מה גרם לאמסלם לדאוג לתושבי יהודה ושומרון ברגע האחרון, והאם הפעם הוט תעמוד בתנאים

שר התקשורת אמסלם קיבל השבוע החלטה דרמטית וחתם על תנאי הרישיון החדשים של הוט שמאפשרים לה שלא להניח תשתיות פיזיות ביהודה ושומרון, אך בהמשך התעשת ודרש להרחיב את מפת הפריסה • במשך שנים זכתה הוט ליחס מקל והתחמקה מעמידה בתנאי הרישיון - למה שהפעם זה יהיה שונה?

שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר
שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר

השבוע נפל דבר. שר התקשורת הטרי, דוד אמסלם, חתם על מסמך שינוי הוראות הרישיון שמקל עם הוט ומעניק לה הקלות בחובת הפריסה האוניברסלית. אבל ההחלטה של אמסלם חוללה סערה בשל חשיפת "גלובס" כי יהודה ושומרון נותרו מחוץ לאזור שבו הוט מחויבת בפריסה מלאה של תשתיות פיזיות. בסופו של דבר אמסלם הורה בתגובה לכלול גם את יהודה ושומרון במפת הפריסה המלאה.

הרישיון המקורי של הוט מחייב אותה בפריסה אוניברסלית, כלומר להניח תשתיות כבלים בכל יישוב במדינה. אלא שבמשך שנים החברה התחמקה מקיום הוראות הרישיון וזכתה לגב ממשרד התקשורת, שהעניק לה דחייה אחר דחייה.

כעת, במקום להגיע לכל יישוב ויישוב, הוט תורשה בחלקם לספק את שירותיה בכמה אופנים שאינם בהכרח פריסה פיזית של תשתיותיה. לעתים מדובר בפתרונות חלקיים והרבה פחות איכותיים, כמו שימוש בתשתיות סלולר. ההטבה הזו שווה לחברה כ-850 מיליון שקל.

אבל סוגיית הפריסה האוניברסלית של הוט, כולל אי-הפריסה שלה ביהודה ושומרון, רחוקה מלהסתיים. למרות הצעד האמיץ של אמסלם - שבינתיים התעשת והורה לאנשי משרדו לפעול לכך שההסדר המעודכן של הוט בפריסה האוניברסלית בקו הירוק יחול במקביל גם ביהודה ושומרון - הרי שהיישום בשטח הוא המבחן.

דין בני ברק כדין יהודה ושומרון

תראו מה קרה מאז ההודעה של אמסלם בתחילת השבוע, שלא כללה את יהודה ושומרון, ועד כה. ההודעה של משרד התקשורת בעניין הפריסה האוניברסלית של הוט וההבהרה שפרסם לאחר הרעש שנוצר בעקבות החשיפה ב"גלובס", היא פשוט מקוממת. היא לא מקוממת בגלל ההקלות שהוט מקבלת, אלא כי המשרד משתף פעולה עם ספין שנמשך שנים ארוכות עד שהוא בעצמו התחיל להאמין בו.

וכך כתב משרד התקשורת בהבהרה שהוציא בעקבות הפרסום: "המנדט של הוועדה לעניין חובת הפריסה האוניברסלית לא הכיל את נושא חובת הכיסוי ביהודה ושומרון. כידוע, רישיונות ביהודה ושומרון ניתנים לחברות על-ידי המינהל האזרחי. בימים הקרובים השר יקיים דיון בנושא זה, והמשרד יוודא כי ההחלטה שקיבל השר היום יתקיים גם ביהודה ושומרון. בנוסף יש לציין כי חברת הוט פורשת תשתיות סלולר מתקדמות ביהודה ושומרון כחלק משותפות ברשת PHI".

המשפט הראשון בהבהרה מרתיח, אין מילה אחרת. מה זאת אומרת שהוועדה (הוועדה המייעצת שעל בסיס המלצותיה קיבל אמסלם את ההחלטה - ג"פ) לא עסקה בכיסוי ביהודה ושומרון? אז מה בדיוק הוועדה עשתה בשנים האחרונות, אם היא לא חוותה דעתה על עניין הכיסוי ביהודה ושומרון? לא ברור כיצד מתעלמים ממאות אלפי אזרחים שגרים שם. גם להם מגיע ליהנות מפירות התחרות בשוק. אותה תחרות שמשרד התקשורת חרט על דגלו.

ולא מדובר רק ביישובים מרוחקים ביהודה ושומרון. גם בבני-ברק ובאלעד, לדוגמה,הוט תספק שירותים ברמה נחותה. מעניין איך אותו משרד ביד אחת מחייב את הוט מובייל לספק שירות סלולר ביהודה ושומרון - אבל ביושבו בוועדה המייעצת הוא מתעלם מהוט שידורים.

כך אפשר היה לנהוג אחרת

כל זה קורה כשלשיטת המשרד עצמו יש דרך לחייב את הוט לספק את השירות בצורה אפקטיבית יותר - במסגרת השוק הסיטונאי. כך, הוט רשאית להשתמש בתשתיות בזק ולספק שירותים על גבי הרשת שלה.

גם זה פתרון חסר וחלקי, אבל לפחות הוא פתרון יציב הנדסית. בכאוס שנוצר, מדובר בפתרון סביר. אם פרטנר וסלקום יכולות לספק שירותים בכל מקום בארץ במסגרת השוק הסיטונאי - למה שהוט לא תספק את השירות באותו אופן?

זה הרי אותו משרד שקבע את עיקרון "ההדדיות" שמאפשר להוט ולמיזם הסיבים האופטיים IBC להשתמש בתשתיות רשת בזק, חרף העובדה שהן חברות תשתיות שאמורות לפרוס תשתיות בצורה עצמאית. אפרופו IBC, שם בכלל לא מדברים על פריסה ביהודה ושומרון. זאת, למרות שחברת החשמל היא אחת מהבעלים של המיזם, והיא חברה ממשלתית.

בעיית הפריסה בפריפריה לא נולדה בשנים האחרונות. לחברות זה פחות משתלם כלכלית, ולכן חברות הכבלים העלו בעבר, לפני שהתמזגו והפכו להיות הוט, את האפשרות לספק לפריפריה שירותים באמצעות לוויין. זה כביכול אמור להיות פשוט יותר. ההצעה נפלה על רקע כניסת yes לפעילות והחשש שמדובר בפתרון יקר גם כן.

אולי היה מקום לשקול זאת שוב בוועדה המייעצת - מה יותר יקר להוט, לספק שירות דרך פריסה נייחת או דרך לוויין? בשורה התחתונה, הדאגה של משרד התקשורת לאיתנות הפיננסית של הוט, על חשבון תושבי הפריפריה ויהודה ושומרון, נמשכת עד היום.

טלוויזיה משני מקלטים בלבד

הבעיה השנייה בדיווח של המשרד ובדברים שאמרו ראשי המשרד בכלי התקשורת היא סביב היכולת לספק טלוויזיה בקצב של 70 מגה למשתמש על גבי רשת סלולרית. נכון ש-70 מגה יכולים להספיק לטלוויזיה, אבל זה ברשת נייחת. לא בסלולר.

70 מגה ברשת סלולרית בדור רביעי לבית שיש בו מספר טלוויזיות ועוד כמה גולשים במקביל, זה סיפור אחר לגמרי. אתר סלולרי בדור רביעי יתקשה לשאת לאורך זמן רציפות שידורים באיכות גבוהה למאות או אלפי לקוחות במכה אחת, שלא לדבר על שידורים חיים.

הרשתות הנוכחיות לא בנויות לעומסים כאלה, ורשתות דור חמישי לא יהיו בישראל בשנה הקרובה. בנוסף, האמירות לפיהן רשת PHI (המשותפת לפרטנר ולהוט) תספק את השירות, הן לא לגמרי מבוססות. פרטנר תהיה חייבת להסכים למהלך שמיטיב עם הוט, שמתחרה בה בטלוויזיה. בקיצור, הבלגן חוגג.

כמעט עשור של דיונים

עוד בתקופתו של משה כחלון במשרד התקשורת בתחילת העשור, סוגיית הפריסה של הוט ביהודה ושומרון עלתה לדיון. כחלון שלח אז את אחד מעוזריו המקצועיים לטפל בסוגיה, והמסקנה הייתה שניתן לחייב את החברה לספק שירותי טלוויזיה ביהודה ושומרון. בסופו של דבר לא רק שלא הושג פתרון לפריסה בקו הירוק - לא חלה שום התקדמות גם לגבי יהודה ושומרון.

גם שר התקשורת שבא אחרי כחלון, גלעד ארדן, ניסה לפתור את הבעיה, אבל הוא השיג הסדר שנגע לפריסה ביישובי הקו הירוק - הסדר שממנו התנערה הוט ולא עמדה בו מבלי שהמשרד נקף אצבע.

בשורה התחתונה, משרד התקשורת מגלה רפיסות לא מובנת בעניין הפריסה של הוט כבר שנים. כעת הוא השיג פתרון כולל, שלאור הניסיון צריך לראות האם הוא מיושם. לאור ניסיון העבר, לא הייתי מהמר על כך.

חבל ששר התקשורת אמסלם נקלע לוויכוח הזה בעת הזו, ערב הבחירות. הוא הבטיח שלא יקבל החלטות מהותיות ויחכה לכניסת שר במשרה מלאה אחרי הבחירות, אבל בסוף קיבל החלטה שנויה במחלוקת בלי שמישהו יזהיר אותו שמדובר בשדה מוקשים. לפחות בסוף הוא התעשת, הגיב מהר ותיקן.