האחים פלד, מייסדי חברת הבלוקצ'יין Orbs, נתבעים על-ידי שותף לשעבר

לאחר כישלונו של הליך גישור ממושך, הוגשה תביעה נגד אוריאל ודניאל פלד וחברת אורבס, שגייסה בשנה שעברה יותר מ-133 מיליון דולר • התובע אלעד ארד דורש בין השאר לקבל פירוט של הכנסות האחים מהנפקות של 12 מטבעות דיגיטליים, שבהן גויסו מאות מיליוני דולרים • אורבס: "הטענות מופרכות מיסודן"

נטע קורין, דניאל פלד, אוריאל פלד וטל קול, מייסדים שותפים בחברת אורבס / צילום: אורבס
נטע קורין, דניאל פלד, אוריאל פלד וטל קול, מייסדים שותפים בחברת אורבס / צילום: אורבס

אלעד ארד, שותפם לשעבר של האחים אוריאל ודניאל פלד בחברת CoinTree Capital, תובע את שניהם ואת חברת הבלוקצ'יין הישראלית Orbs, שעמדה מאחורי אחד מגיוסי ההון הגדולים בשנה שעברה בהנפקה של מטבעות דיגיטליים (ICO) - כך עולה מכתב התביעה שהגיע לידי "גלובס". ארד טוען, בין השאר, כי השניים נישלו אותו מחלקו בחברה המשותפת.

התביעה הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב לאחר הליך גישור ממושך, שנמשך כשנה וחצי והסתיים ללא הסכמות בין הצדדים. בכתב התביעה, שהוגש ביום חמישי האחרון, טוען התובע כי האחים פלד נקטו כלפיו "קנוניה, תרמית ומעשה הונאה חמור, כמו גם עשיית עושר שלא במשפט".

לצד האחים וחברת אורבס, שהשניים נמנים עם מייסדיה, תובע ארד גם ארבע חברות נוספות שבהן שותפים האחים: קוין טרי ניהול, מיקרוורס (Microverse), הקסה לאבס (Hexa Labs) והקסה סולושנס.

על-פי כתב התביעה, סכום התביעה "לא ניתן להערכה כספית עד למתן חשבונות". ואולם ההערכות בשוק הן כי התביעה צפויה להסתכם בעשרות מיליוני דולרים. עילות התביעה כוללות הפרת חובת אמונים, קיפוח בעלי מניות מיעוט, הפרת הסכם והפרת התחייבויות, גזל סודות מסחריים, רשלנות ("שיש בה כדי לגרום נזק לתובע") ועשיית עושר ולא במשפט.

בין השאר, לטענת התובע, "הנתבעים (האחים פלד) ניצלו את ההזדמנויות העסקיות של חברת קוין טרי קפיטל, וזאת לצורך הקמת חברות חדשות המבוססות על הזדמנויות חדשות בתחום הפעילות של העולם החדש של מטבעות וירטואליים, כמו גם על רעיונות ועל תוכניות של קוין טרי קפיטל. למעשה, נטען, הנתבעים נישלו את התובע מחלקו בחברות החדשות, הותירו אותו מאחור, רוקנו את קוין טרי קפיטל מתוכן כאשר לקחו את ההזדמנויות העסקיות שלה והתחרו בה במסגרת החברות החדשות ואף רוקנו אותה מנכסיה המוחשיים, כספיה וכוח-אדם, ועשו שימוש במוניטין שצברה".

עוד טוען ארד כי "במקום שקבוצת החברות קוין טרי קפיטל, קוין טרי ניהול, קוין טרי ניהול הון וקוין טרי שירותי השקעה יהיו תחת מטרייה אחת (והדבר היה מחייב שיתופו של ארד כמובן כפי חלקו במיזם המשותף), בחרו האחים פלד להקים קבוצת חברות מקבילה - קבוצת הקסה, שבמסגרתה פועלות, בין היתר, החברות החדשות (הנתבעות) אורבס, הקסה לאבס והקסה סולושנס, ולהותיר את ארד כשמאומה בידו".

עסקאות עם משה חוגג וחברת קיק

העסקאות המוזכרות בתביעה קשורות בכמה מגיוסי ההון הגדולים שנעשו בשנים האחרונות בשוק הקריפטו. כך למשל, חברת קיק הקנדית, שיש לה מרכז פיתוח בתל-אביב, גייסה 100 מיליון דולר ב-ICO בספטמבר 2017, שבו הונפק המטבע הדיגיטלי Kin. לפני חודשיים תבעה רשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC) את חברת קיק בבית משפט בניו יורק, בטענה כי הנפקת המטבע שלה הייתה למעשה מכירת ניירות ערך ללא רישיון.

עוד חברה המוזכרת בין העסקאות הקשורות לאחים פלד היא סירין לאבס, שהוקמה ומנוהלת על-ידי משה חוגג, בעלי מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים. סירין לאבס גייסה 158 מיליון דולר בהנפקת המטבע הדיגיטלי שלה (Sirin) בדצמבר 2017 - הגיוס הגדול ביותר עד היום של חברת בלוקצ'יין ישראלית.

אורבס, שהוקמה ב-2017, גייסה עד היום יותר מ-133 מיליון דולר, בשני סבבי גיוס עיקריים: במאי 2018 גויסו 118 מיליון דולר ב-ICO, שבו הונפק לראשונה המטבע הדיגיטלי Orbs; ובדצמבר 2018 גייסה החברה יותר מ-15 מיליון דולר מקרן ההון סיכון הדרום קוריאנית Kakao Investment. תשתית הבלוקצ'יין הציבורית שפיתחה אורבס נשענת על רשת ותיקה יותר, את'ריום, הנחשבת לשנייה בגודלה בין רשתות הבלוקצ'יין, אחרי רשת הביטקוין המובילה.

לאורבס יש ארבעה מייסדים שותפים, ובהם צמד האחים פלד, המנכ"ל טל קול ונטע קורין. מיכל סימלר מכהנת כמנהלת החברה (General Manager). החברה מעסיקה כיום יותר מ-60 עובדים במשרדיה, שנמצאים בתל-אביב, בסן פרנסיסקו, בסינגפור ובסיאול. כחלק מקבוצת אורבס פועלת, בין השאר, קרן הקסה (Hexa Foundation) - גוף ללא מטרות רווח שהוקם כדי להשתמש בבלוקצ'יין למטרות חברתיות.

ארד, המיוצג בתביעה על-ידי עורכי הדין יוסי מרקוביץ', גלי פרידהוף וניצן זיגדון ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ, מבקש מבית המשפט לתת "סעד הצהרתי, שלפיו התובע זכאי להיות הבעלים של שליש ממניותיהן של כל אחת מהחברות הנתבעות"; וכן "צו עשה, המורה על העברת שליש ממניות כל אחת מהנתבעות לידי התובע". עוד מבקש ארד "סעד הצהרתי, שלפיו התובע זכאי לקבל שליש מכל תמורה בכסף או במטבעות וירטואליים שקיבלו האחים לידיהם, בשל פעילותם בקשר לחברות הנתבעות".

נוסף על כך, ארד מבקש כי בית המשפט יורה לנתבעים "למסור לתובע דוח מפורט בתצהיר, המגובה במסמכים ומאומת על-ידי רואה חשבון, הכולל פירוט ומידע מלא על כל העסקאות שנעשו מיום הקמת החברה המשותפת" (קוין טרי קפיטל, ר' ק'); בכלל זאת, הוא מבקש "פירוט מלא של כל הכנסות הנתבעים (הן בתור חברות והן במסגרת פועלם האישי של האחים) בקשר עם עסקאות שנעשו בקשר עם הנפקות או ייעוץ כלשהו למטבעות הווירטואליים הבאים: Kin, Stox, Sirin, Leadcoin, Pumapay, Endor, DX Exchange, Coti, Zinc, Atomic, Ground X ו-Orbs".

גיוסי ההון הגדולים של חברות בלוקצ'יין ישראליות
 גיוסי ההון הגדולים של חברות בלוקצ'יין ישראליות

"החברה לא תיכנע לאיומי התובע"

לכתב התביעה שהגיש ארד לבית המשפט המחוזי תל-אביב מצורף כנספח מכתב ששלחו הנתבעים לעורך דינו של התובע כבר בפברואר 2018, לפני תחילתו של הליך הגישור בין הצדדים, ובו הם דוחים את כל טענותיו של ארד. באותו מכתב, שעליו חתום עו"ד מיכאל גינסבורג ממשרד גרוס, קלינהדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות', נטען בין השאר כי החברה המשותפת הוקמה על-ידי אוריאל פלד וארד בשנת 2017 "ותוכננה לשמש קרן לניהול השקעות במטבעות קריפטוגרפיים". הוא מציין כי "פעילות החברה הייתה קצרה ביותר והסתכמה באיתור משקיעים פוטנציאליים עבור אותה קרן מתוכננת, שבסופו של יום לא יצאה לפועל, בפרק הזמן הסמוך להקמת החברה המשותפת".

בניגוד לטענת ארד, עורך דינם של האחים פלד השיב באותו מכתב כי "לחברה המשותפת אין, ולא היו, נכסים או קניין רוחני כלשהם". עוד הוא מציין כי האחים הקימו יחד עם טל קול חברה נוספת בשם קוין טרי בע"מ, שלימים שינתה את שמה לחברת אורבס. לדבריו, "חברה זו מתעסקת בפיתוח פלטפורמת תוכנת בלוקצ'יין חדשנית, שמותאמת במיוחד ליישומים עתירי משתמשים".

לטענת הנתבעים, "הניסיון לייצר יש מאין ולראות בחברות החדשות כחברות מתחרות לחברה המשותפת הוא אומנם יצירתי, אולם נעדר כל חיבור למציאות". לפיכך, הם משיבים במכתב כי מכיוון שארד "מעולם לא היה חלק מהפעילות של החברות החדשות, ברי כי אין הוא זכאי לכל זכות השתתפות בחברות החדשות, על כך המשתמע מכך".

מחברת אורבס נמסר אתמול בתגובה: "טרם הספקנו לעיין במסמכי התביעה, שהועברו אלינו בד-בבד עם הפצתם לאמצעי התקשורת. לצערנו, כתב התביעה לא הפתיע אותנו ומגיע לאחר ניסיונות ואיומים קודמים מצד התובע. טענות התובע מופרכות מיסודן וחסרות בסיס עובדתי ומשפטי כאחד, וכל מטרתן להביא להתעשרותו של התובע, שלא כדין, על חשבון אחרים. ניסיון זה לא יצלח. לתובע אין ולא הייתה כל עילת תביעה נגד החברה ושאר הנתבעים. החברה לא תיכנע לאיומיו של התובע, ומשבחר לפנות לערוצים משפטיים, לחברה כמובן כל הטענות והראיות הצריכות להפרכת גרסתו, ואלה יובאו בבוא העת בפני בית המשפט". 

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.