשופה חברת התרופות טבע מקבלים תמחור יתר במחיר המניה הנוכחי, ולאחר הירידות החדות בחודשים האחרונים, המניה נמצאת כיום בשערים נוחים מאוד לכניסה להשקעה. לדבריו, המנכ"ל קאר שולץ "רץ למרחקים ארוכים ומשאיר את שלדי העבר למשפטנים".

הירידות החדות במניית טבע לאחרונה הגיעו על רקע שני הליכים משפטיים שהחברה מעורבת בהם - תביעה בגין תיאום מחירים בשוק הגנרי בארה"ב, והליכים הנוגעים לשיווק משככי כאבים אופיואידיים ממכרים. טפר מזכיר שמניית טבע נחתכה בחודשיים האחרונים בכ-40%, המשקפים מחיקה של כ-7 מיליארד דולר משווי החברה. טבע נסחרת כיום בשווי 10 מיליארד דולר, אחרי שהתאוששה מעט מהשפל שאליו צנחה לפני כשלושה שבועות. בעוד שמחיקת השווי היא בסך 7 מיליארד דולר, טפר מעריך שתוחלת הנזק בשתי הפרשות המשפטיות היא כ-3.5 מיליארד דולר, "נמוך משמעותית מהיקף הנזק שמגלם השוק והחששות של המשקיעים, שנובע בעיקר מהמינוף הגבוה של החברה".

להערכת טפר, ההליך המשפטי בגין תיאום המחירים צפוי להיות ארוך-שנים. מניתוח הכנסות החברה בתחום הגנרי בתקופה שאליה מתייחסת התביעה הוא מעריך שההכנסות העודפות של טבע ואקטביס הגיעו למקסימום של מיליארד דולר, ובתוספת ריבית וקנסות יכול הנזק להגיע ל-3 מיליארד דולר. בהקשר של המשפטים הקשורים לאופיואידים, הוא מעריך את היקף הנזק לטבע ברמה שלא תעלה על 1.5-2 מיליארד דולר.

"טבע תחת הנהגתו של שולץ עוברת מאסטרטגיה של צמיחה בנתח השוק לצמיחה ברווחיות", כותב טפר. "תוכנית הרה-ארגון מתקדמת בקצב מהיר מהמצופה, וקיים סיכוי טוב שעד סוף השנה החברה תצליח לעבור את היעד (של חיסכון בעלויות) של 3 מיליארד דולר. כמו כן, החברה ציינה שהיא הולכת לחשוף בתחילת 2020 תוכנית להמשך השיפור ברווחיות תוך המשך הצמצום במספר המפעלים במטרה לשפר את המרווח התפעולי ב-0.5% עד 1% בשנה, ולהגיע ליעד מרווח תפעולי של 27% (תוך 5-3 שנים). להערכתנו, הפיכת החברה לרזה יותר ויעילה יותר תוך התמקדות במוצרים עם שולי רווח גבוהים, תאפשר לעבור בטווח הבינוני והארוך לפסים של צמיחה מתונה".

טפר מציין את ההתייצבות בפעילות הגנרית בתקופה האחרונה, במקביל להתמתנות בקצב השחיקה במחירי הגנריקה בארה"ב, והגברה בקצב האישורים לגנריקה מורכבת. במחצית השנייה של 2019 צפויות להגיע מספר השקות גנריות משמעותיות.

"מנועי הצמיחה המרכזיים בטווח הקצר והבינוני נשענים על שתי התרופות הייחודיות: התרופה הביולוגית אג'ובי לטיפול במיגרנה ואוסטדו לטיפול בבעיות תנועה. מכירות אוסטדו צפויות להסתכם השנה בכ-360 מיליון דולר, כאשר המכירות מאג'ובי צפויות להגיע ל-150-240 מיליון דולר, כתלות בהיקף המרשמים שיקבלו כיסוי ביטוחי", מוסיף טפר. לדבריו, שתי השקות ביוסימילר משמעותיות צפויות בסוף 2019-תחילת 2020, ופוטנציאל המכירות שלהן הוא 500 מיליון דולר בשיא.

במקביל, טפר מעריך שהקופקסון ימשיך להיות תרופה מהותית בשנים הקרובות למרות שההכנסות יהיו צנועות בהרבה - להערכתו 0.9-1 מיליארד דולר ב-2020. "אנו סבורים שבתוך 3-2 שנים קצב הצמיחה באג'ובי ואוסטדו צפוי לפצות על קצב השחיקה בקופקסון. להערכתנו, לשני המוצרים יחד קיים פוטנציאל מכירות בשיא של כ- 4 מיליארד דולר בשנה", הוא אומר.

טפר מתייחס, כמובן, גם לחוב של טבע (26.7 מיליארד נטו בסוף הרבעון הראשון), כשלדבריו מבנה החוב פרוס באופן נוח יחסית ובעלות נמוכה - קופון של 2.8% על מח"מ של כשש שנים. הוא מעריך שתזרים המזומנים השנתי יאפשר את החזר החוב על פי תשלומי הקרן, תוך שימוש במסגרת אשראי הקיים לגלגול החוב בטווח הקצר.

לגבי 2021, טבע הודיעה שהיא בוחנת פריסה מחדש של חלק קטן מהחוב; "להערכתנו, אם החברה תגייס כ-1.5 מיליארד דולר בחוב לחמש שנים, היא תיאלץ בתנאי השוק הנוכחיים לשלם ריבית של כ-7.5%, תוך הוספה של כ-90 מיליון דולר בהוצאות מימון נטו. בחמש השנים הקרובות (2024-2020), ההחזר השנתי הממוצע יגיע לכ-3 מיליארד דולר, סכום שמקביל לתזרים המזומנים הממוצע הצפוי", כותב טפר. "למרות שעומס החוב כבד וימשיך להכביד בשנים הקרובות, אנו מעריכים שהחברה תוכל לנהל אותו ולהקטין אותו בהדרגה במהלך השנים הקרובות".

באי.בי.אי ממליצים על המניה ב"תשואת יתר" במחיר יעד של 15 דולר (64% מעל המחיר הנוכחי), להשקעה לטווח הארוך. "להערכתנו, למרות הסיכונים המשפטיים - תזרים המזומנים בעקבות תוכניות ההתייעלות, ההתמקדות במוצרים הרווחיים יותר בענף הגנריקה, בשילוב עם המחויבות הטוטאלית של החברה להורדת המינוף - מקטינים באופן משמעותי את החששות מהחוב, ובעקיפין תורמים לבעלי המניות לטווח הארוך", מסכם טפר.