פיצוי רטרואקטיבי: גרמניה תכיר בכ-8,000 יוצאי רומניה כניצולי שואה

הכרה זו תאפשר תביעת זכויות סוציאליות שונות, ובהן פיצוי רטרואקטיבי רנטה וקצבה חודשית קבועה • גמליאל: "נמשיך לפעול להכרה גרמנית בזכאותם של עוד אלפי ניצולים שטרם הוכרו, בין שהם יוצאי רומניה ובין שהם יוצאי מדינות נוספות"

ניצול שואה / צילום: רויטרס
ניצול שואה / צילום: רויטרס

ממשלת גרמניה תכיר בכ- 8,000 אזרחים ותיקים יוצאי רומניה החיים בישראל כניצולי שואה, הכרה שתאפשר לאותם ניצולים לתבוע זכויות סוציאליות שונות, ובהן פיצוי רטרואקטיבי רנטה וקצבה חודשית קבועה מהרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר. ההכרה תחול על תושבי 20 ערים ברומניה בהתאם לרשימה שנקבעה.

ההסדר שהושג על-ידי משלחת שמינתה השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל יחול גם על יורשים של יוצאי רומניה שנולדו לאחר 1910 ונפטרו לאחר 1 ביוני 2002.

השרה גמליאל אמרה כי: "זהו יום של צדק היסטורי, שבא לאחר עשרה חודשי משא ומתן אינטנסיביים מאוד. נמשיך לפעול להכרה גרמנית בזכאותם של עוד אלפי ניצולים שטרם הוכרו, בין שהם יוצאי רומניה ובין שהם יוצאי מדינות נוספות".

על-פי הודעת המשרד לשוויון חברתי, ממשלת גרמניה תקצה תקציב עתק של מאות מיליוני אירו לרווחתם של אותם ניצולים שיבוא לידי ביטוי ברנטה חודשית שתנוע, לפי תבחינים שיגובשו בין הממשלות, בין 100-200 אירו.

יודגש כי סכום זה ישולם לניצולים גם רטרואקטיבית לעשרים השנה האחרונות, כך שכל ניצול יקבל סכום של כ- 96,000-192,000, נוסף על הרנטה שיקבל מעתה ואילך. על-פי הודעת המשרד הסכום המירבי הכולל של הפיצוי הרטרואקטיבי עשוי להגיע ל-1.53 מיליארד שקל שיחולקו בין כלל הניצולים.

בנוסף, 8000 האזרחים הוותיקים יוצאי רומניה שיוכרו על ממשלת גרמניה כניצולי שואה יזכו לקצבה חודשית מהרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר. לפי התבחין הקיים, כל אחד מהם יהא זכאי לקצבה חודשית של כ-2,000 שקל.

יצוין, כי ההכרה תינתן לאזרחים ותיקים יוצאי רומניה מעשרים ערים שונות שנולדו לפני 1928 ועלו ארצה לאחר 1 באוקטובר 1953, ואשר לא היו זכאים עד כה לקצבה חודשית מאת הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר.

באשר לאלפי האזרחים הוותיקים יוצאי רומניה שכבר זכאים לקצבה חודשית מהרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר, יוכלו גם הם, לאור ההכרה הגרמנית, להגיש בקשה לקצבה חודשית מהמוסד לביטוח סוציאלי בגרמניה.

הצוות היה בראשותו של מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי אבי כהן סקלי וכלל גם את פרופסור דן מיכמן, ד"ר שרה רוזן ויעל נידם מ"יד ושם", וכן את השליח המיוחד של משרד החוץ השגריר דן האזרחי.

רשימת הערים הכלולות:

יאס
בוטושאן
טרגו מורש
גלץ
פוקשאן
טקוץ
רומן
פייטרה ניימץ
ברלד
ווסלוי
אלבה יוליה
קוסטאנצה
טרגו ניימץ
הרלאו
בוזאו
רומניקו סראט
שטפנשט
קריובה
פאשקן
בקאו