ויכוח בלשכת עוה"ד סביב בקשת מחיקת התביעה נגד שרון שפורר

חברים במועצה הארצית של לשכת עוה"ד זועמים על האופן שבו נוסחה הבקשה שהגישה הלשכה למחיקת תביעת לשון הרע נגד העיתונאית • טוענים כי המועצה הארצית החליטה לבקש את ביטול התביעה נגד שפורר ללא תנאי ולהותיר את נושא פסיקת ההוצאות לשיקול ביהמ"ש

שרון שפורר / צילום: שלומי יוסף
שרון שפורר / צילום: שלומי יוסף

האם בקשת לשכת עורכי הדין שלא לשאת בהוצאות המשפט של העיתונאית שרון שפורר התקבלה בניגוד להחלטת המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין? 

ל"גלובס" נודע כי חברים במועצה הארצית של לשכת עורכי הדין זועמים על האופן שבו נוסחה הבקשה שהגישה לשכת עורכי הדין לבית המשפט למחיקת תביעת לשון הרע נגד שפורר.

חברי המועצה הארצית, עו"ד גליה שמילוביץ-גרינגרד ועו"ד ערן גולן, טוענים כי הבקשה למחיקת התביעה נגד שפורר, שהגישה הלשכה באמצעות משרד קסוטו ושות', לא תואמת את הדיון שנערך במועצה הארצית ולא את ההחלטה שהתקבלה על-ידי המועצה הארצית.

בבקשה לבית המשפט הודיעו לשכת עורכי הדין והתובע הנוסף, יו"ר הלשכה הקודם אפי נוה, כי הם לא מוכנים לשאת בהוצאות של שפורר על ההליך המשפטי שהתנהל נגדה.

עורכי הדין גרינגרד וגולן טוענים מנגד כי המועצה הארצית החליטה לבקש את ביטול התביעה נגד שפורר ללא תנאי ולהותיר את נושא פסיקת ההוצאות לשיקול-דעתו של בית המשפט.

בנוסף, שני עורכי הדין חברי המועצה הארצית של הלשכה יוצאים נגד האמירות בבקשת הלשכה כי "ההחלטה על המחיקה כלל אינה קשורה לסיכויי התביעה נגד שפורר; וכי "סיכוייה, ככל שהיה על בית המשפט לברר אותה עד תומה, טובים".

לטענת גרינגרד וגולן, בדיון במועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, שבמסגרתו הוחלט על מחיקת התביעה נגד שפורר, כלל לא נדונו סיכויי התביעה או השאלה האם היא הוגשה נגד שפורר בצדק.

בבקשה למחיקת התביעה נגד שפורר שהגישו לפני מספר ימים הלשכה ויו"ר הלשכה הקודם אפי נוה, נאמר כי "מקור ההחלטה לבקש את מחיקת התביעה הוא בתפיסה לפיה תקשורת ביקורתית מהווה רכיב חשוב בשיח הציבורי, ועל הלשכה לחזק ידיה, גם כאשר היא טועה באופן הסיקור והצגת העובדות".

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה באמצעות דוברת הלשכה, נעמה כהן-פרידמן: "ההודעה שהוגשה לבית המשפט תואמת לחלוטין את החלטת המועצה. כפי שנכתב בהודעה, השיקול שהנחה את המועצה הוא שיקול ציבורי ולא סיכויי התביעה. החלטת המועצה למחוק את התביעה לא אומרת שהלשכה חוזרת בה מהאמור בכתב התביעה. הוועד המרכזי שאישר את הגשת התביעה, עשה כן לאחר שבחן את עילות התביעה ואת סיכוייה".

איך נמחקה התביעה נגד שפורר?

לפני כשלוש שנים הגישו לשכת עורכי הדין ויו"ר הלשכה הקודם, עו"ד אפי נוה, תביעת לשון הרע בסך כמיליון שקל נגד שרון שפורר בגין סדרת כתבות שהיא פרסמה באתר "המקום הכי חם בגיהינום".

בתביעה טענו נוה והלשכה, בין היתר, כי שפורר כלל לא נהגה כעיתונאית אלא כ"תועמלנית". בתביעה נטען כי שפורר פרסמה בכוונה תחילה מידע מכפיש ושקרי על הלשכה ועל נוה.

שפורר טענה בתגובה, באמצעות עו"ד יהונתן קלינגר, כי כל פעולותיה היו בגדר "עיתונות אחראית", וכי בלשכת עורכי הדין כלל לא חולקים על החלק העובדתי בפרסומים.

אחרי הבחירות למוסדות לשכת עורכי הדין ובחירתו של אבי חימי כיו"ר החדש של הלשכה, קרא יו"ר מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר, לביטול תביעות הדיבה של הלשכה נגד עיתונאים. בכר אמר כי בכדי שתקשורת תוכל למלא את תפקידה ככלב השמירה של הדמוקרטיה, יש לאפשר לה את מרחב הפעולה, את מרחב העצמאות ואת מרחב הטעות.

ב-14 ביולי חשפנו כי הלשכה בראשות אבי חימי וכן אפי נוה החליטו למחוק את התביעה נגד שפורר. כעבור יומיים החליטה המועצה הארצית כמעט פה-אחד על מחיקת התביעה.