בית המשפט בניו יורק קבע: פייסבוק לא סייעה לחמאס

קרוביהם של חמישה אמריקאים שנפגעו במתקפות טרור בישראל תבעו 3 מיליארד דולר מפייסבוק על כך שאפשרה לחמאס להשתמש בפלטפורמה שלה כדי לעודד פיגועים • ביהמ"ש: "האלגוריתמים לוקחים את המידע שסופק ע"י משתמשי פייסבוק ומתאימים אותו למשתמשים אחרים בהתבסס על גורמים אובייקטיביים לכל תוכן, בין אם הוא נוגע לכדורגל, לפיקאסו או לשרברבים"

מנכ“ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: רויטרס, Aaron P. Bernstein
מנכ“ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: רויטרס, Aaron P. Bernstein

בית המשפט הפדרלי לערעורים בניו יורק פסק נגד דרישת קרובי משפחה של קורבנות טרור של חמאס להטיל על פייסבוק אחריות ולקבוע כי סייעה לחמאס. קרובי המשפחה טענו כי החברה סיפקה לארגון הטרור פלטפורמה להפיץ את מטרותיהם, אשר אפשרה את המתקפות. הקורבנות היו חמישה אמריקאים שהתגוררו בישראל ונפגעו במתקפות טרור בין 2014-2016, וארבעה מתוכם מתו.

בני המשפחה הפסידו בערעור לאחר שכבר הפסידו בקרב משפטי אחד בנושא ב-2017. הם דרשו פיצויים בגובה 3 מיליארד דולר מפייסבוק, על כך שהחברה אפשרה לחמאס להשתמש בפלטפורמה כדי לעודד מתקפות טרור בישראל. בנוסף, בני המשפחה הצביעו על כך שהאלגוריתמים של פייסבוק כיוונו לתכנים של חמאס אנשים שעשויים להתעניין בהם, גם אם הם לא חיפשו אותם באופן אקטיבי.

השופטים קבעו כי לא מדובר בעילה מספקת כדי להטיל על פייסבוק אחריות לתכנים כמפתחת או כיוצרת שלהם, מאחר שהיא פועלת כמתווך ניטרלי ולא עורכת תכנים שמשמשים מפרסמים. בית המשפט התייחס לחוק ההוגנות באינטרנט (the Communications Decency Act) שנקבע ב-1996 ומגן על ספקיות שירותים באינטרנט, לפיו הן אינן אחראיות למידע שמישהו אחר פרסם בהן.

"האלגוריתמים לוקחים את המידע שסופק על-ידי משתמשי פייסבוק ומתאימים אותו למשתמשים אחרים - בהתבסס על גורמים אובייקטיביים לכל תוכן, בין אם הוא נוגע לכדורגל, לפיקאסו או לשרברבים", נכתב בהחלטת בית המשפט.

אחד משלושת השופטים שנתנו את פסק הדין, רוברט קצמן, סייג את הדברים ואמר כי ייתכן שהגיע הזמן שהקונגרס יחשוב מחדש על החוקים הקיימים. "האינטרנט התבגר. זה הוגן לשאול אם החוקים שהסדירו את הפעילות שלו בתקופת ינקותו צריכים להמשיך לעשות זאת בבגרותו".