ועדת הבחירות תקיים דיון מקיף בנושא הצבת מצלמות בקלפיות

במפלגת הליכוד מתכוונים להציב פעילים עם מצלמות בקלפי, כפי שעשו בבחירות, שהתקיימו ב-9 באפריל, אז היו הפעילים בקלפיות בכפרים ערביים •  ח"כ תמר זנדברג: "היענות לבקשה שהגיעה מטעם הליכוד, משמעה דיכוי הצבעה"

קלפי / צילום: shutterstock
קלפי / צילום: shutterstock

ועדת הבחירות המרכזית הודיעה היום (ד') כי בשבועיים הקרובים יערך דיון משפטי-חוקתי מקיף בנושא הצבת מצלמות בקלפיות. הנושא התעורר אחרי שביום הבחירות ב-9 באפריל 2019, מפלגת הליכוד הציבה מספר גבוה של פעילים בשכר בקלפיות בכפרים ערביים עם מצלמות גוף, שתיעדו את הנעשה בקלפי. המהלך, כך לדברי הליכוד, היה כדי להתמודד עם תופעת הזיופים, אולם רוב הפעילים והמצלמות הוצבו רק במגזרה ערבי ולא בכל הארץ. לפני מספר ימים התפרסם כי בליכוד מתכוננים למבצע מצלמות ב'.

בשעה מוקדמת יחסית ביום הבחירות ב-9 באפריל, הופץ וידאו קצר של אחד הפעילים מטעם הליכוד כשהוא מתבקש להפסיק לצלם. מספר מקרים אחרים של פעילים בקלפיות בחברה הערבית תועדו והדבר עלה לכותרות תוך זמן קצר ברחבי כל המדינה וזכה לפרסום והד גדול.

יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, קיבל לידיו את המידע ונאלץ לשגר החלטה בהולה, בהתבסס על המידע המיידי שהיה בידיו, תוך שהוא מאזן את הדברים, אך מבלי לדעת את רוחב התופעה. מלצר קבע אז שאם יש חשש לזיופים יש להיעזר בשוטרים המוצבים מחוץ לקלפיות ובאשר למצלמות גוף, הוא התיר את הדבר בכפוף לכך שלא תיפגע פרטיות הבוחרים, כלומר לא מאחורי הקלפי, אך כן בשטח ועדות הקלפי.

לטענת גורמים רבים בחברה הערבית ובראשם ארגון עדאללה, ההיתר הנ"ל פגע באורח חמור בפרטיותם של האנשים אשר נמנעו מלהגיע לקלפיות.

השבוע פנתה ח"כ תמר זנדברג (מרצ) לוועדת הבחירות בעקבות החלטת הליכוד לחזור על הפעולה. "ועדת הבחירות המרכזית יחד עם משטרת ישראל אמונות על שמירת טוהר הבחירות ומניעת זיופים, בעוד היענות לבקשה שהגיעה מטעם הליכוד, משמעה דיכוי הצבעה. שגיא קייזלר ועופר ענבר שניהלו את המבצע המביש בבחירות האחרונות, התגאו בהישג של הורדת אחוז ההצבעה בחברה הערבית, וברור לכל כי מדובר בפרויקט דיכוי הצבעה פוליטי של מפלגת השלטון, נגד ציבור ששיעור ההצבעה ודפוסי ההצבעה שלו הם איום פוליטי מרכזי עליה. אני פונה אליכם בדרישה שלא להיענות לדרישות הליכוד, ולאסור הצבת מצלמות ומשקיפים מטעם מפלגת השלטון, וכל דרישה נוספת שהגיעה מטעמם".

גם התנועה לאיכות השלטון פנתה לוועדת הבחירות שלא לאשר לליכוד לבצע פעולה זו פעם נוספת. "מדובר בדיכוי הצבעה של מגזר שלם. התבטאויות חברי מפלגת הליכוד, לפיהן הם מתגאים בהישג של הורדת אחוז ההצבעה בחברה הערבית, וכן היותו של רה"מ מי שעומד מאחורי יוזמה זו מטילים צל כבד על הפעולה ועל המניעים העומדים מאחוריה".

הליכוד: מערכת החוק ידעה על המהלך בבחירות הקודמות

בראיון ב"גלובס" עם מנהל קמפין הליכוד, עופר גולן, הוא ציין שגם בקמפיין הבחירות במועד א', הדבר היה מתואם. "מי שצריך לדעת במערכת החוק, ידע מזה. היה תיאום עם מערכת החוק. הצילום היה באזור ועדת הקלפי ולא מאחורי הפרגוד, ומכיוון שלחברי הוועדה מותר לצלם את עצמם, זה היה בסדר. בין מה שאסור בחוק ובין מה שמותר בחוק יש פער, ואנחנו ישבנו בתוך הפער הזה ולכן לא היה צריך לשים שלטים מראש בחוץ המיידעים אנשים שהם מתועדים. אנחנו מקווים לצמצם את הפער הזה בעתיד. ברור לנו שכדי למנוע זיופים וזה לא רק במגזר הערבי, הממשלה תצטרך חקיקה מלאה שתהיה מצלמה שתתעד את כל הקלפיות כי מדובר ברמת זיופים מסחרית ברמות של עשרות אלפי קולות, ולצורך העניין העובדה שב-2015 החברה הערבית הגיעה ל-13 מנדטים - זה נובע מן הזיופים".