לשכת עורכי הדין: "לפזר את הערפל מעל עתיד תמ"א 38"

ראשי הפורום לקניין ומקרקעין בלשכה פנו היום ליו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה זאב בילסקי, בדרישה שהמועצה תתכנס ותקיים דיון בעניין עתידה של תוכנית תמ"א 38 - זאת על רקע עמדת מינהל התכנון לפיה אין להאריך את תוקף התוכנית אחרי מאי 2020

עו"ד אברהם ללום / צילום: תמר מצפי
עו"ד אברהם ללום / צילום: תמר מצפי

הקרב על תמ"א 38 נמשך: ראשי פורום קניין ומקרקעין בלשכת עורכי הדין פנו הבוקר (א') במכתב ליו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, זאב בילסקי, וחברי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בדרישה לקיים דיון דחוף במסגרת המועצה הארצית לתכנון ובנייה סביב בגורלה של תמ"א 38.

במכתב מבקשים עורכי הדין אברהם ללום ויצחק נטוביץ לקיים את הדיון הדחוף במטרה "לפזר את הערפל הכבד השורר מעל לעתיד תמ"א 38". זאת בהמשך למכתב של מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר מלפני כחודש, בו ציינה כי עמדת מינהל התכנון היא שלא להאריך את תוקף תמ"א 38 שצפויה להסתיים ב-18 במאי 2020, בדיוק 15 שנה לאחר שאושרה בממשלה.

"חוסר הוודאות והערפל הכבד גורמים לנזקים רבים ובלתי הפיכים לעוסקים בתחום ובעיקר נזקים לבעלי הדירות אשר ממתינים שנים ארוכות לחיזוק הבניינים הישנים בהם הם מתגוררים", כתבו ללום ונטוביץ. "תמ"א 38 הפכה בשנים האחרונות לכלי תכנוני אפקטיבי במסלול רישוי קצר וזמין להגנה על ערך עליון של שמירה על חיי אדם, כמו גם ערכים משניים וחשובים ובראשם הגדלת היצע הדיור, שהפך במרוצת הזמן אף הוא לערך בעל חשיבות לאומית".

ראשי הפורום טוענים כי רשויות מקומיות שאינן מעוניינות באישור פרויקטים של תמ"א 38 בתחומן, מנצלות את המצב ועוצרות כבר היום את הוצאת ההיתרים. "הודעת מינהל התכנון גורמת לכאוס בוועדות המקומיות, כאשר אלה מביניהן המעוניינות לבטל את קידום הפרויקטים מסוג תמ"א 38, עלולות להקפיא את הליכי הרישוי בבקשות להיתרים על-פי תמ"א 38 ובכך ליצור עצירה מיידית דה-פקטו של כל התחום עד לחודש מאי 2020", צוין במכתב.

על כן, עורכי הדין ללום ונטוביץ מבקשים במכתבם לקיים דיון דחוף ככל הניתן בהארכת תוקפה של התוכנית, "נוכח החשש מהקפאה מיידית של התחום כתוצאה מהמצב שנוצר".

עוד הם מציינים כי עמדת הפורום הוא שיש להאריך את תוקפה של תמ"א, אך גם מודים כי יש לבצע בה שינויים. "לא נסתיר את דעתנו כי חשוב להאריך את תוקף תמ"א 38 ובמקביל לנסות לשפר אותה באופן מתמיד", כתבו.

נציין כי במסגרת ישיבה של קבינט הדיור שהתקיימה בשבוע שעבר, הודיע בילסקי כי הוא תומך בהארכת תוקף התוכנית. מנגד, באיגוד המתכננים הביעו בשבוע שעבר תמיכה בעמדת מינהל התכנון, לפיה אין להאריך את תוקף התוכנית.