מלחמת הסחר שלא הכרתם: הצרכנים בדרום קוריאה מחרימים מוצרים יפניים

סופרמרקטים, בתי ספר וסוכנויות נסיעות מצטרפים למחאה על ההגבלות שהטילה טוקיו על יצוא חומרים רגישים שחיוניים לתעשיית ההייטק

סופר מרקט בסיאול. לא קונים ולא מוכרים מוצרים יפניים / צילום: רויטרס, Heo Ran
סופר מרקט בסיאול. לא קונים ולא מוכרים מוצרים יפניים / צילום: רויטרס, Heo Ran

בחנות 365 Fresh Mart בסיאול, בירת דרום קוריאה, סל הקניות גדוש בחבילות של סיגריות יפניות Seven Stars באריזת ואקום, שאסורות למכירה. בירות מקומיות מתוצרת דרום קוריאה ממלאות את מדפי המקרר במקום המותגים היפניים Asahi ו-Sapporo שחלשו על המדפים בעבר. ברחבי החנות מוצבים שלטים שמסבירים את תמהיל המוצרים החדש.

"החנות הזאת לא מוכרת מוצרים יפניים! אין קנייה! אין מכירה!" מכריזים השלטים. בכרזה שמתנוססת מעל הכניסה נכתב: "ליפן אין חרטה על העבר!".

על אף שהסיגריות היפניות נמנו עם הלהיטים הכי נמכרים בחנות, הצטרף מנהל הסופרמרקט, קים ג'ונג-מיונג, ללא היסוס החודש לקמעונאים הדרום קוריאנים, שמספרם עולה על 50,000, שמטהרים את מדפיהם ממוצרים יפניים, לדברי אחד מארגוני הסחר.

"לדעתנו חשוב יותר להבהיר את האמת מאשר לדאוג לרווח שלנו", אמר קים.

מה שהחל כמלחמת סחר לא-מתוקשרת בין טוקיו לסיאול על אספקת חומרים לתעשיית ההייטק התפתח לתנועת חרם שמתפשטת ברחבי דרום קוריאה - תגובת נגד חריפה נגד בגדים, חבילות נופש ומוצרי אלקטרוניקה יפניים.

מרבית אזרחי דרום קוריאה נמנעים מרכישת מוצרים יפניים, על פי ממצאי סקר שנערך לאחרונה.

זה לא נגמר כאן. בתי ספר מבטלים טיולים ליפן, לדברי אחת מחברות התעופה הדרום קוריאניות. סוכנות נסיעות גדולה מדווחת שההזמנות החדשות לנסיעות ליפן התכווצו בשבוע שעבר ב-50%. תמונה של פאב בסיאול שמציע כחצי ליטר בירת אסאהי מהחבית תמורת 1 מיליון וון דרום קוריאני (849 דולר) הפכה לוויראלית. 

כמה יפן מייצאת
 כמה יפן מייצאת

הקרב מול יוניקלו

מפגינים התאספו לפני כמה חנויות של רשת Fast Retailing, שבבעלות יוניקלו, בסיאול, כשהם נושאים שלטים שעליהם נכתב "החרימו את יפן".

יוניקלו, הפועלת מטוקיו, מושכת ביקורת חריפה במיוחד בעקבות דברים שאמר בשבוע שעבר סמנכ"ל הכספים של Fast Retailing, טקשי אוקזאקי, שהודה כי המכירות בדרום קוריאה ירדו, אך הוסיף כי אינו מצפה לנזק ממושך. אמצעי התקשורת של דרום קוריאה מתחו עליו ביקורת.

בעקבות הדברים התנצלה דוברת יוניקלו על הבלבול, והבהירה שאוקזאקי התכוון לומר שהחברה מקווה שהחרם לא יהיה ממושך.

ההתלקחות החדשה בסכסוך בין שתי המדינות השכנות החלה ב-1 ביולי, כשיפן הטילה מגבלות יצוא על דרום קוריאה. זה היה המהלך האחרון בעימות הממושך בין ממשלתו של שינזו אבה ביפן לבין נשיא קוריאה הדרומית מון ג'אה-אין, על מה שקרה במלחמת העולם השנייה.

המגבלות החדשות מאיטות את משלוחיהם של שלושה חומרים חיוניים לייצור מוליכים למחצה וצגים גמישים - שניים ממנועי כלכלתה מבוססת-היצוא של דרום קוריאה.

פקידים בטוקיו אמרו שהמהלכים מוצדקים מטעמי ביטחון לאומי, והאשימו את דרום קוריאה שלא עשתה מספיק לוודא שכימיקלים מתוצרת יפן לא יישלחו למדינות סוררות שישתמשו בהן לייצור נשק. אחד מעוזריו הקרובים ביותר של אבה אמר שצפון קוריאה עשויה להיות אחד היעדים.

"תכסיס ערמומי"

סיאול הכחישה את אמיתות הטענה. צפון קוריאה מתחה ביקורת חריפה על מדיניות הסחר של יפן בכתבה באמצעי התקשורת הממלכתיים. "זהו תכסיס ערמומי שנועד להצדיק את הנקמה הכלכלית הלא-סבירה באמצעות הסוואתה כ'סוגיה שקשורה לביטחון הלאומי'", נאמר באמצעי התקשורת הממלכתיים של צפון קוריאה באשר למגבלות היצוא של יפן.

מומחים אינם צופים שסכסוך הסחר הזה ייפתר בעתיד הקרוב. שתי המדינות צפויות להציג את טיעוניהן בפגישת המועצה הכללית של ארגון הסחר הבינלאומי בשבוע הבא. בינתיים הסכסוך גורם לבעיות קצרות טווח בשתי המדינות.

מדובר במשחק שבו שני הצדדים מפסידים - גם דרום קוריאה וגם יפן - לדברי חברת שירותי הברוקרים CLSA, שהוסיפה כי קרוב לוודאי שזוהי הפעם הראשונה שבה גלש הסכסוך ליחסים הכלכליים הדו-צדדיים. כלכלנים העריכו שמגבלות הסחר שהטיל ממשל אבה עלולות בסופו של דבר לפגוע גם בחברות יפניות שתלויות בשבבי הזיכרון והצגים של דרום קוריאה.

פקידים יפנים עדיין לא הביעו שום חשש מההשפעה הכלכלית של החרם הלא-רשמי בדרום קוריאה.

אך לעת עתה התקרית הכעיסה את דרום קוריאה, שוק היצוא השלישי בגודלו של יפן. אזרחי דרום קוריאה מפיצים באינטרנט רשימות שמפרטות מוצרים יפניים, ומציעות חלופות מקומיות.

בחנות מכולת בסיאול הודה אחד הקונים, קוון בונג-צ'ון בן ה-82, שהוא מתעצבן כשהוא רואה מוצר יפני. "אני חש מרירות", אמר קוון. "אנחנו לא צריכים להשתמש במוצרים יפניים אם אנחנו יכולים להימנע מכך".

לא נוסעים ליפן

יותר מ-7.5 מיליון אזרחים דרום קוריאניים ביקרו ביפן בשנה שעברה, והפכו אותה למקום השני לאחר סין היבשתית ברשימת יעדי התיירות המועדפים על הדרום קוריאניים, שמהווים כ-25% מהמבקרים הזרים ביפן. מנהל סוכנות התיירות הממשלתית של יפן אמר ביום ד' שעבר שחלק מהחברות הדרום קוריאניות ביטלו טיולים, והודו כי צפויים ביטולים נוספים.

ביוטיוב הופיעו כמה בלוגרי וידיאו פופולריים כשהם קורעים לגזרים את כרטיסי הטיסה שלהם ליפן, או כשהם מבטלים טיולים ליפן.

חברות תעופה דרום קוריאניות מקצצות מחירים ומציעות הנחות נוספות כדי לשקם את הביקוש, לדברי פקיד ב-Hana Tour, חברת הנסיעות הגדולה ביותר בדרום קוריאה.

אך התנזרות מוחלטת ממוצרים יפניים היא משימה קשה - אפילו לאנשים שחשים מחויבות עמוקה לחרם, כמו קים סה-היון, תלמיד בית ספר בן 15.

"אסור לנו לשתוק", אמר קים. אבל לאחר מכן הוא הוסיף: "אני משתמש המון בעטים יפניים כי יש להם איכות טובה".

הצרכנים היפניים אינם מגיבים בצעדי נקם דומים.