לאחר שהמניה צנחה אמש לשפל חדש, טבע תפרסם דוחות היום

נראה כי המשקיעים מצפים יותר לשיחת הוועידה שתערוך הנהלת טבע לאחר פרסום הדוחות מאשר לתוצאות עצמן, שם בוודאי תתייחס החברה לנזק הכספי הפוטנציאלי של שני ההליכים המשפטיים בהם היא מעורבת, אותו אנליסטים העריכו בין 1-4 מיליארד דולר

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

לאחר שמניית טבע צנחה אתמול ב-9.8% לשפל חדש, בעקבות הצעת פשרה בהליכים הקשורים לשיווק משככי כאבים אופיואידים, החברה צפויה לפרסם היום (ד') בצהריים את דוחות הרבעון השני. נראה שהמשקיעים מצפים יותר מאשר לתוצאות עצמן - לשיחת הוועידה שתערוך הנהלת החברה לאחר פרסום הדוחות. בשיחה זו יעלה, מן הסתם, הנושא של היקף החשיפה המשפטית של טבע בשני ההליכים השונים בהם היא מעורבת - תיאום המחירים בשוק הגנרי בארה"ב, ושיווק משככי הכאבים אופיואידים שגרמו להתמכרויות.

עד כה, טבע  לא מסרה לשוק הערכות בדבר הגובה הפוטנציאלי של הנזק הכספי האפשרי, אך אנליסטים העריכו אותו בין 1-4 מיליארד דולר (לשני ההליכים); עם זאת, אתמול גבר החשש שהסכום בתביעת האופיואידים עלול להיות גבוה מההערכות המוקדמות. עבור טבע, מדובר בסכומים גבוהים במיוחד משום שהיא מתמודדת גם עם מינוף פיננסי גבוה. היקף החוב ברוטו של טבע בסוף הרבעון הראשון היה 28.6 מיליארד דולר.

תחזיות האנליסטים לתוצאות הרבעון צופות הכנסות של 4.25 מיליארד דולר ורווח נקי Non-GAAP של 57 סנט למניה. נתון חשוב בדוחות טבע הוא תזרים המזומנים, שמשמש את החברה לצורך החזר חוב.

בבנק ההשקעות קרדיט סוויס העריכו שהרווח ברבעון יהיה טוב מהצפוי, בזכות שינוי בתמהיל המכירות ומכירות חזקות יותר של התרופה המקורית קופקסון (להערכתם, כ-392 מיליון דולר ברבעון השני, בעוד שתחזית הקונצנזוס היא ל-348 מיליון דולר). יחד עם זאת, כלכלני הבנק סבורים שעל רקע הקשיים, השוק לא צפוי לתת לטבע "קרדיט" על כך.

לעומת זאת, אנליסט הפארמה והביומד באי.בי.אי בית השקעות, סטיבן טפר, העריך אתמול כי החברה תתקשה להכות את הציפיות הקיימות בשוק. לדבריו, "התוצאות של הרבעון צפויות להוות המשך ישיר למגמה שנראתה ברבעון הראשון. כלומר, שחיקה חדה יחסית לרבעון המקביל אשתקד, בהיקף המרשמים של הקופקסון מול התחרות הגנרית, שחיקה במכירות של משאף הפרואייר והתייצבות מסוימת בפעילות הגנרית, תוך איזון בין שחיקת המחירים והשקות חדשות".

טפר צופה תרומה חיובית מתוכנית ההתייעלות ומצמיחה חזקה של שני מוצרי הדגל החדשים אג'ובי למיגרנה ואוסטדו להפרעות תנועה, אולם הוא מציין שהשחיקה החדה של הקופקסון היא הגורם הדומיננטי במשוואה.

טפר סבור שהמשקיעים יתמקדו בין היתר בקצב המימוש של תוכנית הקיצוצים והתייעלות, במצב שוק הגנריקה בארה"ב ובהשקות גנריות חדשות ובראשן גנריקה מורכבת (כמו רסטזיס) וביוסימיולרס (כמו ריטוקסן).

טפר מוסיף כי ישנה עלייה במספר המיזוגים בענף הגנריקה ויציאת חברות מהתחום, מהלכים שנובעים מהחולשה בענף ויביאו בסופו של דבר להקטנת מספר השחקנים בשוק ובלימת השחיקה במחירים - דבר שבטווח הארוך ישפר את מצבן של החברות הגנריות שיישארו במשחק.

עד שזה יקרה, מניית טבע  נסחרת כיום ברמות שפל של כשני עשורים ושווי השוק של החברה הוא 7.7 מיליארד דולר.