עזריאלי שוב מנהלת מגעים למכירת חברת סופרגז, הפעם לקבוצת אלקו של משפחת זלקינד

מעדכון שפרסמה עזריאלי עולה כי התמורה הצפויה בעסקה עומדת על כ-770 מיליון שקל • עוד ציינו בעזריאלי כי כשליש מסכום העסקה "צפוי להיות משולם כתמורה נדחית" • ב-2015 ניהלה עזריאלי מו"מ למכירת סופרגז לחברת המזגנים תדיראן תמורת כ-430 מיליון שקל, אך העסקה לא יצאה לפועל

אחרי תקופה ארוכה של שקט, אפשרות מכירתה של חברת שיווק הגז סופרגז מידי קבוצת עזריאלי שוב עולה לכותרות. הפעם בצד הרוכשת הפוטנציאלית עומדת קבוצת אלקו, שבשליטת האחים דניאל ומיכאל (מייקי) זלקינד.

מעדכון שפרסמה היום קבוצת עזריאלי  בנושא עולה כי בהתאם למו"מ שמנהלים הצדדים, התמורה הצפויה בעסקה עומדת על כ-770 מיליון שקל, "נטו, לאחר חוב פיננסי נטו והתאמות אחרות" וכי סכום החוב הפיננסי נטו של חברת גרנית הכרמל, באמצעותה מחזיקה עזריאלי בסופרגז "יותאם למועד ההשלמה". עוד ציינו בעזריאלי כי כשליש מסכום העסקה "צפוי להיות משולם כתמורה נדחית", וכן כי "בשלב זה טרם גובש מתווה סופי מוסכם להתקשרות ואין ודאות כי המגעים האמורים יבשילו לכדי חתימת הסכם או כי העסקה תצא אל הפועל".

ב-2015 ניהלה עזריאלי מו"מ למכירת סופרגז לחברת המזגנים תדיראן, במסגרתה התמורה שצפויה הייתה להגיע לעזריאלי נאמדה בכ-430 מיליון שקל - 250 מידי תדיראן  והיתרה מקופת המזומנים של סופרגז, כשעזריאלי הציעה גם לסייע במימון העסקה בדרך של הלוואה, אולם העסקה בין הצדדים לא יצאה לפועל. ככל הידוע, גם הפעם מדובר בעסקה, שאם תתקדם, עשויה להתבצע במבנה דומה.

סופרגז עוסקת ביבוא, אחסון ושיווק תחליפי אנרגיה דוגמת גפ"מ (גז פחמימני מעובה), גז טבעי וגז טבעי דחוס, והשימוש העיקרי במוצריה הוא "להפעלת מבערים בתעשייה, להפעלת תנורים במאפיות ובמסעדות, לחימום מוסדות, לחימום לולים בחקלאות וכן לבישול והסקה במשקי בית". סופרגז מעריכה את נתח השוק של בשיווק גפ"מ בכ-18%, ובסוף 2018 היא העסיקה 345 עובדים.

עזריאלי מחזיקה בסופרגז באמצעות חברת גרנית הכרמל, ובשנים האחרונות מכרה את עיקר הפעילויות שהחזיקה באמצעות החברה הבת, ובהם חברת הצבע טמבור, חברת הדלק סונול והחזקותיה במתקן ההתפלה בחוף פלמחים, כחלק מרצונה להתמקד בפעילות הליבה שלה בתחום הנדל"ן המניב. נוסף לסופרגז, גרנית הכרמל מחזיקה כיום גם בחברת GES, הפועלת בטיפול במים, שפכים, אוויר, פסולת וכימיקלים לתעשייה.

בסיכום הרבעון הראשון של השנה הכנסותיה של גרנית הכרמל עלו ב-4%, ל-216 מיליון שקל, לצד שחיקה של 2% ברווחיה, שהסתכמו ב-41 מיליון שקל. בעזריאלי ייחסו את עיקר הצמיחה בהכנסות לסופרגז, ואת הירידה ברווח לפעילות GES , שקוזזה בתמיכת עלייה ברווחי סופרגז.

בסיכום 2018 הכנסותיה של סופרגז הסתכמו ב-572 מיליון שקל - סכום המשקף עליה של כ-3% ביחס להכנסותיה ב-2017, והרווח הנקי שלה אשתקד הסכם ב-61 מיליון שקל.

בצד הרוכשת הפוטנציאלית, אלקו  היא חברת השקעות המחזיקה בשלוש חברות בורסאיות - אלקטרה הפועלת בתחומי קבלנות הבניין ושירותים משלימים לפרויקטים; אלקטרה מוצרי צריכה הפועלת בתחום שיווק מוצרי צריכה חשמליים, ומחזיקה גם בחברת הסלולר גולן טלקום; ואלקטרה נדל"ן המתמקדת בפעילות מקבצי דיור בארה"ב. בנוסף מחזיקה אלקו, הנסחרת בשווי של 2.1 מיליארד שקל, ברשת בתי הקולנוע "גלובוס מקס".

עזריאלי נכנסת לדאטה סנטרס

בעדכון על המו"מ עליו דיווחה עזריאלי, החברה ציינה כי הוא נעשה בהמשך לדיווחיה על כוונתה "להתמקד בתחומי הליבה של פעילות הנדל"ן. עדכון זה מגיע זמן קצר לאחר שהחברה, שבשליטת היו"ר דנה עזריאלי, עדכנה ביום חמישי האחרון על השקעה של 135 מיליון דולר בחברת קומפאס האמריקאית, העוסקת בתחום מרכזי המידע (דאטה סנטרס), וזאת כחלק מבחינה שביצעה לכניסה ל"פעילויות בתחומים משיקים לתחומי פעילותה".

לפי עזריאלי, פעילות בתחום הדאטה סנטרס משתלבת "באסטרטגיה העסקי של החברה ובפיתוח פעילות הליבה שלה", ומתאימה לאסטרטגיית ההשקעות שלה. בעזריאלי ציינו כי ענף הדאטה סנטרס "הוא מן הצומחים בעולם בתחום הנדל"ן המניב" וכי השוכרים בו "הם מחברות הטכנולוגיה המובילות בעולם".

קבוצת עזריאלי היא החברה הגדולה בתחום הנדל"ן מניב בבורסה, בשווי שוק נוכחי של יותר מ-28 מיליארד שקל, אחרי קפיצה של יותר מ-30% שרשמה מנייתה מתחילת השנה. מנכ"ל עזריאלי, אייל חנקין, כיהן בתפקידו הקודם כמנכ"ל סופרגז במשך כשמונה שנים.

בידי החברה 17 קניונים, 14 נכסי משרדים ושלושה בתי דיור מוגן בישראל, וכן שמונה נכסי משרדים בחו"ל, בעיקר בארה"ב, ובסך הכול היא מחזיקה בשטחי השכרה בהיקף של כ-1.2 מיליון מ"ר, זאת נוסף לעשרה פרויקטים בהקמה ותכנון ושמונה פרויקטים להרחבה והשבחת נכסים.