בנק ישראל: "מוקדם להעריך אם התחדשה מגמת עליית מחירי הדירות"

בנק ישראל פרסם היום את דוח המדיניות המוניטרית למחצית הראשונה של השנה • מחירי הדיור עלו ב-1% ב-12 החודשים האחרונים, לאחר שירדו במחצית הקודמת - אך בבנק מציינים כי העלייה עדיין לא מעידה שמדובר בהיפוך מגמה • הדוח רומז כי החלטה על העלאת ריבית לא צפויה להתקבל בסוף אוגוסט

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ

מוקדם להעריך אם מתחדשת המגמה של עלייה במחירי הדיור או שירידתם תימשך - כך סבורים חברי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל. בפרק על שוק הדיור במסגרת דוח המדיניות המוניטרית למחצית הראשונה של השנה, שמפרסם היום (ה') הבנק, נכתב כי נכון לסוף המחצית מצביעים הנתונים על עלייה של מחירי הדירות ב-1% ב-12 החודשים האחרונים - לאחר ירידה שנתית של מעל 2% בחלק מחודשי המחצית הקודמת - וזאת במקביל לעלייה משמעותית של מספר העסקאות. ואולם חברי הוועדה הסכימו כי נתוני העלייה עדיין אינם מעידים על שינוי מגמה במחירי הדיור. בנוסף מציין הבנק כי בהיקף המשכנתאות החדשות נמשכת מאז שלהי 2017 מגמת עלייה מתונה, זאת על רקע ירידה קלה של הריבית הריאלית המשוקללת על המשכנתאות, שהחלה בראשית 2019.

לגבי הריבית רומז הדוח כי החלטה על העלאת הריבית לא צפויה להתקבל בישיבת הוועדה הקרובה בסוף חודש אוגוסט. אמנם תחזית חטיבת המחקר של הבנק עדיין צופה העלאת ריבית אחת באוגוסט אולם מחברי הדוח מציינים כי מאז עדכון התחזית בפעם האחרונה "חלו שתי התפתחויות בפרמטרים יחסית משמעותיים המשפיעים עליה: מדד יוני הפתיע כלפי מטה, וחלה עלייה קלה בהסתברות המיוחסת בשווקים להרחבה מוניטרית קרובה בארה"ב". במסיבת עיתונאים שערך לרגל החלטת הריבית ופרסום התחזית האחרונה הדגיש הנגיד אמיר ירון כי שינויים בפרמטרים עשויים להביא לדחייה בהעלאות הריבית למועד מאוחר מזה שצופה חטיבת המחקר של הבנק.