מכרז הדור החמישי יוצא לדרך: חברות הסלולר יקבלו מהמדינה כ-500 מיליון שקל לטובת קידום הפרויקט

במשרד התקשורת מעריכים היום שהטכנולוגיה תהיה זמינה כבר ב-2020 • השר דודי אמסלם: "כל החיים שלנו אמורים להשתנות. זה מקביל למהפכה התעשייתית"

דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

משרד התקשורת מפרסם היום (א') את מכרז התדרים לדור החמישי בסלולר. מדובר בטכנולוגיה חדשנית שתאפשר להעביר מידע בקצבים מהירים ביחס למצב כיום. הזוכים במכרז יוכרזו במהלך הרבעון הרביעי של השנה ובהמשך יוקצו התדרים לחברות.

המכרז יתנהל בשיטת "ויקריי" - מכירה פומבית במעטפות סגורות. מי שמציע את ההצעה הגבוהה ביותר הוא הזוכה במכרז, אך הוא צפוי לשלם את המחיר השני בגובהו. המדינה עושה שימוש בשיטה הזו כדי לקבל את הערך המקסימלי ובמקביל להימנע מניפוח מחירים.

כפי שנחשף ב"גלובס", משרד התקשורת ינסה להקצות את התדרים המבוקשים ביותר, שהם תדרי 700 מגה הרץ, לכל חברות הסלולר. מדובר בתדר שנחשב לאיכותי וליעיל ביותר מבין תדרי הדור החמישי. בנוסף לתדר ה-700, יוצעו במכרז שני תדרים נוספים.

על מנת לתמוך במיזם, המדינה תעניק תמריצים משמעותיים למפעילים. מדובר בהחזר בהיקף של כ-500 מיליון שקל שיתמרץ את המפעילים לפעול במהירות. הממשלה הנוכחית לא יכולה לקדם את ההחלטה, מאחר שמדובר בממשלת מעבר, אולם משרד האוצר הסכים עקרונית לא לייקר את האגרות השנתיות שמשלמות חברות הסלולר.

כל מפעילות הסלולר משלמות היום כ-300 מיליון שקל בשנה והנתון הזה לא צפוי להשתנות בארבע השנים הקרובות. מפעילות הסלולר צפויות לשלם סכום חד פעמי במסגרת המכרז, אולם חלקו יוחזר להן, על בסיס עמידה ביעדים.

המשתתפות במכרז ישלמו את דמי הרישיון רק בינואר 2022. הדחייה הזו תאפשר להן להקצות את הכסף בשנתיים הראשונות לטובת השקעה בטכנולוגיה. בהמשך המדינה תאפשר למפעילות הסלולר לגשת למכרז נוסף, שבמסגרתו הן יספקו אינטרנט אלחוטי לבתים.

כיצד יתבצע התימחור? המכרז ינוהל בשיטה שנקראת "מכרזי השעון הקומבינטוריים". השיטה הזו מאפשרת למתמודדים להתחרות במקביל על כל תחומי התדר. התדרים במכרז יוצעו רק לחברות שיסכימו להקים רשת משותפת. המטרה היא למנוע הקצאה לא יעילה של תדרים.

מערכת התמריצים לפריסה מורכבת משני מסלולים. הפחתה באגרות התדרים - הפחתה שנתית של 28% מכלל אגרות התדרים לתקופה של ארבע שנים. המפעילים יידרשו לעמוד ביעדים הנדסיים בכל שנה. ההטבה תינתן בתחילת כל שנה, בהנחה שהמפעיל עמד ביעדים.

במסלול השני תעניק המדינה תמריץ של עד 200 מיליון שקל. חברות הסלולר יצטרכו להקים 250 מוקדי שידור של הדור החמישי. מי שבנה את מספר האתרים הגדול ביותר יקבל עד 82 מילון שקל, שהם כ-41% מהסכום. המקום השני יקבל 66 מיליון שקל והמקום בשלישי יזכה ל-52 מיליון שקל.

במשרד התקשורת מעריכים שהציבור יתחיל ליהנות מהטכנולוגיה החדשה כבר בשנת 2020. שר התקשורת, דודי אמסלם, אמר היום כי "מדובר במהלך טכנולוגי שיטבע את חותמו על פני עשורים קדימה. עם כניסת הטכנולוגיה החדשה של הדור החמישי, תצא לדרך המהפכה הדיגיטלית החכמה שתשפיע על כל תחומי חיינו - בתים חכמים, ערים חכמות, רפואה חכמה, קירוב הפריפריה למרכז, חינוך, רכבים אוטונומיים, תעשייה מתקדמת ועוד.

"חוסנן הפיננסי של החברות בעת הזו, אינו נסתר מעיננו והמכרז לוקח בחשבון גם את המצב הזה. אני מברך את חבריי ואת השותפים לוועדת המכרזים על העבודה המקצועית, המסורה והאחראית שבוצעה אשר אפשרה להניח היום את אבן הפינה לעידן הבא של הטכנולוגיה".

אמסלם הוסיף כי "כל החיים שלנו אמורים להשתנות בעקבות הדור החמישי. החיים האנושיים הולכים להתפתח וזה מקביל למהפכה התעשייתית ולכן החשיבות היא קריטית. כמובן שיש פה צוות מדהים שעובד על זה למעלה משנה וחצי, נושא מורכב, מסובך, וגם המיכרוז שלו. יש פה משהו מתוחכם ביותר ובהזדמנות הזאת אני רוצה להודות לעובדי המשרד על מה שהם עשו עד עכשיו וצריך לקדם את זה כמה שיותר. למהפכה יש שני צירים - מכרז התדרים והסיפור השני שמשלים אותו זה הסיבים האופטיים. שניהם ביחד אמורים לאפשר לנו את ההתקדמות כך שמדינת ישראל תתאים את עצמה לטכנולוגיה העולמית. היום אם אתה מפגר בהיבט מסוים, אתה הופך למדינת עולם שלישי".