ברקע הוויכוחים על התרומות לנתניהו: חברי ועדת ההיתרים התפטרו

השופט עזרא קמא ושני החברים הנוספים אביגדור רביב ונורית ישראלי הודיעו היום למבקר המדינה מתניהו אנגלמן כי הם מבקשים שלא לחדש את מינויים לתפקיד • ועדת ההיתרים דרשה מרה"מ נתניהו גילוי הון מלא כתנאי סף לקבלת אישור הוועדה לקבלת מתנה או הלוואה למימון הליכיו הפליליים

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: אתר המל"ג
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: אתר המל"ג

חברי ועדת ההיתרים, השופט עזרא קמא ושני החברים הנוספים אביגדור רביב ונורית ישראלי, הודיעו היום (ה') למבקר המדינה מתניהו אנגלמן כי הם מבקשים שלא לחדש את מינויים לתפקיד.

בלשון הודעת משרד מבקר המדינה נכתב: "לקראת סיום כהונתם בסוף חודש זה, הודיעו השופט בדימוס עזרא קמא, יחד עם שני חברי הוועדה למתן היתרים, כי הם מודים למבקרי המדינה על האמון ומבקשים ממבקר המדינה לא לחדש את מינויים. מבקר המדינה הודה לחברי הוועדה על כהונתם ובירך אותם בברכת הצלחה".

הדברים פורסמו לראשונה בחדשות 13. ברקע הדברים עומדים חודשים ארוכים של ויכוחים בין ועדת ההיתרים, הפועלת בסמוך למשרד מבקר המדינה מאז 1980, לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו ובקשתו לאשר לו לקבל מתנות או תרומות לשם מימון הגנתו בפני החשדות הפליליים. יצוין כי נתניהו חשוד, בין השאר, בקבלת מתנות שלא כחוק (תיק 1000), ובפני ועדת ההיתרים עמדה השאלה האם לאשר לו לקבל מתנה או מימון לשם משפט אפשרי בעתיד.ֿ

יצוין כי לפני כמה חודשים התפטר מוועדת ההיתרים גם השופט בדימוס עוני חבש, אשר רמז כי הופעלו על חברי הוועדה לחצים פסולים בנוגע לבקשות נתניהו. מבקר המדינה הקודם יוסף שפירא ניסה לשכנע את חבש לשוב לתפקידו, אך לא הצליח. הוא מינה במקומו את השופט בדימוס שלום ברנר.

אך גם הוועדה בראשות ברנר לא הקלה עם נתניהו ודרשה ממנו גילוי הון מלא, כתנאי סף לקבלת אישור הוועדה לקבלת מתנה או הלוואה למימון הליכיו הפליליים. הדרישה של הוועדה לא הייתה בחלל ריק, אלא התבססה על דיון משפטי בפני בג"ץ שבו הסכימו נציגיו של נתניהו שתנאי לדיון מחודש בהיתר יהיה גילוי הון.

עו"ד רויטל סויד, ראש צוות התגובות של מפלגת העבודה-גשר, מסרה בתגובה להתפטרות חברי ועדת ההיתרים: "נתניהו ומתניהו מרסקים את מוסד מבקר המדינה בלי למצמץ ובלי להסס. במקום שהמבקר החדש ייתן רוח גבית לדרישת ועדת ההיתרים מנתניהו לחשוף את המידע על היקף רכושו בארץ ובחו"ל ועל טיב קשריו עם בעלי הון, כך שיוברר למה בדיוק אדם אמיד מאוד כמוהו תובע סיוע כספי - בעט אנגלמן את חברי הוועדה החוצה".