בית המשפט הכריע: צחי כהן לא יוכל להיות בעל השליטה בתיקון עולם

לפי החלטת ביהמ"ש, כהן, שמחזיק היום ב-70% מהחברה, יוכל להחזיק רק 5% ממנה - או שתיקון עולם לא תוכל לפעול בישראל • זאת בשל מידע מודיעיני שהגיע למשטרה, לפיו כהן משתמש בקנאביס בעצמו ובעל קשר לארגוני פשיעה • תיקון עולם: "אנו בוחנים את פסק הדין ועשויים לערער לעליון"

בית המשפט המחוזי בירושלים פסק היום (א') כי צחי כהן, המייסד והבעלים והרוח החיה מאחורי חברת תיקון עולם, לא יוכל עוד להחזיק בשליטה בחברה. זאת בשל מידע מודיעיני אשר הגיע למשטרה, אשר לפיו כהן משתמש בקנאביס בעצמו, וכן משום שהוא בעל קשר לארגוני פשיעה.

בית המשפט לא הכריע בשאלה האם כהן אומנם אשם בעבירות הללו, אולם אשרר כי למשטרה ולמשרד הבריאות ישנה הזכות לשלול את רישיון גידול הקנאביס הרפואי של כהן, אם הם התרשמו כי המידע מוביל לכך. זאת, למרות שלתיקון עולם לא ניתנה האפשרות לענות לטענות ישירות.

כהן מחזיק היום כ-70% מחברת תיקון עולם, והוא יוכל על-פי ההחלטה להחזיק רק 5% ממנה - או שהחברה לא תוכל לפעול בישראל. תיקון עולם מסרה כי היא בוחנת את פסק הדין ושוקלת את צעדיה, כולל ערעור לבית המשפט העליון.

בעבר טען משרד הבריאות כי אפשרי לתת לתיקון עולם רישיון לעסוק בקנאביס, ובלבד שכהן לא יהיה מעורב בפעילות הגידול, אלא רק בניהול החברה. לאחר מכן הקשיח משרד הבריאות את עמדתו, לטענתו בשל מידע חדש שהגיע למשטרה. בעקבות זאת החליט המשרד, על-פי המלצת המשטרה, כי כהן לא יוכל להיות לא מנהל ולא בעל שליטה בחברה.

לפני הכרעת הדין, משרד הבריאות ותיקון עולם ניסו לבנות מתווה לפיו כהן, שאינו מכהן כמנכ"ל החברה, יוכל להחזיק בנאמנות במניותיו בתיקון עולם ישראל, לצורכי רווחיות בלבד. בשנים האחרונות כהן אינו מתגורר בישראל - לכן על פניו מתווה זה יכול היה להתממש. תיקון עולם אף הביאה תקדים: ברק רוזן, שהיה בעל השליטה בחברת הקנאביס קנביט וטרם קיבל אישור כשירות מן המשטרה, העביר את מניותיו לנאמנות עד הסדרת האישור.

אולם משרד הבריאות טען כי מתווה של נאמנות לא ימנע מכהן לשלוט בחברה באופן בלתי פורמלי. "גם קיומו של הנאמן לא ימנע מצב שבו יש אדם אחד שיש לו אינטרס עצמאי בחברה, והוא צחי כהן", נאמר בתשובה לעתידה.

לפעילות בישראל יש חשיבות רבה לחברה

תיקון עולם היא חברה פרטית שפועלת היום במספר מדינות בעולם מלבד ישראל וכבר עשתה אקזיט בקנדה בהיקף של כמה מאות מיליוני דולרים. מבחינה כלכלית השוק הישראלי יחסית קטן לעומת חלופות פעילות אחרות של תיקון עולם, אולם הפעילות בישראל חשובה מאוד לחברה מבחינת תדמיתית. כמו כן, בעבר הביע כהן עניין אידאולוגי בפעילות בקנאביס רפואי בכלל ובישראל בפרט, וציין כי יביא את הצמח במחירים נמוכים לשוק הישראלי, כל עוד ירוויח מפעילותו במדינות נוספות.

תיקון עולם קבלה בתביעתה על כך שמשרד הבריאות שולל את חופש העיסוק והקניין של כהן, וזאת מבלי שהוצגו בפניה הראיות בפועל לאי-כשירותו. לטענת החברה, היא השקיעה רק לאחרונה 20 מיליון שקל בהקמת מתקן גידול קנאביס חדש בישראל, וזאת לאחר שקבילה איתות ממשרד הבריאות כי כהן יוכל להמשיך לשלוט בחברה, ובלבד שלא ייגע בחומר עצמו. לדברי החברה, שלילת רישיון להפעלת עסק קיים, שונה ממצב שבו אין מעניקים רישיון לאדם שעוד לא עסק בתחום.

בית המשפט שקל את הדברים אך כאמור דחה את העתירה, לאחר שהכריע כי סמכותם של משרד הבריאות והמשטרה להכריע כי כהן אינו כשיר להחזיק ברישיון קנאביס, מתקיימת גם לגבי פעילות קיימת.

כהן וחברת תיקון עולם נחשבים לחלוצי תחום הקנאביס הרפואי בישראל, ועד לפני כשנה הייתה זו החברה הגדולה בישראל. כיום, בין היתר בעקבות המשפט, היא מטפלת רק בכ-2,000 חולים מתוך כ-45 אלף, ואינה פועלת במסגרת האסדרה החדשה.

תיקון עולם מסרה היום: "קיבלנו את פסק הדין, אנו לומדים אותו ושוקלים את צעדינו, לרבות ערעור לבית המשפט העליון. החברה תמשיך לספק למטופליה את מוצריה, כל עוד משרד הבריאות יתיר זאת. חברת תיקון עולם תמשיך להיאבק כדי להמשיך את פעילותה בארץ, שהביאה מזור לעשרות אלפי חולים במשך למעלה מעשור, ואשר במעשיה הצמיחה ענף חקלאי ותעשייתי שלם בישראל".