וול סטריט בשיא: כך זינק שוק המניות האמריקאי ב-50% בתוך חמש שנים

הסיבה המרכזית לגל העליות האחרון היא הערכת המשקיעים כי גל העלאות הריבית הגיע לסיומו, וכי כבר ב-31 ביולי יודיע הבנק הפדרל ריזרב על הפחתה ראשונה של הריבית

יו"ר הפד, ג'רום פאואל / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס
יו"ר הפד, ג'רום פאואל / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס

מדד שוק המניות האמריקאי, S&P 500, חצה אתמול לראשונה את רף 3,000 הנקודות. בסיום המסחר סגר אומנם המדד מעט מתחת רף זה, ברמה של 2,993 נקודות, אולם בוול סטריט חגגו את חציית הרמה ההיסטורית וסימנו כמובן שיא תוך יומי חדש.

אל רמת שיא זו הגיע מדד השוק האמריקאי בתוך פחות מחמש שנים מאז חצה בדרכו מעלה את רמת 2,000 הנקודות ב-26 באוגוסט 2014. מדובר על חמש שנים (לא קלנדריות) פנטסטיות לשוק האמריקאי, בהן נרשמה תשואה מצטברת של כ-50%, וזאת למרות תנודתיות חריפה שאפיינה את השוק מאז ינואר 2018.

באתר הכלכלי המוביל CNBC, בדקו אתמול מיהן המניות הכלולות במדד S&P 500, שהשיגו את התשואות הגבוהות ביותר מאז אותו תאריך של ה-26 באוגוסט 2014. לפי CNBC, מי שנמצאת בראש הרשימה היא יצרנית השתלים הרפואיים אביומד, שנסחרת לפי שווי של כ-12 מיליארד דולר לאחר שזינקה בתקופה זו ב-909%.

אחריה ברשימה נמצאות יצרנית המעבדים הגרפיים אנבידיה  (שסיכמה השנה על רכישת מלאנוקס הישראלית) עם תשואה של 728%, ויצרנית המעבדים למחשבים ושרתים AMD  שהציגה תשואה של 707%. שתי נציגות האינטרנט ברשימת המנצחות הגדולות הן ענקית המסחר המקוון אמזון שרשמה תשואה של 489% וספקית תכני המדיה נטפליקס  עם תשואה של 455%.

ביניהן השתחלה לרשימת שש המנצחות חברת מרקט-אקסס הולדינגס עם תשואה של 486%. מרקט-אקסס, שנסחרת לפי שווי של כ-13 מיליארד דולר, מפעילה פלטפורמה למסחר אלקטרוני בחובות מסוגים שונים, עבור גופים מוסדיים.

הסיבה המרכזית לגל העליות האחרון היא הערכת המשקיעים כי גל העלאות הריבית הגיע לסיומו וכי כבר ב-31 ביולי יודיע הבנק הפדרלי המרכזי (פד) על הפחתה ראשונה של הריבית ב-0.25%. בדצמבר האחרון העלה הפד את ריבית הבסיס שלו לטווח של 2.25%-2.5%, כאשר הרמה האפקטיבית הנוכחית עומדת על כ-2.4%. 

קצב האינפלציה: מתחת ליעד הפד

הפחתה ראשונה של הריבית בעוד כשלושה שבועות הפכה כאמור לעובדה כמעט קיימת, אולם השאלה הגדולה שעומדת פתוחה היא קצב הפחתות הריבית ומספרן. שאלה זו מקבלת מדי יום תפיסה כמותית באמצעות המסחר בחוזים עתידיים על גובה הריבית.

נכון להיום בבוקר, הצביעו החוזים על הסתברות של 100% להפחתה ראשונה בסוף יולי, הסתברות של 73% להפחתה שניה בספטמבר והסתברות של 57% להפחתה שלישית בדצמבר. מדובר על שלוש הפחתות בהסתברות גבוהה, שאם אכן יתגשמו יובילו את הריבית בארה"ב לרמה של 1.5%-1.75%.

את שיעורי ההסתברות הנוכחיים קבעו אתמול המשקיעים, לאחר עדותו של יו"ר הפד, ג'רום פאואל, בפני ועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים. בעדותו רמז פאואל על הורדה קרובה של הריבית, אולם הותיר בסימן שאלה את הקצב שבו תופחת הריבית בעתיד.

פאואל אמר בעדותו כי בתקופה האחרונה נרשמה האטה ברורה בקצב ההשקעות של המגזר העסקי בארה"ב, וכי קצב האינפלציה במדינה נמצא מתחת לרמת היעד של הפד, שעומדת על 2%. פאואל גם הדגיש כי אירועים כדוגמת מלחמת הסחר וחששות להאטה בקצב הצמיחה הגלובלית, מכבידים על הפעילות הכלכלית ועל התחזיות לעתיד.

דבריו של פאואל הובילו לעלייה מחודשת בהסתברויות להפחתות האפשריות בספטמבר ובדצמבר, לאחר שנתוני מאקרו שפורסמו בשבוע שעבר, הפחיתו אותן בשיעור חד. כך למשל, טרם הנאום עמדה ההסתברות להפחתה בספטמבר על 62% ואילו ההסתברות להפחתה בדצמבר עמדה על 43% בלבד, כלומר פחות מ-50%.

טראמפ מציג שני מועמדים לפד

עוד קודם לעדות, פרסם הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, אמיר כהנוביץ', את סקירתו השבועית, ובה תחזית לפיה פאואל "כנראה יכופף את ראשו ויודה בצורך בהפחתות ריבית". כהנוביץ' הזכיר כי "בחודש שעבר פורסמה תחזית חברי הפד לריבית העתידית (ה-Dots), כשרוב החברים התנגדו להפחתה השנה".

"מאז התחזית, הנתונים לגבי הכלכלה האמריקאית נותרו יציבים יחסית ואף נרשם שיפור מפתיע במספר המועסקים והתקדמות חיובית במלחמת הסחר. על פניו אפשר היה לצפות כעת שבאופן ודאי לא תהיה השנה הפחתת ריבית. אלא שהכול רק היה משחק של 'התקפלות בכבוד' של חברי הפד מהתחזיות של עצמם", כתב כהנוביץ' בסקירתו. לדבריו, מי שמוביל במשחק הזה הוא בכלל השוק.

כהנוביץ' גם הדגיש כי בשבוע שעבר הודיע טראמפ על שני המועמדים שלו לחברי הפד. האחד הוא כריסטופר וולר מהבנק הפדרלי של סנט לואיס, שלוחה שידועה בתמיכתה העקבית במדיניות מוניטרית מרחיבה. המועמדת השניה היא ג'ודי שלטון, שהתבטאה לאחרונה בראיון כי "כאשר יש לך כלכלה שנתמכת על ידי הפחתות מיסים, הפחתת רגולציה ורפורמות סחר, אתה רוצה להבטיח גישה מקסימלית להון".

לסיכום הנושא תוהה כהנוביץ' כיצד זה "שבדקה ה-90, בחודש שבו הפד צריך לקבל החלטה על הריבית, השוק מתמחר הפחתה. חודש לפני אין מספיק נקודות ב-DOTs להפחתה, ואז כמו בסרט אמריקאי הכול מסתדר והאדם המתאים מופיע".