מכירת סופרגז: עזריאלי משלימה את מימוש נכסי גרנית הכרמל בתמורה כוללת של כ-2.4 מיליארד שקל

לאחר מכירתן של טמבור, סונול והחזקות נוספות שאינן בתחום הנדל"ן, נחתמה עסקת המכירה של סופרגז לידי אלקו תמורת כ-770 מיליון שקל • הרווח הצפי לעזריאלי מהמכירה - כ-355 מיליון שקל לאחר מס

מיכאל ודניאל זלקינד / צילום: יוני רייף
מיכאל ודניאל זלקינד / צילום: יוני רייף

ימים ספורים לאחר שקבוצת עזריאלי  עדכנה על מו"מ למכירת חברת סופרגז לידי חברת אלקו , הבוקר עדכנו הצדדים כי חתמו על הסכם, שבמסגרתו תרכוש אלקו מידיה של עזריאלי את סופרגז, תמורת סכום מוערך של כ-770 מיליון שקל.

במסגרת ההסכם נקבע כי אלקו תרכוש את בעלת השליטה בסופרגז - חברת ההחזקות גרנית הכרמל , שבה מחזיקה עזריאלי במלואה, תמורת קצת יותר מ-1 מיליארד שקל, בניכוי החוב הפיננסי נטו של גרנית, המוערך בכ-250 מיליון שקל.

השלמת העסקה צפויה עד סוף חודש אוקטובר, עם אפשרות להאריך במקרה הצורך את המועד עד סוף חודש מרץ בשנה הבאה, והעסקה נדרשת לכמה אישורים, בהם של הממונה על התחרות ושל משרד התשתיות. בעזריאלי, שבשליטת היו"ר דנה עזריאלי, מעריכים כי הרווח אחרי מס שיירשם לה מהמכירה יעמוד על כ-355 מיליון שקל. 

המימושים הבולטים של עזריאלי באמצעות גרנית הכרמל בשנים האחרונות
 המימושים הבולטים של עזריאלי באמצעות גרנית הכרמל בשנים האחרונות

לפי ההסכם, את עיקר הסכום בעסקה תשלם אלקו לעזריאלי בשבעה תשלומים שנתיים לא שווים, החל משנה ממועד השלמת העסקה. עד אז תשלם אלקו כמקדמה 10 מיליון שקל סמוך למועד חתימת ההסכם, ו-40 מיליון שקל נוספים במקרה שבו העסקה לא תושלם עד סוף אוקטובר, כל זאת על חשבון התמורה.

להבטחת תשלומי התמורה הנדחית תשעבד אלקו לטובת עזריאלי 80% ממניות סופרגז בשיעבוד קבוע וראשון, שישוחררו בהדרגה, בהתאם למנגנון שנקבע בהסכם. באלקו, שבשליטת האחים דני ומיכאל (מייקי) זלקינד, ציינו כי "החברה בוחנת אפשרויות שונות למימון רכישת המניות הנמכרות, ובכלל זאת שימוש במזומנים הקיימים בקופת החברה או ניצול קווי אשראי".

בעזריאלי ציינו כי "העסקה אינה כוללת את כלל ההחזקות והנכסים של גרנית שאינם סופרגז, חברות הבת שלה ונכסים הקשורים במי מהן, וכן אינה כוללת התחייבויות שאינן מיוחסות לסופרגז וחברות הבת של סופרגז". בהתאם לכך תותיר עזריאלי בידיה פעילות של טיפול במים, שפכים, אוויר, פסולת וכימיקלים לתעשייה באמצעות החברה הבת GES.

סופרגז עוסקת ביבוא, באחסון ובשיווק תחליפי אנרגיה דוגמת גפ"מ (גז פחמימני מעובה), גז טבעי וגז טבעי דחוס, והשימוש העיקרי במוצריה הוא "להפעלת מבערים בתעשייה, להפעלת תנורים במאפיות ובמסעדות, לחימום מוסדות, לחימום לולים בחקלאות וכן לבישול והסקה במשקי בית". סופרגז מעריכה את נתח השוק שלה בשיווק גפ"מ בכ-18%, ובסוף 2018 היא העסיקה 345 עובדים.

לפי הנתונים שמציגה אלקו, את הרבעון הראשון של השנה סיכמה סופרגז עם הכנסות של 188 מיליון שקל, לצד רווח נקי של 30 מיליון שקל, וזאת אחרי שבשנתיים הקודמות (2017-2018) הכנסותיה נעו בטווח של 556-572 מיליון שקל בשנה, והרווח הנקי השנתי שלה עמד על 66-61 מיליון שקל. הונה העצמי של סופרגז בסוף הרבעון הראשון השנה עמד על 294 מיליון שקל, וסך התחייבויותיה על 566 מיליון שקל.

את אלקו ייצגו בעסקה עוה"ד שרון אמיר, מיטל לדרמן ונועם שועלי ממשרד נשיץ ברנדס אמיר. את קבוצת עזריאלי ייצגו מיקי ברנע, יובל לזי ואילן בלומנפלד ממשרד ברנע ג'פה לנדה ושות'.

ניסיונות מכירה של כמה שנים

כחלק מרצונה של קבוצת עזריאלי להתמקד בתחומי הליבה של פעילות הנדל"ן, בשנים האחרונות היא מכרה את עיקר הפעילויות שהחזיקה באמצעות גרנית הכרמל, וסופרגז נותרה ההחזקה המרכזית שלה באמצעותה, שאותה ניסתה עזריאלי למכור במשך כמה שנים, ללא הצלחה עד כה.

העסקה כעת משקפת את התמורה הגדולה ביותר מבין ההחזקות של גרנית הכרמל שנמכרו, ואיתה היקף המימושים של גרנית הכרמל בשנים האחרונות מצטבר לכ-2.4 מיליארד שקל.

בין ההחזקות המרכזיות שמימשה גרנית הכרמל בשנים האחרונות היו חברת הצבע טמבור, שב-2014 נמכרה תמורת 500 מיליון שקל לידי קבוצת קוסטו מסינגפור, וזכויותיה במתקן ההתפלה "דרך הים" שבחוף פלמחים, שנמכרו באותה שנה (באמצעות החברה הבת GES) תמורת כ-430 מיליון שקל, לכמה גופים מקומיים בראשות קרן תש"י.

ב-2016 מכרה הקבוצה את סונול לשותפות שהשותף הכללי המנהל שלה הוא דודי ויסמן, תמורת כ-365 מיליון שקל; ואת מניותיה בחברת פי גלילות שברמת השרון, המחזיקה בזכויות חכירה בקרקע שם, לידי קבוצת טריגו, תמורת כ-130 מיליון שקל. סופרגז עצמה מכרה במהלך השנים האחרונות פעילות של מערכות סולאריות שבה החזיקה (חברת ס. סופר סולאר), תמורת כ-175 מיליון שקל.

מצד שני, בשבוע שעבר עדכנה עזריאלי, המנוהלת על-ידי אייל חנקין, על השקעה של 135 מיליון דולר בחברת קומפאס האמריקאית, העוסקת בתחום מרכזי המידע (דאטה סנטרס), וזאת כחלק מבחינה שביצעה לכניסה ל"פעילויות בתחומים משיקים לתחומי פעילותה".

עזריאלי היא חברת הנדל"ן הגדולה בבורסה, בשווי שוק המתקרב ל-30 מיליארד שקל, וזאת אחרי קפיצה של כ-40% שרשמה מנייתה מתחילת השנה, שמובילה אותה להיסחר ברמות שיא.

בצד הרוכשת, אלקו היא חברת השקעות המחזיקה בשלוש חברות בורסאיות - אלקטרה, הפועלת בתחומי קבלנות הבניין ושירותים משלימים לפרויקטים; אלקטרה מוצרי צריכה, הפועלת בתחום שיווק מוצרי צריכה חשמליים, ומחזיקה גם בחברת הסלולר גולן טלקום; ואלקטרה נדל"ן, המתמקדת בפעילות מקבצי דיור בארה"ב. נוסף על כך מחזיקה אלקו ברשת בתי הקולנוע גלובוס מקס, וגם מנייתה נסחרת ברמות שיא, אחרי טיפוס של קרוב ל-20% מתחילת השנה, המשקף לאלקו שווי של 2.1 מיליארד שקל.