לאחר שאליום איבדה כמחצית מערכה: החברה-הבת גרדיה נמכרת שוב

לאחר ביטול הסכם מכירה לבוסטון סיינטיפיק, נחתם הסכם חלופי בסכום של 17 מיליון דולר ואבני-דרך

חברת המכשור הרפואי אליום  הודיעה היום (ג') על חתימת הסכם למכירתה של החברה-הבת גרדיה, המפתחת מכשיר למניעת תסחיפים דם. ההסכם הוא מול חברת Cardiovascular Systems הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

במסגרת ההסכם הנוכחי תקבל אליום תמורת גרדיה 7 מיליון דולר מיידית (מהם 1.4 מיליון במניות), ועוד 10 מיליון דולר לאחר שתעזור לרוכשת להעביר אליה את כל מערך הייצור של המוצר, אשר חלקו מתנהל בקבלנות משנה. לאחר תחילת מכירת המוצרים, החברה תקבל סכום נוסך של 3 מיליון דולר עבור כל מכירה של 10 מיליון דולר מעבר ל-30 מיליון הדולר הראשונים, וזאת לתקופה של עד 36 חודשים.

אליום נסחרה הבוקר לפי שווי של 48 מיליון שקל ועם פתיחת המסחר עולה מניית החברה בלמעלה מ-5%. בשנה האחרונה (ועד הבוקר) איבדה החברה כמחצית מערכה, בעיקר על רקע אי התממשות מזכר הבנות קודם למכירת גרדיה לחברת בוסטון סיינטיפיק.

לגבי ההסכם הקודם, נאמר כי הוא עשוי להגיע לסכום כולל של 70 מיליון שקל, כאשר חלקו מקדמה והיתר עם השלמת הרכישה. כך, שהעסקה הזו עשויה להיות דומה לקודמת מבחינת ההכנסות של אליום ממנה.

ההסכם הנוכחי שונה בכך שאליום החריגה מן ההסכם את השימוש במוצר של גרדיה ספציפית לניתוחים בעורק התרדמה. החברה תוכל לפעול למסחר או למכור את המוצר הזה לגורם אחר.

מניית אליום
 מניית אליום

המוצר של גרדיה מאושר לשיווק בארה"ב הן עבור השימושים שכלולים תחת הסכם המכירה והן עבור השימושים המוחרגים. האישור התקבל במרץ 2018, ובמהלך 2018 רשמה החברה הכנסות של 760 אלף שקל מפעילות זו.

מלבד גרדיה, יש לאליום שלוש פעילויות נוספות. הפעילות המניבה את רוב הכנסותיה היא מכירה של סטנטים אורולוגיים שהיו המוצר המקורי איתו הגיעה החברה לבורסה. בשנת 2018 רשמה מפעילות זו הכנסות של 7.1 מיליון שקל, צמיחה של 26%. באפריל קיבל חלק זה מן הפעילות השקעה לפי שווי של 50 מיליון שקל.

בנוסף, רשמה החברה הכנסות של 1.3 מיליון שקל ממוצרים לעיגון רשתות לרקמות רכות, למשל לשם ניתוחי בקע ורצפת האגן, אך במהלך השנה מכרה פעילות זו לשם חיסכון בהוצאות.

שני מוצרים נוספים נמצאים בפיתוח, והחברה תולה בהם תקוות רבות: מערכת מושתלת לטיפול בהשמנה וסוכרת ומערכת להחלפת מסתם לבבי בניתוח זעיר פולשני. המוצר לטיפול בהשמנה נמצא כעת בניסויים ראשוניים בבני אדם, ואילו מוצר המסתם השלים לאחרונה בהצלחה ניסוי בחיות.

אסף אלפרוביץ', מנכ"ל אליום מדיקל, אמר היום: "אנחנו שמחים על עסקת המכירה ל- CSI, חברה בינלאומית מובילה בטיפול בעורקים פריפריאלים וכלילים. אנחנו מאמינים כי המערכת הנמכרת סינרגטית למגוון המוצרים הגדל של CSI, וכי שילוב המוצרים של החברות הוא בהתאם לחזונה של אליום.

"בידי קבוצת אליום נותר רישיון בלעדי וגלובאלי לזכויות הקשורות לעורקי התרדמה, כולל רישיון ה-FDA, שוק גדול וצומח בפני עצמו".