"כסף קטן" בשביל שלמה ינאי: צפוי לקבל 6.5 מיליון שקל עבור מניותיו ב-Cambrex האמריקאית

מנכ"ל טבע לשעבר משמש יו"ר קמברקס, יצרנית חומרי גלם לתרופות, שנמכרה לקרן הפרייבט אקוויטי Permira ב-2.4 מיליארד דולר • ינאי צבר עשרות מיליוני שקלים בכהונתו כמנכ"ל טבע ומכתשים אגן

שלמה ינאי / צילום: יוסי כהן
שלמה ינאי / צילום: יוסי כהן

חברת קמברקס (Cambrex) מארה"ב, יצרנית חומרי גלם לתרופות וספקית שירותים בתחום, דיווחה ביום רביעי שעבר על מכירתה לקרן הפרייבט אקוויטי האירופית Permira בתמורה ל-2.4 מיליארד דולר.

בראשות הדירקטוריון של קמברקס מכהן שלמה ינאי, לשעבר מנכ"ל החברות טבע ומכתשים אגן, ולפי הדיווח האחרון של החברה על החזקותיו בה, הוא מחזיק בקרוב ל-31 אלף מניות קמברקס, ששוויין בעסקה עם פרמירה עומד על 1.85 מיליון דולר (כ-6.5 מיליון שקל).

קמברקס נסחרת בבורסת ניו יורק, והמחיר בעסקה היווה פרמיה של 47% על מחיר המניה לפני הדיווח, אבל כבר ביום רביעי, לאחר הדיווח על הרכישה, המניה זינקה והגיעה למחיר העסקה, 60 דולר - דבר המעיד על אמון השוק בכך שלא צפויה בעיה בהשלמת המכירה. קמברקס העריכה כי העסקה תושלם, בכפוף לאישור בעלי המניות שלה, במהלך הרבעון הרביעי של 2019.

ההסכם עם פרמירה קובע שאם קמברקס תקבל הצעה טובה יותר, היא תוכל בתנאים מסוימים לבטל את ההסכם, ובמקרה כזה תשלם לפרמירה קנס, שינוע בין 25.7 מיליון דולר ל-61.6 מיליון דולר.

מצנח זהב לחברי ההנהלה

ינאי (66) הצטרף לקמברקס בשנת 2012 כדירקטור, וב-2014 מונה לתפקיד היו"ר. ב-2018, עלות התגמולים לינאי הסתכמה ב-400 אלף דולר - מתוכם 275 אלף דולר במזומן והיתר תגמול הוני. זאת, לאחר שבתחילת אותה שנה הוחלט ששכר הבסיס שלו יעלה מ-245 אלף דולר, בעקבות בחינה של הנתונים אל מול חברות דומות.

מאז מינויו לדירקטוריון קמברקס, זכה ינאי לתגמולים בעלות כוללת של 2 מיליון דולר (מזומן ותגמול הוני). במקביל לתפקידו בקמברקס, ינאי מכהן גם כיו"ר חברת הביומד הדואלית פרוטליקס וכדירקטור בכמה חברות שנסחרות בוול סטריט. נוסף על כך, הוא גם חבר דירקטוריון בטכניון.

כנהוג, לחברי הנהלת קמברקס (בניגוד לחברי הדירקטוריון) יש "מצנח זהב" - כלומר, הם יהיו זכאים לתשלומים מסוימים בגין סיום ההעסקה שלהם בחברה לאחר החלפת הבעלות. לפי הדיווחים של קמברקס, יהיו נשיא ומנכ"ל החברה, סטיבן קלוסק, סגנית הנשיא סמנתה הנלי, סמנכ"ל התפעול, שון קבאנה, וסמנכ"ל הכספים והפיתוח העסקי, גרגורי סרגן, זכאים במקרה כזה לקבל את שכר הבסיס והבונוס השנתי שלהם, וכן תגמולים אחרים בתנאים מסוימים.

שלמה ינאי שימש מנכ"ל טבע בין השנים 2007-2012, עד שהוחלף בתפקיד על ידי ד"ר ג'רמי לוין. לפני כן היה ינאי מנכ"ל חברת מכתשים אגן (אדמה). שכרו כמנכ"ל טבע לא דווח, אבל ינאי הגיע לתפקיד כאיש עשיר, לאחר שבמהלך תקופת כהונתו כמנכ"ל מכתשים אגן (2003-2006) צבר הון בהיקף של יותר מ-50 מיליון שקל. 

ינאי הגיע למגזר העסקי לאחר שירות צבאי ארוך, שאותו סיים בדרגת אלוף. בין השאר, שימש ראש אגף התכנון בצה"ל, מפקד פיקוד דרום וראש חטיבת תכנון והתעצמות בזרוע היבשה.