הצלחה להנפקת בורסת ת"א: ביקושים ערים מחו"ל הגדילו את השווי ל-710 מיליון שקל

היום מתקיים המכרז הציבורי בהנפקת הבורסה לניירות ערך, בניהולו של איתי בן זאב • החתמים מספרים כי "התקבלו ביקושי יתר משמעותיים מחו"ל ומישראל", כך שמחיר המניה נקבע על רמה של 7.1 שקלים - 1.4% יותר מהמחיר המינימלי שהבורסה יצאה עמו לדרך לפני ימים אחדים

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה בתל-אביב / צילום: יעל ארנון
איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה בתל-אביב / צילום: יעל ארנון

השלמתה המוצלחת של ההנפקה הראשונית לציבור של הבורסה לניירות ערך בתל-אביב קרבה והולכת, ושווי החברה כבר מטפס ל-710 מיליון שקל - הרבה מעבר למחיר של 500 מיליון שקל, שלפיו מכרו חברי הבורסה את מניותיהם בבורסה אי-שם בשנה שעברה.

היום (ב') מתקיים המכרז הציבורי בהנפקת הבורסה, המנוהלת על ידי איתי בן זאב. החתמים שמובילים את ההליך, מספרים כי "במסגרת השלב למשקיעים מסווגים התקבלו ביקושי יתר משמעותיים מחו"ל ומישראל", כך שמחיר המניה נקבע על רמה של 7.1 שקלים - 1.4% יותר מהמחיר המינימלי שהבורסה יצאה עמו לדרך לפני ימים אחדים.

מניות הבורסה שיימכרו לציבור במסגרת הצעת המכר, שייכות לארבע קרנות זרות שרכשו את החזקותיהן אשתקד, ושרובן מוחזקות מאז על ידי הנאמן משה טרי. מדובר בקרנות Sunsuper ,Novo Holdings ,Moelis Australia ו-Dalton Special Holdings.

המסחר במניית הבורסה, שהוקמה לפני 66 שנה, צפוי להתחיל כבר בימים הקרובים, ואז יושלם המהפך המוצלח שהוביל המנכ"ל בן זאב, שקיבל בורסה שאינה חברה למטרות רווח ושנמצאת בשליטת חברי הבורסה שבבעלות המערכת הבנקאית. למעשה, בצל סכסוכי העבודה הנמשכים של הבורסה עם ועד העובדים שלה, היא צפויה להגיע למסחר במערכות ובמדדים שלה עצמה, וזאת הודות לביקושים ערים במיוחד, בעיקר ממשקיעים מוסדיים זרים.

ביקושים של 1.1 מיליארד שקל בפרייסינג

על פי גורם המעורה בהנפקת הבורסה, בשלב הפרייסינג שהובל על ידי החתם המוביל בהנפקה - בנק ההשקעות הזר ג'פריס - הגיעו ביקושים של 1.15 מיליארד שקל בשלב הפרייסינג. מדובר בביקושים הגדולים ביותר מפי חמישה מהיצע המניות שיונפקו, העומד על 31.7% ממניות הבורסה.

בעקבות זאת, התמורה הכוללת בהנפקה צפויה להסתכם בכ-225 מיליון שקל. בהקשר זה, מתברר היום כי בסך הכל, העמלות והתשלומים בגין חיתום, ייעוץ לחתם המתמחר, ריכוז והפצה, הסתכמו בהנפקת הבורסה בכ-14.1 מיליון שקל, ועליהם נוספות הוצאות אחרות בהיקף של כ-5.4 מיליון שקל. בסך הכל מדובר בהוצאות בהיקף כולל של 19.5 מיליון שקל, שהן בטווח העליון של ההוצאות, שהבורסה הודיעה שיסתכמו ב-15-20 מיליון שקל. זאת, על פי ההודעה המשלימה של הבורסה, שם צוין גם כי "בהתאם לתנאי הסכם ההנפקה, החברה תשלם לחתם המתמחר עמלת הנפקה בשיעור של 4% מהתמורה, וכן תהיה רשאית להחליט במועד ההשלמה, על פי שיקול דעתה, לשלם לחתם המתמחר עמלת הצלחה, שלפי שעה מתומחרת ב-2% מהתמורה בהנפקה".

כמו כן, בנוגע לעמלות למפיצים נכתב בהודעה המשלימה: "מתוך תמורת ההנפקה שתופקד בחשבון הרכז (ג'פריס; ר"ש), ינוכה ויועבר למפיץ בישראל (לידר הנפקות, שהינו גוף קשור לרכז; ר"ש) סכום בשיעור של 20% מעמלת ההנפקה, וכן ינוכה ויועבר למפיצי משנה נוספים סכום בשיעור של 10% מעמלת ההנפקה".

בתום ההנפקה, בשקלול כספי התמורה ובניכוי כל ההוצאות, הבורסה תקבל בסופו של יום כ-15.5 מיליון שקל מהתמורה בהנפקה. סכום זה ישמש אותה, בין השאר, להשקעות טכנולוגיות. עם זאת, הסכם ההנפקה ניתן לביטול קודם להשלמתה של הצעת המכר על ידי החתם המתמחר, בין השאר, בשל "הפסד לחברה בשל שביתה, אסון טבע, תאונה וכדומה, שהינו בעל מאפיינים, שלדעת החתם המתמחר, עלולים לפגוע באופן מהותי בניהול עסקי החברה ובפעילותה".

במכרז לציבור יוכל הציבור לרכוש עד 10%, ובלבד שאף הזמנה מהציבור לא תעלה על 31 אלף שקל - הגבלה שהשית בן זאב כדי להשאיר את המניות לציבור. המסחר במניה צפוי להיפתח ביום חמישי הקרוב, לאחר הסליקה.

החתמים הישראליים שהשתתפו בהנפקה, הם לידר הנפקות, לאומי פרטנרס, פועלים אי.בי.אי, דיסקונט, ברק קפיטל ואוריון. אם וככל שהנפקת הבורסה תושלם בהצלחה, יהיה מדובר בהנפקה פיננסית שלישית השנה, לאחר ההנפקות הגדולות יותר של חברת כרטיסי האשראי ישראכרט ושל חברת ניהול החיסכון לטווח ארוך אלטשולר שחם גמל ופנסיה.