ישראל בעשירייה הראשונה של מדד החדשנות העולמי; נקודת החולשה העיקרית: תשתיות

לראשונה ישראל נכנסת לעשירייה הפותחת בעולם בדירוג החדשנות של Global Innovation Index • בשנה שעברה דורגה ישראל במקום ה-11 ושנה קודם לכן במקום ה-17 • גם השנה מדורגת שווייץ ראשונה במדד, ואחריה שבדיה

מנכ"ל רשות החדשנות, אהרון אהרון / צילום: איל יצהר
מנכ"ל רשות החדשנות, אהרון אהרון / צילום: איל יצהר

לראשונה ישראל נכנסת לעשירייה הפותחת בעולם בדירוג החדשנות של Global Innovation Index. ישראל דורגה עשירית במדד החדשנות לשנת 2019. בשנה שעברה דורגה ישראל במקום ה-11 ושנה קודם לכן במקום ה-17.

גם השנה מדורגת שווייץ ראשונה במדד, ואחריה שבדיה. ארה"ב התקדמה מהמקום הרביעי במדד 2018 למקום השלישי. מאחורי מדד החדשנות העולמי עומדים אוניברסיטת קורנל בארה"ב, בית הספר למינהל עסקים INSEAD וסוכנות האו"ם לקניין רוחני (WIPO), והוא מורכב מ-80 אינדיקטורים שונים שמודדים היבטים שונים של חדשנות.

המיקום של ישראל במקום ה-10 מורכב ממיקום במקום ה-17 בתשומות חדשנות (Innovation inputs) ובמקום ה-8 בעולם מבחינת תוצרי חדשנות (Innovation outputs) - מה שמעיד, לדעת כותבי הדוח, כי ישראל מצטיינת בהפקת חדשנות מהשקעה מועטת יחסית.

מבין האינדיקטורים שמרכיבים את המדד בולט לטובה הציון של ישראל ברמת התחכום של העסקים (Business sophistication) - בו הגיעה ישראל למקום השלישי בעולם. הדירוג הזה מורכב מדירוגי משנה גבוהים בתחומים כמו שיתופי-פעולה בין תעשייה ואקדמיה (מקום 2 בעולם), השקעות זרות במו"פ (3), והשתתפות נשים בכוח העבודה המיומן (מקום 3), ישראל מדורגת ראשונה בעולם בהשקעות במו"פ, כישרון מחקרי, עריכה בוויקיפדיה, יצירת יישומונים ויצוא שירותי הייטק.

לעומת זאת בולטים לרעה הדירוגים של ישראל באינדיקטורים של תשתיות ומוסדות (מקומות 33 ו-31 בהתאמה). דירוגים נמוכים במיוחד קיבלה ישראל בין היתר בהשקעה ממשלתית לתלמיד (מקום 56) ובעלות של פיטורי התייעלות (מקום 111).

עורכי המדד מציינים כי ישראל היא המדינה המובילה בחדשנות בצפון אפריקה ובמערב אסיה, וכי היא בולטת בכמות החדשנות ביחס להשקעה. ירושלים ותל-אביב דורגו במקום ה-23 במדד מרכזי החדשנות הגדולים בעולם.