תוכנית ההכשרה מחדש של אמזון: צורך אמיתי עטוף בהרבה יחסי ציבור

בסוף השבוע האחרון הכריזה אמזון על השקעה של 700 מיליון דולר בתוכנית הכשרה מחדש של שליש מכוח העבודה שלה בארה"ב • התומכים התלהבו מכך שהשוק החופשי לא מחכה לממשלה, המבקרים דיברו על השקעה שלא עולה על זו של חברות אחרות, אבל כולם מסכימים על המגמה - יותר ויותר תאגידים מבינים שלאור המחסור בעובדים מיומנים הם צריכים לקחת את המושכות לידיהם

מרכז הפצה של אמזון בארה"ב / צילום: Lucas Jackson, רויטרס
מרכז הפצה של אמזון בארה"ב / צילום: Lucas Jackson, רויטרס

אמזון, ענקית הקמעונאות ששיבשה תעשיות שלמות - מחנויות ספרים ועד סופרמרקטים - יצאה בסוף השבוע האחרון בהכרזה שהפכה לאירוע תקשורתי: היא תשקיע כ-700 מיליון דולר בהכשרה מחדש של עובדיה עד שנת 2025. אמזון הבינה מה שהבינו חברות כמו AT&T, בואינג ודיסני לפניה - יותר מדי עובדים מועסקים בתפקידים שעומדים להיעלם בקרוב, והן עצמן יסבלו ממחסור בעובדים עם מיומנויות המתאימות למקצועות שהביקוש להם צפוי לגדול. מפעילי רחפנים, לדוגמה.

התוכנית של אמזון היא ללא ספק עולה בהיקפה על תוכניות דומות קודמות, שהושקעו בהן בין 50 ל-200 מיליון דולר. אמזון מתכוונת להכשיר שליש מעובדיה בארה"ב, כלומר, 100 אלף עובדים - מספר גבוה ממספר הסטודנטים הנרשמים מדי שנה ללימודים באוניברסיטאות המדינה וממספר הבוגרים השנתי מאוניברסיטאות אלה.

במסגרת תוכנית ההכשרה החדשה, אמזון מתכוונת לשלם עד 12 אלף דולר לעובדי מחסנים שישיגו תעודה או תואר ב"מקצועות בביקוש גבוה", על פי הגדרת לשכת הסטטיסטיקה התעסוקתית של ארה"ב. העובדים יוכלו להשתתף בתוכניות לימוד במקום העבודה שאינן קשורות דווקא לתפקידיהם הנוכחיים, והם לא יידרשו להתחייב לעבוד באמזון בסיום הלימודים.

שיעור לסנדרס או ניפוח תקשורתי?

האם התוכנית המדוברת אכן ראויה להתפעלות? תלוי את מי שואלים. ב"וול סטריט ג'ורנל" הגיבו בהתלהבות וטענו שמדובר בתוכנית טובה בהרבה מתוכניות ההכשרה הפדרליות או מהתוכניות של איגודי העובדים, שאין להן קשר אמיתי לצורכי העובדים בעתיד. מעבר לכך, נטען, אמזון תממן לימודי תואר שני למהנדסי תוכנה בתחום של למידת מכונה - תואר שעולה בארה"ב כ-40 אלף דולר. אם חברות נוספות ילכו בעקבות אמזון, תזכה ארה"ב בכוח עבודה משכיל יותר ובעל נטל חובות קטן יותר, ומי יודע, כותבים שם, אולי הקולג'ים עוד יפחיתו מחירים כדי להתחרות באוניברסיטת אמזון, ויכול להיות בכך שיעור למתמודד על הנשיאות ברני סנדרס, שנוהג לחבוט בג'ף בזוס ובאמזון. "בקרב הזה, השוק החופשי מבטיח לעובדים לימודי קולג' ותואר שני בחינם ללא כל עלות למשלמי המסים. ניתן לתאר זאת כתוכנית לימודים לפרוגרסיבים במדעי הקפיטליזם", כותב העיתון הכלכלי.

בסוכנות "בלומברג" ההתייחסות להודעה של אמזון הייתה סקפטית יותר. אמזון מצטיינת בהפיכת אירועים תאגידים שגרתיים לאירוע חדשותי בעל חשיבות עולמית, נטען שם, ואם מסתכלים על המספרים, אפשר להתחיל להנמיך ציפיות. לטענת החברה, היא תוציא כ-700 מיליון דולר על הכשרת 100 אלף עובדים עד 2025. כלומר, 1,077 דולר לעובד בשנה. לפי אומדן של "ההתאחדות לפיתוח כישרונות", הממומנת בידי חברות טכנולוגיה, ארגון ממוצע משקיע בהכשרה 1,296 דולר לעובד בשנה, יותר מההתחייבות של אמזון. מה זה אומר? שאמזון בסך הכול הוכיחה שוב שהיא מומחית בהפחתת עלויות.

"בזוס אינו האליל הראשון במגזר שפועל כך", נכתב בבלומברג. "סטיב ג'ובס היה ידוע בכישרונו לעוות את המציאות. ביל גייטס תיאר לאחרונה את אויבו הוותיק ג'ובס במונחים מיסטיים ואמר ש'הטלת קסמים הייתה חלק מההילה שלו'. כולנו צריכים להיות קוסמים קטנים במה שנוגע להודעות של חברות. כמה הבטחות, כמו שיגור חבילות על ידי רחפנים בשנת 2018, לא התממשו. הבטחות אחרות נראות פחות מרשימות כשמבינים איך הקסם מתבצע בפועל".

לא כולם נהנים מתוכניות ההכשרה

בין שמדובר בבשורה אמיתית ובין שמדובר בניפוח תקשורתי, מסתמנת מגמה: המגזר העסקי נכנס לעסקי החינוך וההכשרה. דוח של בנק ההשקעות גולדמן זאקס, שפורסם ביוני השנה, העריך שהשתתפות המגזר העסקי בהוצאות על חינוך, שעמדה ב-2018 על 4% בלבד, תעלה ליותר מ-11%.

בינתיים, רוב החברות מתקשות לבצע הכשרות מחדש של עובדים באופן מוצלח ולעתים קרובות מדי מעדיפות לפטר או להוציא עובדים לפרישה מוקדמת. לא תמיד החברות יודעות מה הן בדיוק היכולות של עובדיהן, והעברת מספר גדול של עובדים למשרות חדשות דורש זמן (הפיכת מהנדס מכונות למהנדס חשמל דורשת יותר מרבעון או אפילו שנה פיסקלית אחת), כסף ומחויבות. בדרך כלל קל יותר "למכור" צעדי פיטורים לבעלי המניות, שרואים בפרידה מעובדים לא מיומנים ושכירת עובדים חדשים מהלך שחוסך עלויות. מה גם שחברות תוהות מדוע עליהן להשקיע בהכשרת עובדים שאחר כך אולי יעזבו אותן.

גם ב-AT&T, שהשיקה תוכנית הכשרה מחדש לעובדיה כבר ב-2016, ומציעה להם בין השאר מערכת מקוונת המציגה לאילו משרות יש ביקוש גבוה ולאילו משרות יש ביקוש נמוך, ומה השכר הצפוי בהן, בוטלו 15,600 משרות ב-2018, בעקבות שינויים שנבעו מרכישות שביצעה החברה, כמו טיים וורנר. רבות מהמשרות שבוטלו היו במוקדי שירות שנסגרו בעקבות אוטומציה של חלק מהעבודה והוצאת עבודה למיקור חוץ. 

בקרב עובדי החברה אף נשמעה הטענה שתוכניות ההכשרה מחדש לא מגיעות לכל שכבות העובדים בחברה. בשיחה עם "וול סטריט ג'ורנל" באפריל השנה, אמרה נציגת העובדים: "החברה מקטינה את מצבת כוח-האדם שלה, ואם אין בשבילך תפקיד, אתה לא יכול לקבל הכשרה לתפקיד חדש".

ייתכן שהציפיות מתוכניות הכשרה כאלה הן מוגזמות מלכתחילה. כמה עובדי פס ייצור ב-AT&T יכולים באמת להפוך למפתחי תוכנה?

אריק ברינג'ולפסון, העומד בראש מיזם הכלכלה הדיגיטלית של MIT, טען בשיחה עם "וול סטריט ג'ורנל" שלעתים קרובות קל לחברות להשקיע בטכנולוגיה חדשה יותר מאשר להתמודד בהצלחה עם האתגרים הארגוניים הכרוכים בהכשרה מחודשת של עובדים קיימים. "זה דבר אחד להשקיע בלמידה חישובית, וזה דבר אחר להמציא מחדש ארגון או מודל עסקי", אמר. "מבחינה כמותית, ההון אנושי מהווה נתח גדול יותר של הכלכלה מאשר נכסים פיזיים כמו מפעלים, טכנולוגיה וציוד, ואנחנו מבינים אותו פחות טוב".

הנתונים מראים זאת: חברות מוציאות מדי שנה, באופן מצטבר, מיליארדי דולרים על טכנולוגיה לצורך ביצוע שינויים בארגון, אבל בסקר מנהלים שעשתה אקסנצ'ר מתברר שרק 3% מהם מתכוונים להגדיל באופן ניכר את התקציב להכשרת עובדים בשלוש השנים הבאות. 

בארה"ב, הממשלה לא מספקת תמריצים או סיוע למעסיקים המעוניינים לפתח תוכניות הכשרה מחדש, וזה עשוי להיות מכשול נוסף. בסינגפור ובצרפת הגישה היא אקטיבית יותר. לאחרונה הן החלו להעניק לעובדים מענק שנתי למימון הכשרה מקצועית, ובקנדה השיקו את התוכנית "קריירה שנייה באונטריו", שבמסגרתה מקבלים עובדים מעוטי כישורים שאיבדו את מקום עבודתם עד 28 אלף דולר קנדי למימון הכשרה במשרות שהביקוש להן נמצא במגמת עלייה. נוסף על כך, מקבלים העובדים תשלומים לכיסוי הוצאות כמו טיפול בילדים ותחבורה.

המפתח להצלחה של תוכניות הכשרה, אומר מנכ"ל חברת מחקרי השוק Burning Glass מאט סיגלמן, הוא תקופת הכשרה קצרה ובת ביצוע, שתאפשר לעובדים ללמוד מיומנויות חדשות באופן שיניב לעובדים ולמעסיקים גם יחד תשואה על ההשקעה. מעבר לכך, הוא אומר, מעסיקים יכולים לתרום יותר בסיוע לעובדים למצוע מסלולי קריירה טובים יותר, מה שמכונה על ידי מומחים לתעסוקה "קירוב מיומנויות": אבחון מיומנויות קיימות וזיהוי עבודות מבטיחות שמתאפיינות בשכר גבוה יותר או בצמיחה בביקוש, המצריכות השקעה מינימלית של זמן וכסף לצורך הכשרה מחדש.

הצעדים של AT&T, אמזון וחברות אחרות מלמדים שארגונים מתחילים להפנים את האחריות שלהם, אבל עד שתוכניות כאלה יהפכו ליעילות ונפוצות, כדי שכל עובד יוכל לעשות שיעורי בית לבד, יש צורך בפלטפורמה ידידותית למשתמש שתאסוף את כל הנתונים הנדרשים לזיהוי המגמות והקורסים הרלוונטיים בשוק, הזמינים במיליארדי מודעות דרושים, בפרופילים מקצועיים, במאגרי הנתונים של רשתות חברתיות כמו Github או Meetup, וברשימות הקורסים של ספקיות שירותי הכשרה.