חו"ל | פיצ'ר

מנהלים ומנהלות נזכרים בפעם הראשונה שבה יצאו לחו"ל

יורם דבש נזכר בטיול רכבות שעשה עם חבר ברחבי אירופה • כרמית דותן מספרת על מפגש קרוב מדי עם אריה בטיול שלה בקניה • פרויקט מיוחד

יורם דבש, נשיא בורסת היהלומים, וכרמית דותן, מנכ"לית קבוצת חוליו / צילום: תמר מצפי, חוליו
יורם דבש, נשיא בורסת היהלומים, וכרמית דותן, מנכ"לית קבוצת חוליו / צילום: תמר מצפי, חוליו

"בלילה באוהל בשמורת המסאי מארה שמענו שאגות אריה, ואז התחיל גשם שוטף"

כרמית דותן, מנכ"לית קבוצת חוליו

הטיסה הראשונה שלי לחו"ל הייתה בגיל 21 לאפריקה. טסתי עם ידיד מהצבא ובזמנו לא היו טיסות ישירות לקניה, אז עצרנו באמסטרדם לטיסת המשך.

אני זוכרת מראות יוצאי דופן של נוף בראשית וחיות בפעילותן הרגילה, ולא בתיווך של סרט טבע מעובד של נשיונל ג'יאוגרפיק. במיוחד אני זוכרת לטובה סיור באחר הצהריים קסום, שבו ראינו שתי לביאות משחקות בשעת הדמדומים עם כתשעה גורים. או צי'טה שפתאום הופיעה משום מקום ורדפה אחרי אנטילופה, אחרי נסיעה קצרה ראינו שהאי הצליחה להשיג לעצמה ארוחה.

אחד הרגעים הפחות נעימים היה ביום הראשון שבו התכוננו ללינת שטח באוהלים בשמורת המסאי מארה, משמורת הטבע הגדולות באפריקה. פתאום שמענו שאגות אריה, שנשמעו ממש קרובות, ואז הנהג המקומי שליווה אותנו נעלם מבלי לומר כלום יחד עם הרכב. הוא חזר אחרי חצי שעה עם איש משבט המסאי שניסה להרגיע אותנו ואמר אל תדאגו, בלילה השאגות נשמעות קרובות - אבל בעצם הוא במרחק של 150 מטר ולא 50 מטר כמו שנדמה לכם. ובלב כולנו חשבנו, גם 150 מטר זה קרוב. ואז בנוסף לכל זה, התחיל לרדת גשם שוטף. את הלילה הראשון בשטח כנראה לא אשכח לעולם, סצנה מהישרדות לפני עידן הריאליטי.

לצערי הרב לא יצא לי מאז לשוב, אנחנו מתכננים לעשות טיול לדרום אפריקה. היא אמנם לא בדיוק קניה, אבל אני מקווה שאולי תהיה דומה. ממה ששמעתי מאחרים עדות שנסעו, המקום מן הסתם קצת יותר תיירותי. נבנו מאז יותר לודג'ים ללינה וכבר אין לינות בשטח הפתוח עם אוהלים. וגם בקתות הבוץ של שבט המסאי כבר נהפכו לאתר תיירות לכל דבר וככלל הביקור נשמע פחות אותנטי.

כרמית דותן (שנייה מימין) באפריקה / צילום: אלבום פרטי
 כרמית דותן (שנייה מימין) באפריקה / צילום: אלבום פרטי

"כנער הכל נראה לי הרבה יותר גדול, מרשים, חדשני ומפותח"

יורם דבש, נשיא בורסת היהלומים הישראלית

הטיסה הראשונה שלי לחו"ל הייתה בגיל 17 - טיול רכבות באירופה לפני הגיוס לצבא: גרמניה, צרפת והולנד. טסתי עם חבר טוב מבית הספר ומהתנועה. אני זוכר שבעיקר התרשמתי מהגודל, מהיופי ומהעושר התרבותי והכלכלי. רק אז הבנתי כמה אירופה מפותחת ומתקדמת.

בזמנו לא היה מקובל לטוס לטיול בחו"ל לפני צבא וזה היה די נדיר, בוודאי כשמדובר בטיול עם חבר ולא בחופשה עם בני המשפחה. למען האמת אפילו הטרנד של טיול אחרי צבא החל רק מאוחר יותר.

יצא לי כמובן לשוב ליעדים העלה פעמים רבות. בני משפחתי ואני אוהבים מאוד לטייל באירופה, וגם בשל התפקיד יוצא לי לטוס למדינות רבות ביבשת. במבחן הזמן המקומות נראים אחרת. זו הייתה הפעם הראשונה שיצאתי מגבולות ישראל, אבל היום אחרי שראיתי חלקים גדולים בעולם, הפרפורציות שונות לגמרי. כנער הכל נראה לי הרבה יותר גדול, מרשים, חדשני ומפותח. ואולי בעיקר, ישראל של תחילת שנות ה-80 הייתה שונה מהיום.

רכבת באירופה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 רכבת באירופה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק