התמ"א נתקעה כי הבעלות בדירה לא נרשמה מאז 1967

חברת הדיור הציבורי עמידר סירבה לחתום על אישור לפרויקט תמ"א 38 בירושלים, בטענה כי מכרה את הזכויות בדירה • אלא שרישום הבעלות החדש לא הושלם אף שההליך החל ב-1967 • בעלי הדירות ביקשו להתיר לעורכי הדין שלהם לחתום במקום החברה, והמפקחת על רישום מקרקעין בעיר קיבלה את תביעתם

הציונות 5 ירושלים / צילום: בראל
הציונות 5 ירושלים / צילום: בראל

המפקחת על רישום המקרקעין בירושלים, יעל ענתבי-שרון, הורתה לעורכי הדין המייצגים דיירים ברחוב הציונות 5 בירושלים לחתום במקומה של עמידר על מסמכים המאשרים ביצוע פרויקט של תמ"א 38 בבניין. זאת לאחר שהחברה סירבה לעשות זאת בטענה כי הדירה אינה נמצאת בבעלותה מכיוון שהיא מכרה אותה לדיירת בשם שיינה זיגרייך. אלא שרישום הבעלות החדש לא הושלם מעולם, אף שההליך החל ב-1967, ותקע את יציאתו לדרך של הפרויקט.

מדובר בפרויקט תמ"א 38 במסלול חיזוק ותוספת בנייה, שעתיד להתבצע בחמישה בניינים ברחוב הציונות בשכונת קריית היובל בירושלים הכוללים 80 דירות. מהחלטת המפקחת עולה כי 79 בעלי דירות במתחם נתנו את הסכמתם לביצוע הפרויקט, ורק מדירה אחת הרשומה על שם עמידר, לא התקבלה ההסכמה עד כה.

לחברת עמידר יש דירות רבות בבניינים ישנים בעלי פוטנציאל לביצוע פרויקטים של התחדשות עירונית, והיא בדרך-כלל נוהגת לתת את הסכמתה לפרויקטים מסוג זה. בעבר היא אף הודיעה כי בבניינים שבהם היא מחזיקה ברוב הדירות, היא תבחן לממש בעצמה פרויקטים של התחדשות עירונית כיזמית לכל דבר ועניין.

אלא שבמקרה של פרויקט זה, עמידר מכרה את הזכויות לרוכשת שנפטרה בינתיים, ובתה של זיגרייך, סטלה זיגרייך, נמנעת מהשלמת רישום הדירה על שמה בשל נסיבות שאינן קשורות לפרויקט. סטלה זיגרייך לא התנגדה שעמידר תחתום על המסמכים לצורך ביצוע הפרויקט, והיא בעצמה אפילו חתמה על המסמכים הנדרשים לפרויקט באמצעות עורך דינה, אך חתימה זו לא הספיקה מאחר שהדירה עדיין רשומה על שם עמידר.

עדי נוי רימר/ צילום: איציק טואג
 עדי נוי רימר/ צילום: איציק טואג

התביעה: הפרויקט תקוע בגלל דירה אחת

בין בעלי הדירות בחמשת הבניינים ברחוב הציונות לבין חברת "צברים" נחתם הסכם לביצוע פרויקט תמ"א 38 והיתר הבנייה לפרויקט אף הונפק ביוני 2017. במסגרת ההסכם, לדירות הקיימות יתווספו ממ"ד ומרפסת, וכן ייבנה חניון תת קרקעי, תותקן מעלית וישופצו השטחים הציבוריים. בתמורה יתווספו 2.5 קומות מעל לכל בניין ודירות גן בקומת הקרקע.

אלא שכדי לצאת לדרך הייתה חסרה להם חתימה אחת - של הדירה בציונות 5 שהייתה רשומה על שם עמידר. בעלי הדירות בבניין הגישו תביעה למפקחת על רישום מקרקעין בירושלים נגד זיגרייך ונגד קק"ל ועמידר, בדרישה להסמיך את עורכי הדין המלווים את הדיירים, לחתום על המסמכים לביצוע הפרויקט במקומה של עמידר. התביעה הוגשה באמצעות עוה"ד אפרים אופק אהרון ונוי רימר ממשרד עמית פולק מטלון.

"בעיה זו הובילה את עורכי הדין למבוי סתום" נכתב בתביעה, שכן הזכויות בדירה רשומות על שם קק"ל, באמצעות עמידר, אך עמידר מסרבת לחתום על הסכם התמ"א בטענה כי היא אינה בעלת הזכויות, חרף העבודה שבפועל קק"ל היא זו שרשומה בטאבו. מי שנטען כי היא הזכאית להירשם כבעלת הזכויות נפטרה, ומי שנטען כי היא היורשת שלה גרה בגרמניה ומסרבת לשתף פעולה. "בנסיבות אלה לא נותרה ברירה בידי בעלי הדירות אלא להגיש תביעה. העדר השלמת רישום הזכויות מעכב את התקדמות הפרויקט וגורם לנזקים רבים ליזם ולבעלי הדירות", נטען.

ההגנה: "היורשת לא משתפת פעולה"

בכתב ההגנה שהגישה קק"ל נטען כי חברת עמידר היא שניהלה את הבניין ומכהנת כחברה משכנת והיא זו שמכרה את הדירה לשיינה זיגרייך ז"ל.

עמידר טענה בכתב ההגנה כי היא אינה בעלת הדירה ולכן היא מנועה מלחתום על המסמכים. לטענתה של עמידר, הזכויות בדירה רשומות בספרי עמידר על שם זיגרייך, אך זו לא שיתפה פעולה לצורך השלמת הרישום על שמה ולא הנפיקה ייפוי כוח נוטריוני. עמידר לטענתה, רשומה רק מתוקף תפקידה כחברה משכנת של הדיור הציבורי במדינת ישראל עד להשלמת הרישום בטאבו.

ההחלטה: למנוע עיכוב של פרויקט גדול

ענתבי-שרון קבעה כי סטלה זיגרייך היא בעלת הזכויות בדירה, לפי הסכם מכר מ-1967 בינה ובין אמה לבין חברת עמידר, ולא רק מתוקף היותה יורשת. "החתימה על מסמכי פרויקט התמ"א נדרשת מידי הבעלים הרשום, כאשר אלה מסרבים לחתום רק משום שמכרו זה מכבר את הדירה, אולם העסקה לא הסתיימה ברישום. בנסיבות אלה, נוכח הסכמתה של זיגרייך ונוכח אדישותה של עמידר", קבעה ענתבי-שרון, "מתקבלת התביעה".

ענתבי-שרון הוסיפה כי גם בעלת הדירה לא מתנגדת לפרויקט התמ"א אך אין די בחתימתה נוכח העובדה כי טרם הועברו הזכויות על שמה בטאבו. "יש לתת את הדעת גם לכך שמדובר בחלק מפרויקט גדול הכולל חמישה בניינים בני 80 דירות כאשר 79 מבעלי הדירות כבר נתנו הסכמתם לביצוע הפרויקט והביצוע מתעכב רק בשל העדר חתימה מטעם אותה דירה". קבעה המפקחת.

ענתבי-שרון קיבלה את התביעה, ואישרה לתובעים לבצע עבודות בהתאם לחוק החיזוק ולהיתר הבנייה שניתן ביוני 2017. לצורך ביצוע ההסכם מינתה את משרד טל קדרי שמר ושות' או משרד עמית פולק מטלון ושות' להתקשר ולחתום בשם קק"ל ועמידר על כל המסמכים הדרושים לצורך ביצוע התוכנית ומימוש הבנייה, וכן לטובת רישום הערת אזהרה לטובת היזם ולטובת רוכשי הדירות החדשות, וכן לטובת רישום משכנתאות או שיעבוד לטובת בנק או מוסד פיננסי אחר, וכן לטובת מסמכים הדרושים לשלטונות המס.

מעמידר נמסר בתגובה כי "החברה עושה כל מאמץ כדי לסייע ליזמים בקידום תוכניות שמטרתן שיפור איכות החיים בדיור הציבורי, ובהתאם מקדמת בברכה תהליכי התחדשות עירונית. לראייה - מאות החוזים שנחתמו זה מכבר. מאחר שהנכס אינו בבעלות עמידר, החברה אינה מורשה לחתום על ההסכם.