הרשות להגנת הצרכן הודיעה לאלבר כי בכוונתה לקנוס אותה ב-3.5 מיליון שקל

הרשות להגנת הצרכן תקנוס את חברת הליסינג והשכרת הרכב אלבר בעקבות הטעיית צרכנים - 86 המכוניות שנמכרו לצרכנים שונים בליסינג למרות שבפועל הן שימשו בעבר להשכרה

מגרש מכוניות של אלבר / צילום : איל  יצהר
מגרש מכוניות של אלבר / צילום : איל יצהר

קנסות הרשות להגנת הצרכן מגיעות לעולמות הרכב: הרשות שלחה הודעה לחברת אלבר בדבר כוונתה להטיל עליה עיצום כספי בגובה של 3.5 מיליון שקל בעקבות הטעיית צרכנים במכירת 86 כלי רכב. ההטעיה הנטענת נעוצה במהותם ומקורם של 86 המכוניות שנמכרו לצרכנים שונים בליסינג למרות שבפועל הן שימשו בעבר להשכרה.

לפי החוק, לחברה קיימת זכות לטעון הן כנגד הכוונה לקנוס אותה והן נגד הסכום.

לרכב ששימש כרכב ליסינג, לעומת רכב ששימש כרכב השכרה שווי כספי גבוה יותר והוא נתפס כאיכותי, תקין וטוב יותר מרכב ששימש כרכב השכרה. פרטים אלו באשר לעברו, איכותו וסוגו של הרכב נחשבים כפרטים מהותיים בעסקה ולכן מדובר בהטעיית הצרכנים בעניין מהותי לפי סעיף 2(א) לחוק הגנת הצרכן.

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי: "רכישת כלי רכב היא מסוג העסקאות היקרות יותר והמורכבות יותר שמבצע צרכן. מדובר בפער מידע משמעותי בין העוסק לצרכן ביחס למוצר, הן באשר למצבו של הרכב והן באשר לשימוש הקודם שנעשה בו. העובדה שהחברה הטעתה את הצרכנים באשר לשימוש הקודם שנעשה ברכב, חמורה במיוחד . חשוב להבין שלצרכן אין דרך לבדוק את המידע בעצמו. ההודעה על כוונת החיוב שנשלחה לחברה הינו צעד נוסף במלחמה הנחושה של הרשות כנגד מי שפוגע ומטעה את ציבור הצרכנים".

מחברת אלבר נמסר בתגובה:" המסמך התקבל במשרדי החברה רק שלשום. לכן החברה לא יכלה לברר לעומק את הטענות העולות ממנו ולהגיב עליו בצורה מסודרת כנדרש וכמקובל. עם זאת, מבדיקה ראשונית ומהירה עולה כי בין 2014-2016, התקופה המדוברת, נמכרו בחברה למעלה ממאה אלף כלי רכב. לכן, אם נפלה טעות, אזי היא נוגעת למספר זעיר ביותר של כלי רכב, ובוודאי לא כמתואר בכתבה וזאת לצרכים תקשורתיים. מכל מקום, יודגש כי מדובר על העבר הרחוק, וכבר במהלך שנת 2016 פותחה בחברה, מערכת מידע חדשה, המונעת כליל כל אפשרות לטעות ברישום המקוריות".