הוט | בלעדי

אמסלם הורה לפעול לכך שהוט תספק שירותים גם ביהודה ושומרון

בעקבות גל הביקורת על ההחרגה של הוט מפריסת תשתיות ביהודה ושומרון, נכנסו במשרד התקשורת לעבודה מואצת ומצאו פתרון דרך סעיף משפטי המאפשר לשר התקשורת להורות להוט על פריסה ביו"ש • הוט עודכנה על כוונת השר, ומשרד התקשורת החל בבדיקת היתכנות של הנושא עימה

שר התקשורת דודי אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
שר התקשורת דודי אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

שר התקשורת דודי אמסלם הורה לאנשי משרדו לפעול ולהביא לכך שהוט תספק שירותים ביהודה ושומרון במקביל להסדר הפריסה שנקבע לה בתחומי הקו הירוק. אמש (ב'), בעקבות הסערה שפרצה לאחר הפרסום ב"גלובס" על כך שאמסלם אישר את הסדר הפריסה המעודכן של הוט שאינו כולל את היישובים ביהודה ושומרון, החליט אמסלם כי המלצות הוועדה המייעצת יחולו על יישובי יהודה ושומרון, שאין בהם פריסה נייחת של הוט. אתמול כבר הובהר להוט כי זה הכיוון המסתמן.

שלשום (א') הודיע שר התקשורת אמסלם על החלטתו לאמץ את מסקנות הוועדה המייעצת במשרד התקשורת בנושא הפריסה האוניברסלית של הוט. אלא שאמסלם ככל הנראה לא עודכן שהמלצות הוועדה לא נוגעות להיעדר הפריסה של הוט ביהודה ושומרון, אלא רק ל-220 יישובים ברחבי הקו הירוק שבהם הוט לא פרסה תשתיות.

ההסדר מאפשר להוט לספק שירותים לאותם 220 יישובים באמצעות סלולר, כלומר לקבל את שירותי התקשורת שלהם דרך הרשת הסלולרית במקום לאלץ את הוט לפרוס תשתיות נייחות לאותם יישובים. ההקלה שניתנה להוט, ואשר מוערכת ב-850 מיליון שקל, עוררה גל של ביקורות בכמה היבטים: ראשית, הפתרון הסלולרי הוא נחות; ושנית' יישובי יהודה ושומרון לא נכללו בהסדר.

שורה של ראשי מועצות מקומיות ביהודה ושומרון וכן פוליטיקאים יצאו נגד ההחלטה של אמסלם וקראו לו לתקן אותה. גם ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה, אייל בלום, יצא נגד ההחלטה שמאפשרת להוט שלא לספק שירותי תקשורת על בסיס תשתית פיזית איתנה ובכך מונעת מיישובי הפריפריה לקבל שירותי אינטרנט איכותיים בקצבים גבוהים.

כאשר פרצה הביקורת, מיד עם פרסום ההחלטה לאמץ את מסקנות הוועדה, במשרד התקשורת ניסו להסביר כי הפריסה של הוט ביישובים ביהודה ושומרון תוסדר דרך המינהל האזרחי, משום שהרישיון של החברה אינו חל בשטחים אלה. אלא שהעובדה שבזק מספקת שירותים מלאים ביהודה ושומרון, וכך גם החברות הסלולריות, הראתה כי אין אחידות ברישיונות של חברות התקשורת, ולפיכך אין סיבה שכאשר המדינה הולכת כה רחוק לטובת הוט בנושא הפריסה שלה ביישובים בקו הירוק, היא לא תחייב אותה לספק שירותים במתכונת מלאה גם ביהודה ושומרון.

השאלה כעת היא מה תהיה עמדת הוט ועד כמה ההחלטה של אמסלם אכן תיאכף. כפי שראינו בשנים האחרונות, משרד התקשורת לא אכף את חובת הפריסה של הוט ובנושא זה נהג עימה בכפפות של משי. ההקלה שהחברה קיבלה בפריסת תשתית אלחוטית במקום בתשתית נייחת, מעמידה את הוט בבעיה קשה מאוד במקרה שתתנגד.

הוט קיוותה שסוגיית הפריסה כבר מאחוריה, והופתעה מאד לגלות כי פתאום היא נדרשת לפריסה סלולרית היכן שבכלל לא ציפתה. מדובר בפרויקט מורכב מאוד עבור הוט, מכיוון שהיא חולקת רשת סלולרית עם פרטנר, והשקעות ברשת מחייבות את שני הצדדים, כך שבכל מקרה היא תידרש לשאת בהוצאות הכרוכות בשדרוג הרשת המשותפת לטובת שידורי טלוויזיה ואינטרנט לבתים. 

בהמשך להוראתו של שר התקשורת אמסלם על כל שחברת הוט תספק שירותים גם ביהודה ושומרון, ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן, מסר בתגובה: "אנו מברכים את חברנו השר דודי אמסלם על החלטתו להנחות את חברת הוט לספק את שירותיה להתיישבות ביהודה ושומרון, כך שנקבל את השירות בצורה שוויונית כמו כל אזרח במדינת ישראל. אנו מקווים לראות את ההוראה מתבצעת בפועל, ושעוד חברות ילכו בעקבות המהלך הזה". 

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, מסר: "אני מודה לשר התקשורת על האמירה הברורה והערכית הזו. אי-אפשר שלא לראות את האפליה הזועקת לשמיים, כאשר שוב תושבי יהודה ושומרון נשארו מחוץ למשחק בשלב הראשון, בניגוד ל-220 יישובים בארץ שיקבלו כבר בזמן הקרוב את השירות. כ-10% מתושבי ישראל המתגוררים ביהודה ושומרון זכאים ליהנות גם הם משבירת מונופול, מהורדת מחירים ומתקשורת תת-קרקעית איכותית ואמינה. תירוץ המרחק לא תופס מים, שכן ברור לכל שיישובי יהודה ושומרון קרובים יותר למרכז הארץ מאשר תושבי הנגב הדרומי והערבה התיכונה.

"אני מבקש משר התקשורת, שהוא מנהיג ציוני ואדם הגון, להקפיא לאלתר את המלצות הוועדה למספר ימים, עד אשר יגובשו תוכניות כוללות להכללת יישובי יהודה ושומרון בשירותי הוט, ולא לבצע שום שינוי וסגירות שהן טלאי על טלאי על טלאי. אנחנו רוצים לראות מעשים ברורים המבטלים את האפליה ומעבירים מסר ברור כי כל מדינת ישראל - אחת היא. תל-אביב והנגב, רעננה והשומרון - חד הם".