וול סטריט סגרה את היום הגרוע ביותר השנה: הדאו צנח ב-760 נקודות, הנאסד"ק נפל ב-3.5%

הודעת טראמפ בסוף השבוע על הרחבת המכסים על סין הביאה להחרפת היחסים: הסינים הגיבו בהפחתת היואן ועצירת יבוא מוצרי חקלאות מארה"ב • מדד דאו ג'ונס נפל ב-2.9%, ה-S&P 500 ב-3% • המשקיעים בורחים לחוף מבטחים: תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב נפלו, הזהב קפץ לשיא של 6 שנים

לחץ בשווקים / צילום: רויטרס
לחץ בשווקים / צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

בורסות וול סטריט סגרו את היום הגרוע ביותר ב-2019, בצל החרפת מלחמת הסחר נוכח העלאת המכסים מצד טראמפ, ופיחות היואן מצד הסינים מתחת ל-7 דולרים, מה שמעלה את החשש מפני התלקחות מלחמת המטבעות.

מדד דאו ג'ונס צלל ב-760 נקודות, ירידה של 2.9%, הנאסד"ק נפל ב-3.5% ומדד S&P 500 צנח ב-3%. מדד הפחד (VIX) זינק בכ-38%.

בנק אוף אמריקה  צנחה ב-4.4%, טסלה  ב-2.6%, מניית AMD  נפלה ב-4.9%, פייסבוק  צנחה ב-3.9%, נטפליקס  ב-3.5%, מיקרוסופט  איבדה 3.4%, אקסון מובייל  איבדה כ-2%, הס  צללה בכ-5%, וול מארט ב-3.3%.

22:00

הירידות החדות בוול סטריט מעמיקות בהמשך להסלמת מלחמת הסחר בין סין לארה"ב. לאחר פיחות המטבע על ידי הסינים הבוקר, הנשיא טראמפ האשים את סין במניפולציה על המטבע, והמשקיעים בורחים חוף מבטחים. התשואות על אגרות החוב הממשלתיות האמריקאיות נופלות בחדות מתחת ל-1.74%, מחיר הזהב קפץ לשיא של 6 שנים והשלים זינוק מטאורי של 14% מתחילת השנה.

מדד הפחד (VIX ) מזנק ביותר מ-37%, ומדד הנאסד"ק צולל ב-4%.

מניות הטכנולוגיה מובילות את הירידות, כך אפל  נופלת יותר מ-5%, אינטל  ב-3.7%, מניית פייסבוק  צונחת ב-4.6%, אמזון  מאבדת 3.8% ורושמת את רצף הירידות הארוך ביותר מזה 13 שנים, ומניית אלפאבית  צונחת בכ-4%.

20:00

מחריף הלחץ בוול סטריט: המדדים המובילים מעמיקים את הירידות, כך הנאסד"ק מאבד יותר מ-3%, ומדד דאו ג'ונס נופל ב-2.6%. מדד הפחד (VIX ) מזנק בכ-30%, מה שמשקף את עליית מפלס הלחץ בקרב המשקיעים, שבורחים לנכסים בטוחים כמו אגרות החוב הממשלתיות. התשואות על אלו האמריקאיות ל-10 שנים צונחות בחדות; מחיר הזהב קופץ ב-1.3% ל-1,475.5 דולרים; מחיר הנפט צונח בכ-1.3% מתחת לרמה של 55 דולרים לחבית; הדולר אינדקס (DXY) נופל ב-0.6%.

הלחץ בשווקים שהחל עם העלאת המכסים של טראמפ, המשיך הבוקר עם הנפילה במטבע הסיני לשפל של יותר מעשור, במה שנתפס כצעד של הסינים כתגובה להעלאת המכסים מצד טראמפ. לפי פרופ' שלום שירמן, טראמפ מעונין להצטייד בנשק נוסף לקראת סבב השיחות הבא בספטמבר.

18:55

המסחר בבורסות אירופה ננעל בירידות חדות, בהמשך ללחץ שנרשם בשוקים בוול סטריט. מדד הקאק הצרפתי נפל בעוד 2.2%, הפוטסי צנח ב-2.5%, והדאקס נפל ב-1.77%. בוול סטריט המדדים נסחרים תחת לחץ כאשר הנאסד"ק נופל ב-2.8%, ומדד הדאו ג'ונס מאבד 2.1%.

18:10

הלחץ על המדדים בוול סטריט מחריף כאשר מדד הנאסד"ק מאבד 2.8%, ומדד הפחד (VIX) מזנק ב-22%.

מדד מנהלי הרכש של ISM במגזר השירותים בארה"ב שפורסם היום רשם את הרמה הנמוכה מאז אוגוסט 2016, והצביע על קצב התרחבות נמוך מהתחזיות של האנליסטים. מדד מנהלי הרכש של ISM במגזר השירותים הגיע ל-53.7 נקודות בחודש יולי, לעומת התחזיות לקריאה של 55.5 נקודות.

16:30

המסחר בוול סטריט נפתח בירידות חדות, בהמשך לירידות שנרשמו בסוף השבוע האחרון בגובה להטלת המכסים הצפויה מצד הממשל האמריקאי על סחורות סיניות. הסינים בתגובה ביצעו פיחות חד במטבע, וגובר החשש מהחרפת הטון.

מדד הנאסד"ק צונח ב-2.2% בפתיחה, הדאו ג'ונס ומדד S&P 500 מאבדים 1.5% ו-1.6% בהתאמה. 

הלחץ בשווקים חודש הבוקר על רקע הפיחות שביצעה סין למטבע בתגובה למכסים עליהם הכריז טראמפ ביום חמישי האחרון. הנשיא טראמפ תקף היום את המהלך של הסינים כשכתב בטוויטר: "סין הורידה את מחיר המטבע שלה לשפל כמעט היסטורי. זה נקרא 'מניפולציית מטבע'. האם אתה מקשיב פדרל ריזרב? זו הפרה משמעותית שתחליש מאוד את סין לאורך זמן!". 

בתוך כך, תשואות על האג"ח האמריקאי נופלות ל-1.7%, שפל מאז אוקטובר 2016. לדברי שמואל קצביאן מחדר העסקאות של דיסקונט: "המגמה הכללית של ירידת תשואות, או תשואות נמוכות, די הגיונית על רקע תנאי המאקרו הגלובליים. בכל זאת השינוי החד בשבוע שעבר היה חריג יחסית. אי אפשר "להאשים" את סביבת המאקרו או המיקרו בירידת התשואות בשבוע החולף. נתוני המאקרו שפורסמו בימים האחרונים הצביעו באופן כללי על תמונה מעורבת ובוודאי שלא על הפתעות חדות ורוחביות לרעה. ברמת המיקרו עונת הדו"חות בארה"ב מצביעה על תמונת רווחיות טובה מצפי הקונצנזוס, כששיעור ההפתעה המצרפי ברמת הרווח (6% לפי factset) הוא מעל שיעור ההפתעה הממוצע ב-5 השנים האחרונות.

"נראה כי הגורם העיקרי שהוביל לירידת התשואות היה מגמת ה-Risk off (בריחה מסיכון) שהתרחשה תוך מכירת מניות ורכישת אג"ח ממשלתי וירידת תשואות. הירידה בתשואות בארה"ב חדה יחסית לשינוי במניות. שני הקטרים שהובילו את העליות החדות בשערי המניות ובנכסי הסיכון מתחילת השנה הם אותם שני הקטרים שהובילו הפעם לירידה במניות וירידת תשואות חדה. מדובר במסר של הפד, ובעיקר בהחמרה של מתיחות הסחר בין ארה"ב לסין", כתב קצביאן.

16:15

השווקים מסרבים להירגע ונראה שהדרמה שנפתחה מחדש ביום שישי סביב מלחמת הסחר עוד רחוקה מסיום. בעוד בשווקים ממתינים במתח לראות כיצד יגיב נשיא ארה"ב דונלד טראמפ למהלכים מצד סין, בטרום המסחר בנאסד"ק המניות הבולטות צונחות, והחוזים העתידיים מאבדים 2%. מחיר הנפט מאבד 2.1% לרמה של 54.5 דולרים לחבית על רקע החשש מהאטה עולמית, מחיר הזהב קופץ ב-1.3% לרמה של 1,475 דולרים לאונקייה. התשואות על האג"ח הממשלתיות של ארה"ב צונחות ל-1.76%, והדולר אינדקס מאבד 0.4%.

פייסבוק , אינטל , מיקרוסופט , נטפליקס  וטסלה  יורדות עתה ב-2%-2.5%.

14:20

המשקיעים ממתינים לתגובתו של דונלד טראמפ למהלכים הסיניים, שכוללים גם את עצירת היבוא של מוצרי חקלאות אמריקאים, אחרי שבעבר מתח ביקורת על התערבות הממשל הסיני בשערי המטבע.

אנליסטים בשוק ציינו כי כדי להרגיע את החששות הגואים של המשקיעים, הם יידרשו למהלך שישבור את חוסר הוודאות הנמשכת סביב מלחמת הסחר בין שתי המעצמות כבר יותר משנה, ללא פיתרון עד כה.

נוסף להתפתחויות במערכה בין שתי המדינות, על כיוון שוקי המניות בהמשך צפויים להשפיע גם מהלכיו של הבנק המרכזי האמריקאי, הפד, לאחר הורדת הריבית עליה הכריז באחרונה, בהתאם לציפיות המשקיעים, וכן התוצאות הכספיות שימשיכו להציג החברות האמריקאיות לרבעון השני של השנה, ונתוני המאקרו של הכלכלה האמריקאית ובשווקים נוספים בעולם.

בבית ההשקעות אופנהיימר ציינו כי "כלכלת ארה"ב נכנסה לרבעון השלישי של 2019 עם הורדת ריבית הפד, כסוג של מדיניות ביטוח מפני האטה כלכלית עולמית. אך בניגוד למצבו החיובי של הצרכן האמריקאי, המשתקף במדד אמון הצרכנים, מצבו של המגזר התעשייתי בארה"ב מצוי במגמת ירידה".

ההערכה באופנהיימר היא כי "הנתונים הכלכליים שיפורסמו בשבועות הקרובים הם שיכריעו אם הפד יוריד את הריבית פעם נוספת בישיבתו הקרובה, ב-17-18 בספטמבר. יחד עם זאת, החרפת מלחמת הסחר עם סין עלולה להגביר את התנודתיות בשווקים הגלובליים, ובכך לשמש ככלי להפעלת לחץ על הפד להגביר את קצב הורדות הריבית ל-0.5%".

בבית ההשקעות הבריטי שרודרס כותבים בהמשך להורדת הריבית בארה"ב, כי "לא כולם שמחים מהורדת הריבית האחרונה, אשר גורמת לבעיה עבור המשקיעים מוסדיים שצריכים לייצר תשואה עבור העמיתים שלהם. החיפוש אחר התשואה האלטרנטיבית חוזר כעת, ואחד הנכסים המעניינים הן מניות הדיבידנד האסייתיות. גם אם לא מתחשבים בכיוון הריבית במשק, כאשר משקיע מחפש להיחשף לשוק האסייתי, כדאי לו לעשות כן על ידי השקעה במניות אסייתיות המחלקות דיבידנד כבסיס. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שלמרות האובססיה של המשקיעים לעלייה במחיר המניות, בפועל, כשני שלישים מהתשואה ארוכת הטווח בשוק האסייתי, מגיעה מאותם דיבידנדים".

13:05

בין המניות שמובילות את הירידות באירופה ניתן לציין בגרמניה את טיסנקרופ , שמאבדת קרוב ל-4%, וכן את SAP  ואינפיניון טכנולוג'יס  שמאבדות 2.2% ו-2.8%, בהתאמה. בבריטניה בנק המשכנתאות הגדול לויד'ס  מוסיף לרדת, היום בשיעור של 2% במחזור גדול. חברת הכרייה השוויצרית גלנקור  הנסחרת בלונדון יורדת בכ-2.5%. בצרפת יצרנית הפלדה ארסלור מיטל  מאבדת כ-4%.

11:15

הירידות באירופה מתחזקות. הדאקס  יורד ב-1.5% בעוד הפוטסי  והקאק  יורדים ב-1.9%. 

מבין המניות בולטות בירידות קבוצת הבנקאות ההולנדית ING , שיורדת בקרוב ל-5%, בנקו סנטנדר הספרדי שיורד ב-1.7% וחברת האנרגיה האיטלקית ENI עם ירידה של 1.3%. 

באסיה ההנג סנג  סיים בירידה של 1.79%.

10:20

אחרי וול סטריט ואסיה, וגם תל-אביב במידה פחותה, מגיע תור הבורסות באירופה לפתוח בירידות. המדדים המובילים, הדאקס , הפוטסי  והקאק  הצרפתי, יורדים ב-1%.

באסיה מדד הניקיי  נסגר בירידות של 1.74% ושנחאי  ב-1.5%. הנג סנג  יורד ב-2.8%.

8:00

מניות אסיה ביום המסחר השלילי ביותר מזה תשעה חודשים. הירידות מתרחשות לכל רוחב השווקים של אסיה. המניות באוסטרליה בירידה של 1.5%, מדד  KOSPI  של דרום קוריאה מאבד 2.1%, תוך שהוא מגיע למחוזות שלא הכיר מאז סוף 2016. 

על רקע אי היציבות, הזהב מתחזק בחצי אחוז.

7:30

היואן מאבד יותר מ-1% ורושם שיא שלילי של 11 שנים מול הדולר ויחס של פחות מ-1 ל-7.

7:15

לאחר הירידות בוול סטריט בסוף השבוע, גם אסיה מגיבה להודעת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מיום שישי, ואף באופן חריף יותר. מדד הנג סנג  מאבד 2.8%, הניקיי  2.5% ושנחאי  יורד באופן מתון יותר, בשיעור של 0.8%.

 

ביום שישי הודיע הנשיא טראמפ כי ב-1 בספטמבר הוא יטיל מכסי עונשין של 10% על יבוא סיני בהיקף של 300 מיליארד דולר ושלח את השווקים לירידות חדות. נאסד"ק נפל ב-1.3%, S&P 500 איבד 0.7% ודאו ג'ונס ירד ב-0.4%. מדובר בשבוע המסחר הגרוע ביותר של S&P 500 ונאסד"ק מתחילת השנה, שאיבדו השבוע 3.1% ו-3.9% בהתאמה. מדד הדאו ג'ונס סבל מירידה שבועית של 2.6% - בין הירידות השבועיות החדות השנה.

ההודעה המפתיעה שהגיעה בסיומו של השבוע בו דווקא חודשו שיחות הסחר בבייג'ין, בהשתתפות שר האוצר האמריקאי סטיבן מנוצ'ין, מרמזת כי המחלוקת בין הצדדים רחוקה מפתרון. האיום של טראמפ במכסים נוספים תמך בירידת תשואות של האג"ח הממשלתיות לשפל חדש, וגרר ירידה חדה במחיר הנפט ומדדי המניות.