גרמניה | בלעדי

עוקפת את המערכת: חברה ישראלית תחל בקרוב לשווק קנאביס בגרמניה דרך חברה שרכשה

יצוא תעשיית הקנאביס שלב 2 יוצא לדרך: הראשונה שתעשה זאת בפועל היא כנראה חברת IMC, אחת משמונה המגדלות החלוצות בתחום, שהייתה אחת החברות המובילות בתחום לפני כניסת רפורמת הקנאביס החדשה • IMC רכשה חברת הפצה בגרמניה, בשם Adjupharm, אשר משווקת תרופות לבתי המרקחת אך אינה עוסקת בתחום הקנאביס

אורן שוסטר / צילום: איל יצהר
אורן שוסטר / צילום: איל יצהר

בעוד שוק הקנאביס הישראלי עובר טלטלה בעקבות החריקות במעבר לרפורמת הקנאביס החדשה ומחסור בחומר גלם, יותר ויותר חברות בתחום מנסות לפנות לשוק הבינלאומי, לייצור ושיווק קנאביס מחוץ לגבולות ישראל, ללא תלות בתקנות הישראליות בתחום.

הראשונה שתעשה זאת בפועל היא כנראה חברת IMC, אחת משמונה המגדלות החלוצות בתחום, שהייתה אחת החברות המובילות בתחום לפני כניסת רפורמת הקנאביס החדשה. IMC רכשה חברת הפצה בגרמניה, בשם Adjupharm, אשר משווקת תרופות לבתי המרקחת אך אינה עוסקת בתחום הקנאביס. החברה תחל בקרוב ביבוא קנאביס לתוך גרמניה ממקור חיצוני, והפצתו דרך אג'ופארם.

הכוונה היא בעתיד להפיץ דרך אדג'ופארם את המוצרים של IMC שיגיעו מחוות הגידול של החברה בעוטף עזה. אולם, עד שיאושר היצוא ואחר כך יאושר מתקן החברה על ידי גופי התקינה הגרמנים, היא הצליחה 'לסגור מעגל' ולהיות מעורבת בשיווק מחו"ל לחו"ל, וזאת במטרה כבר מהיום לבסס את מעמדה בשוק הקנאביס הגרמני, ההולך ונבנה.

בינתיים בארץ, ל-IMC עדיין אין מוצרים על המדפים במסגרת האסדרה החדשה. השוק בארץ מאופיין במספר צווארי בקבוק רגולטוריים ומסחריים. בחודשים האחרונים מאז שהרפורמה חלה על כל מרשם חדש, ישנו לחץ על המפעלים, על חברות בדיקות המעבדה בתחום ועל הגורמים במשרד הבריאות שתפקידם לאשר את המוצרים, עד רמת העלונים והקופסאות. כמו כן, מספר חברות עדיין לא העלו מוצריהן על המדפים כי הן אינן מצליחות להגיע להסכמות מסחריות עם בתי המרקחת, המעוניינים במתח רווחים של עשרות אחוזים ומשאירים למגדלים מתח רווחים נמוך יותר. במקביל, השוק נמצא במחסור כללי בחומר גלם, עקב הקפאתה המפתיעה של פעילות חברת תיקון עולם.

לדברי אורן שוסטר, מנכ"ל ומבעלי השליטה בחברה: "מה שחשוב לי מאוד לומר הוא, שאין מה לדבר על יצוא לפני שדואגים לחולה הישראלי. לכן אנחנו מקיימים את הפעילות שלנו בחו"ל בינתיים בלי קשר לפעילות שלנו בארץ. אולי אני פוגע כאן בעצמי, אבל אני מאמין שלא ניתן לצאת ליצוא עד שברור כי החולים בארץ מטופלים עם מוצרים איכותיים בכמות מספקת".

פעילותה של IMC בישראל מניבה לה נכון לשנת 2018 הכנסות המוערכות בכ-10 מיליון שקל, והחברה רווחית. החברה היא בבעלות וניהולם של שוסטר ורפי גבאי, שהם בעלים גם בקבוצת e-wave, קבוצת חברות בתחום פתרונות התוכנה לארגונים, בעיקר מתחומי השיווק והשירות, טכנולוגיות המידע, משאבי האנוש וגם הבריאות בעבר התכוונה החברה להתמזג לשלד בורסאי בקנדה, אולם התוכנית לא יצאה בינתיים לפועל ולא ברור האם המצב הנוכחי של ירידות חדות של מניות הקנאביס מן השיא, עדיין כדאי לחברה לעשות כרגע את המהלך.

שוסטר סיפר בראיון קודם ל"גלובס" כיצד נכנס לתחום בתחילת דרכו, כשעדיין סבל התחום מסטיגמות חזקות, אולם מפגש בלתי אמצעי עם מטופלים הוביל אותו להחלטה כי מדובר בהזדמנות עסקית ואנושית.

באותו ראיון אמר שוסטר כי: "השוק האירופי יגיע על פי ההערכות ל-60 מיליארד אירו עד 2028. היום הוא מגלגל כמה מאות מיליוני דולרים. אירופה קרובה לישראל, ושותפת הסחר הכי טובה שלה, והיא עדיין מתקדמת פחות מאיתנו בהפקת הצמח, וגם תנאי מזג האוויר ברוב מדינות אירופה פחות מתאימים. גם התקינה דומה בין ישראל לאירופה.

"אנחנו מתכננים להתחיל קודם כל בשוק הגרמני, שיש בו 40 אלף מטופלים שכבר היום מקבלים קנאביס, כמו בישראל בערך, אך הפוטנציאל הוא פי עשרה. היום המוצרים מיובאים מקנדה ומהולנד, והתקינה מחמירה מאוד. בשנים הקרובות היבוא ישלוט בשוק הגרמני, כך שאין תחרות מבפנים, אבל יש תחרות אירופית מיוון, מפורטוגל ואולי אפילו מדנמרק, שם מקימים מתקני גידול ענקיים מקורים, בהשקעה של חברות קנדיות".

היום החווה של IMC היא בהיקף של 16 דונם, ובכוונת החברה להתרחב בהדרגה עד 200 דונם.