ירידה חדה במרווח הזיקוק הביאה לצניחה של 70% ברווחי בזן ברבעון השני

מרווח הזיקוק - ההפרש בין ההכנסות ממכירת המוצרים לבין עלות חומרי הגלם, בעיקר חבית נפט - צנח לרמה של 3.8 דולר ברבעון האחרון, לעומת 7.8 דולר ברבעון המקביל

ישר בן מרדכי / צילום: רמי שלוש
ישר בן מרדכי / צילום: רמי שלוש

חברת בתי הזיקוק (בזן ) דיווחה הבוקר (ג') כי הכנסותיה ברבעון השני הסתכמו בכ-1.68 מיליארד דולר, ירידה של כ-2% לעומת הרבעון השני של 2018. השורה התפעולית הצביעה על צניחה של 54% ברווח, לרמה של כ-62 מיליון דולר, ובשורה התחתונה הציגה החברה רווח נקי של 29.4 מיליון דולר, ירידה של 70% לעומת הרווח ברבעון המקביל.

הירידה החדה ברווחים באה על רקע צניחה במרווח הזיקוק (ההפרש בין ההכנסות ממכירת סל המוצרים של החברה לבין חומרי הגלם שלה, בעיקר עלות חבית נפט) לרמה של 3.8 דולר ברבעון האחרון, לעומת 7.8 דולר ברבעון המקביל אשתקד.

את המחצית הראשונה של 2019 סיימה החברה עם הכנסות של 3.26 מיליארד דולר, ירידה של 3% לעומת התקופה המקבילה. ברווח התפעולי נרשמה ירידה של 34% לרמה של כ-164 מיליון דולר ובשורה התחתונה רשמה החברה צניחה של 44% ברווח הנקי, שעמד על כ-92 מיליון דולר. מרווח הזיקוק המנוטרל בתקופה זו עמד על 5.8 דולר לחבית, לעומת 6.6 דולר בתקופה המקבילה.

תוצאות בזן ברבעון השני
 תוצאות בזן ברבעון השני

בבזן מציינים כי "החל מאמצע חודש יוני מרווחי האורל התחזקו בחדות. החל מתחילת הרבעון השלישי מרווח אורל רויטרס הגיע לרמה ממוצעת של כ-5.5 דולר לחבית". עוד מציינים בחברה כי צריכת הדלקים לתחבורה עלתה בכ-3% ברבעון השני ובמחצית הראשונה השנה, לעומת התקופות המקבילות ב-2018.

בסוף יוני היה אמור יוחנן לוקר, מי שכיהן עד לאחרונה כיו"ר כיל (החברה-האחות של בזן, שתיהן בשליטת החברה לישראל של עידן עופר), להיכנס לתפקיד יו"ר בזן. ואולם, רגע לפני כניסתו לתפקיד הודיעה החברה כי הוא לא יתמנה ליו"ר, ובמקומו ימשיך בתפקיד עובדיה עלי.

עוד לפני כן, בתחילת חודש מאי, הודיע מנכ"ל בזן, ישר בן מרדכי, על פרישתו מהתפקיד עקב סיבות אישיות. את בן מרדכי החליף, בתפקיד ממלא-מקום זמני, שלומי בסון. בסון ציין היום כי "בחודש מאי החלה בזן לשווק דלקי תחבורה ימית העומדים בדרישות התקן הבינלאומי החדש IMO 2020 (המפחית את תכולת הגופרית בדלקי תחבורה ימית מ-3.5% ל-0.5%), לצד יצרנים בינלאומיים מובילים. גמישות מתקני בזן מאפשרת ייצור סל מוצרים מגוון ורחב, העומד בתקן החדש, ללא צורך בהשקעות משמעותיות. במקביל, אנו ממשיכים להקטין את החוב הפיננסי, שירד ברבעון השני ב-55 מיליון דולר נוספים, לרמה של כ-882 מיליון דולר בסוף הרבעון".

במקביל לפרסום הדוחות החליטו בדירקטוריון בזן על חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-50 מיליון דולר, בכפוף לאישור אסיפת בעלי המניות של החברה. מניית בזן הגיבה לדוחות בעלייה קלה. בשנה האחרונה עלתה המניה ב-11%, ושווייה של החברה הגיע לכ-6 מיליארד שקל.

לירן לובלין, מנהל מחלקת מחקר באי.בי.אי, מציין בתגובה לדוחות כי "הדוח של בזן היה נמוך מהתחזית המוקדמת ומהקונצנזוס בשוק, אך חשוב לזכור כי בתעשיית הזיקוק התנודתיות היא פקטור שיש לקחת בחשבון, ולא נכון יהיה להסתכל על תוצאות רבעון אחד כמייצגות. בראייה שנתית אנו מעריכים כי בזן תציג EBITDA (רווח לפני הוצאות ריבית, מסים, פחת והפחתות) גבוה מ-450 מיליון דולר, ומרווחי הייחוס של הרבעון השלישי מעידים על שיפור בתוצאות להמשך השנה.

"הנקודה החיובית היחידה ברבעון היא חלוקת הדיבידנד - לאחר למעלה משנה וחצי שבה החברה לא חילקה רווחים הוחלט על חלוקה של דיבידנד בגובה 50 מיליון דולר. במקביל החברה ממשיכה להוציא לפועל את אסטרטגיית הקטנת המינוף. אנו ממשיכים להמליץ 'תשואת יתר' על המניה, עם מחיר יעד של 2 שקלים, גבוה בכ-7% ממחירה בבורסה".