שיחות הסחר בין סין לארה"ב מתחדשות, אבל לא כדאי לבנות על השגת עסקה גורפת

הפעם שני הצדדים אינם ממהרים לשום מקום, וסין הקשיחה את עמדותיה בכמה נושאים • פריצת דרך גדולה אינה צפויה בסעיפים שהובילו לכישלון השיחות במאי

נשיאי סין וארה"ב, שי וטראמפ, בוועידת G20 / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
נשיאי סין וארה"ב, שי וטראמפ, בוועידת G20 / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

נציגי ארה"ב וסין יתכנסו השבוע בשנגחאי בניסיון נוסף לגבש הסכם סחר על רקע ציפיות נמוכות בהרבה לעסקה גורפת, שנראתה בהישג יד באביב שעבר.

מקורות מקורבים לשיחות מסרו שפריצת דרך גדולה אינה צפויה בסעיפים שהובילו לכישלון הדיונים בתחילת מאי. עם זאת, התקדמות קטנה אפשרית אולי. היא תכלול את ההתעקשות האמריקאית שסין תתחייב לשינויים משפטיים לצורך הגנה על קניין רוחני ותנטוש את הסבסוד הממשלתי של עסקים, ואת דרישת סין שארה"ב תוותר על כל המכסים שלה כתנאי לעסקה.

הנשיא טראמפ המעיט בסיכויים לפריצת דרך משמעותית. "אני לא יודע אם הם הולכים לעשות עסקה", הוא אמר ביום שישי. "אולי כן ואולי לא".

בין ההישגים הקטנים שיהיו אולי אפשריים תהיה התחייבות של סין לקנות יותר מוצרים חקלאיים והקלת האיסור האמריקאי על חברות מארה"ב למכור ציוד לענקית הטלקום הסינית וואווי, מה שטראמפ כבר הסכים לו במונחים כלליים.

התקדמות לקראת הסכם קטן על וואווי ועל מוצרים חקלאיים עשויה להכשיר את הבמה לדיונים על נושאים גדולים יותר בדיוני ההמשך בוושינגטון, מסרו המשקיפים יודעי הדבר.

נציג הסחר האמריקאי רוברט לייתייזר ושר האוצר סטיב מנוצ'ין אמורים להגיע לשנגחאי מחר (ג') כדי להיוועד עם הנושא ונותן הראשי הסיני, סגן ראש הממשלה ליו הי.

שני הצדדים נקטו צעדים מוגבלים בסוגיות וואווי והמוצרים החקלאיים, והתקדמות מעבר להם עלולה עדיין להיות קשה. "בלי קשר למה שיקרה בסוגיות הספציפיות, ממשל טראמפ מתמקד בבירור בהשגת שינויים מבניים כדי לסיים את עיוותי השוק בסין", אמר סטפן ווהן, היועץ המשפטי לשעבר במשרד לסחר חוץ של לייתייזר. "סוגיית המפתח כעת היא אם סין מוכנה לשינויים הללו".

רשויות ההגנה הלאומית בארה"ב זיהו את הציוד של וואווי כצינור אפשרי לריגול סיני, וחברי קונגרס שעוינים את סין ערוכים לגנות את הממשל על כל מאמץ של פיוס כלפי החברה הסינית הזו.

הקלת ההגבלות על חברות אמריקאיות שמוכרות טכנולוגיה לוואווי לא עמדה עד כה בציפיות של סין לביטול מוחלט שלהן, אמר וויי ג'יאנגואו, סגן שר מסחר לשעבר שעובד היום במכון הסיני הממשלתי ליחסים כלכליים בינלאומיים. ללא פעולה קונקרטית בנושא וואווי, אמר וויי, סין לא צפויה להתחייב לרכוש מוצרים חקלאיים מארה"ב. "הם לא יעלו סוגיות מרכזיות רגישות, כמו כמה הם יקנו מארה"ב", הוא אמר. "זו כבר תהיה אי-הסכמה".

כשארה"ב וסין ניהלו שיחות בתחילת השנה, הנציגים שלהן השיגו התקדמות תחילית בנושאים שקשורים לקניית מוצרים ושירותים אמריקאיים, ועבדו תחת לוח זמנים של 90 יום שנקבע על ידי טראמפ. בביקור בוושינגטון בינואר לצורך הדיונים, ליו הציע שסין תקנה עוד חמישה מיליון טון של פולי סויה.

בסבב הנוכחי, שני הצדדים אינם ממהרים לשום מקום, וסין הקשיחה את עמדותיה בכמה נושאים, כולל הרכש החקלאי. משרד המסחר הסיני הודיע ביום ה' שעבר שכמויות הרכש והסוגים שלו יהיו עניין של החברות הסיניות שקונות את המוצרים החקלאיים.

"לא נראית התלהבות גדולה בשני הצדדים", אמר קנת ג'רט, יועץ בכיר בחברה האסטרטגית "קבוצת אולברייט סטונברידג' בשנחאי. "אולי הם מרגישים שלכל אחד מהם יש יתרון".

עם זאת, סין נקטה צעדים ראשונים לקראת הגדלת רכש מוצרי החקלאות מארה"ב בימים האחרונים.

סוכנות הידיעות הרשמית שינהואה דיווחה שחברות סיניות פנו מאז 19 ביולי אל חברות אמריקאיות בשאלות על מחירי מוצרים חקלאיים. "כמה מיליוני טון" של פולי סויה נשלחו לסין מאז ששני המנהיגים, טראמפ ושי ג'ינפינג, הסכימו לחדש את השיחות בחודש שעבר בפסגת ראשי מדינות 20G ביפן, לפי הדוח הזה. 

טראמפ נגד ארגון הסחר העולמי: סין כבר אינה מדינה מתפתחת

הנשיא טראמפ הגביר את התקפותיו על סין ועל מערכת הסחר העולמית, ואיים שארה"ב תבטל באופן חד צדדי את ההקלות המיוחדות שמוענקות למדינות שמגדירות את עצמן כמתפתחות.

"ארגון הסחר העולמי מקולקל כשהמדינות העשירות ביותר בעולם טוענות שהן מתפתחות כדי להתחמק מחוקי הארגון ולקבל יחס מיוחד. לא עוד!!!", צייץ טראמפ בטוויטר. "הוריתי לנציג הסחר האמריקאי לנקוט פעולה כך שמדינות יפסיקו לרמות את השיטה על חשבונה של ארה"ב".

מזכר שטראמפ חתם עליו קרא לממשל שלו לחפש דרכים לאלץ את ארגון הסחר העולמי, WTO, לשנות מיידית את הדרך שבה הוא מתייחס למדינות מסוימות. המזכר מתמקד בסין אבל מציין כמה שמות מובילים נוספים, כמו טורקיה, מקסיקו, איחוד האמירויות וקטאר.

סין התקבלה לארגון הסחר ב-2001 בעקבות מו"מ ממושך, על רקע ציפיות שהחברות בארגון הזה תקל את המעבר שלה מכלכלה בניהול המדינה לכלכלת שוק פתוחה.

לפי חוקי הארגון הנוכחיים, כל מדינה יכולה להחליט להגדיר את עצמה כ"מתפתחת" ולא "מפותחת", ובכך להתחמק מכמה מאמצעי פתיחת השוק הפנימי שאומצו על ידי מדינות אחרות, או לעכב אותם.

טראמפ טוען שסין אינה זכאית להטבות שמגיעות למדינות מתפתחות, כולל סבסוד יצוא והקלות פרוצדורה במחלוקות שמובאות בפני הארגון. לפי המזכר של הבית הלבן, אם ארגון הסחר לא ישנה את החוקים הוותיקים הללו שלו בחודשים הקרובים, ארה"ב תחדל בעצמה להתייחס למדינות כמו סין כמדינות מתפתחות.