מנכ"ל משרד הבינוי ללמ"ס: נתוני המכירות שפירסמתם לא מציאותיים

בתחילת השבוע פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) כי בין החודשים מרץ למאי השנה נמכרו 5,310 דירות חדשות בלבד • במכתב שהעביר המנכ"ל בני דרייפוס ללמ"ס נכתב כי לפי נתונים שבידו בתקופה זו נמכרו 9,600 דירות חדשות

בני דרייפוס / צילום: שלומי יוסף, גלובס
בני דרייפוס / צילום: שלומי יוסף, גלובס

כמה דירות חדשות נמכרו בישראל בתקופה שבין מרץ למאי 2019? תלוי את מי שואלים. בתחילת השבוע דיווחו בלמ"ס כי בישראל נמכרו בתקופה זו כ- 5,300 דירותנתון שמצביע לשיטתם על ירידה של 14.9% במכירת דירות חדשות בשלושת החודשים שקדמו לכך.

כמות העסקאות הזו הביאה להרמות גבה בקרב גורמים במשרד האוצר. זאת בעיקר על רקע נתוני אגף הכלכלנית הראשית במשרדם שמצביעים על כמות מכירת דירות גדולה בהרבה בתקופה זו. כפי שעולה ממכתב יוצא דופן ששלח מנכ"ל משרד השיכון והבינוי ללמ"ס, בו הוא מביע מורת רוח מנתוניהם, נראה כי גם הוא הופתע מהמספרים שהציגו בלמ"ס.

"הופתעתי לקרוא הודעה לתקשורת מטעמכם מיום 14 ליולי 2019 על כך שבחודשים מרץ-מאי 2019 מספר הדירות החדשות שנמכרו עמד על 5,310 דירות בלבד, בעוד שלפי נתוני משרד הבינוי והשיכון המבוססים על הדיווחים לממונה על חוק המכר, והתואמים את נתוני הכלכלן הראשי באוצר, דווחו על מכירת דירות חדשות 9,600 דירות. לפיכך עולה כי הנתון אשר פורסם על ידי הלמ"ס אינו משקף כלל את המציאות", כתב דרייפוס למנכ"ל הלמ"ס והסטטיסטיקן הראשי פרופ' דני פפרמן. עוד כתב דרייפוס כי, "ימים ספורים טרם הפרסום, התקבל במשרדנו נתון מאגף מיקרו כלכלה של הלמ"ס הדומה לנתון הקיים אצלנו במשרד. על כן, לא ברור מדוע בחרתם לפרסם נתון זה, ולא את הנתונים התואמים את נתוני משרד הבינוי והשיכון, משרד האוצר ורשות המיסים".

דרייפוס אף כתב במכתבו כי בהודעה של הלמ"ס נכתב כי מדובר בנתונים ארעיים שצפויים להתעדכן בהמשך. כן הוסיף במכתבו כי, "החשיבות בפרסום הנתונים הינה בכך שיהיו קרובים ככל הניתן לנתוני האמת, והחשיבות שהמשק ומקבלי ההחלטות במשרדי הממשלה נותנים לנתונים המתפרסמים על ידכם הינה גבוהה מאוד. במצב דברים זה, בו ידוע ללמ"ס כי יכול וקיימים פערים משמעותיים בין הנתונים הארעיים לבין הנתונים של הממונה על חוק המכר ונתוני רשות המיסים, נכון לא לפרסם נתונים אלה עד לקבלת נתוני אמת או לחילופין לציין בהודעה לתקשורת מטעמכם על הפערים בין הנתונים הנאספים על ידכם באמצעות סקר לבין נתונים המתקבלים בממשלה על בסיס עסקאות אמת. אור הפערים בנתונים, אני מציע להקים פורום מרובע הכולל את משרד הבינוי והשיכון, מיסוי מקרקעין ברשות המיסים, הכלכלן הראשי במשרד האוצר והלמ"ס על מנת לגבש מתווה אחוד לפרסומים בתחום הנדל"ן". הציע דרייפוס.

תגובתו של פפרסמן מיהרה להגיע, ובשעות האחרונות הוא השיב במכתב לדרייפוס בו נכתב כי, "התפלאתי לקרוא את מכתבך ועוד יותר מכך, על פרסומו בכלי התקשורת. אנו מאוד בעד שיתוף פעולה בין משרד השיכון ללמ"ס, כפי שאנו שוקדים על שיתופי פעולה עם כל משרדי הממשלה, אך תנאי הכרחי לכל שיתוף פעולה הוא בירור הפרטים באופן ענייני ומקצועי". פפרמן סיפק במכתבו נתונים שונים מאלה של משרד הבינוי והשיכון, והסביר שחלק מהנתונים עליהם הם מתבססים מתקבלים ממשרד הבינוי והשיכון עצמו.