תאגיד השידור "כאן" יפסיק לעבוד עם קודה תקשורת בשל השתלת נשק בסדרה "מחוז ירושלים"

השבוע נחשף ב"הארץ" כי בביתו של תושב מזרח ירושלים הושתל נשק באחד מפרקי הסדרה "מחוז ירושלים", ששודרה בתאגיד השידור "כאן" והופקה ע"י קודה תקשורת • פרקי הסדרה הוסרו מכל הפלטפורמות של "כאן"

תאגיד השידור "כאן" / צילום: שלומי יוסף
תאגיד השידור "כאן" / צילום: שלומי יוסף

מועצת תאגיד השידור הציבורי "כאן" החליטה להפסיק באופן מיידי את העבודה עם חברת ההפקה קודה תקשורת בגלל הטענות על האופן שבו צולמו חלק מהפרקים בסדרה "מחוז ירושלים". לפני יומיים חשף כתב "הארץ" ניר חסון כי בפרק התשיעי בסדרה, שמציג חיפוש אחרי נשק בביתו של תושב מזרח ירושלים באישון לילה, "נשתל" רובה M-16 בבית התושב.

הסדרה "מחוז ירושלים" שודרה במסגרת שידורי התאגיד, שהתגאו מאוד בהצלחתה. עם זאת, החשיפה של "הארץ" והרעש התקשורתי שהתלווה אליה הביאו להתנערות מהירה מהסדרה. בשלב הראשון היה זה באמצעות בקשה להסברים והודעה על כך שהסדרה לא תחזור לעונה נוספת. היום נקטה מועצת התאגיד צעד חריף והודיעה כאמור על הפסקה רוחבית של העבודה עם חברת קודה תקשורת שבבעלות רם לנדס

"כל מה שאירע בפרשה נוגד את מהות תאגיד השידור הציבורי ואת ערכיו הבסיסיים", נכתב בהודעה לתקשורת שהוציאה מועצת התאגיד לאחר ישיבה מיוחדת היום. "מדובר בהתנהלות בזויה, הנוגדת לחלוטין את האחריות הגדולה המוטלת על השידור הציבורי ועל העוסקים בו ונוגדת את ההכרח שבאמינותו. מדובר בבגידה באמון הציבור ובאמון תאגיד השידור הישראלי. בתאגיד אין מקום ואין כל סובלנות לשקרים לציבור ולהפללת אנשים חפים מפשע".

על-פי מועצת התאגיד, "יידע כל מי שעובד למען השידור הציבורי כי עליו להתייחס ביראת קודש לכללי האתיקה. לפיכך הוחלט כי תופסק לאלתר העבודה עם חברת קודה באופן גורף, וכי תופסק לאלתר העבודה עם כל המעורבים בזיוף. המועצה בחנה את התנהלות התאגיד ומצאה כי לא היה אפשר לעלות על הדעת כי ההפקה וגורמים במשטרה יבצעו מעשה שכזה ויפעלו בניגוד מוחלט לכללי האתיקה. הסדרה הוסרה מכל פלטפורמות התאגיד כדי למנוע פגיעה נוספת בכל מי שנפגע מהאירועים, והתאגיד יבחן דרכים להגברת הפיקוח על הפקות חיצוניות".

האם צפוי תהליך של הפקת לקחים באשר להתנהלות של חברות הפקה המייצרות תכני דוקו ותחקיר בעתיד הקרוב? על כך המועצה לא מצאה לנכון להוציא הודעה.

שי נשא, יו"ר איגוד מפיקי הטלוויזיה, יצא בתגובה בקריאה למועצת התאגיד לחזור בה מההחלטה: "הריני פונה אליכם לחזור בכם מהחלטתכם החפוזה להפסיק לאלתר את עבודת חברת ההפקה קודה עבור התאגיד. גם ראש הממשלה הוזמן לשימוע לפני הפסקת עבודתו. החלטתכם על הפסקת עבודת קודה לאלתר משביתה באופן מיידי עשרות עובדים, ועל-ידי כך אתם גורמים להם הפסד הכנסה ומונעים את פרנסתם של משפחות רבות".