GM | פיצ'ר

להמשיך להשקיע בייצור כלי רכב היברידיים או לא? שוק הרכב העולמי מתפצל

ענקיות הרכב פולקסווגן וג'נרל מוטורס החליטו לנטוש את המגרש ההיברידי בשוק האמריקאי ולרכז את השקעותיהן בכלי רכב חשמליים לגמרי • לעומת זאת, טויוטה ופורד, שעובדות על כלי רכב חשמליים, ממשיכות להרחיב גם את היצע הדגמים ההיברידיים בארה"ב • בינתיים כולן מפסידות על רכבי החשמל שהן מוכרות

טויוטה פריוס, חלוצת הטכנולוגיה ההיברידית / צילום: Issei Kato, רויטרס
טויוטה פריוס, חלוצת הטכנולוגיה ההיברידית / צילום: Issei Kato, רויטרס

יצרניות רכב הסתמכו במשך שני עשורים על כלי רכב היברידיים כדי לעמוד בתקנות צריכת דלק ופליטה, ולהעניק ללקוחות אופציות "ירוקות" יותר בחדרי התצוגה. כעת, שתיים מהיצרניות המובילות בעולם אומרות שהן אינן רואות עתיד להיברידיים שלהן בשוק האמריקאי.

ג'נרל מוטורס ופולקסווגן מרכזות את ההשקעות שלהן בכלי רכב חשמליים לגמרי, והן רואות בהיברידים - שחוסכים דלק על ידי שילוב מנוע בנזין ומנוע אלקטרוני - רק גשר לעמידה בדרישות פליטת הגזים הנוקשות יותר, בייחוד בארה"ב.

GM מתכננת להשיק בעולם 20 דגמים חשמליים לגמרי בארבע השנים הקרובות, כולל דגמים בטעינה חשמלית (plug-in) למותגי שברולט וקדילאק שלה. פולקסווגן משקיעה מיליארדים בפיתוח עוד דגמים שמונעים על ידי סוללות, כולל רכב שטח קטן עם טעינה חשמלית לארה"ב בשנה הבאה, וגרסה חשמלית של המיניבוס שלה ב-2022.

"אם היה לי עוד דולר להשקיע, האם הייתי משקיע אותו בדגם היברידי - או בתשובה שכולנו יודעים שתקרה, כדי להגיע לשם מהר יותר וטוב יותר מהאחרים?", אמר נשיא GM מארק רויס בראיון.

השקפות מנוגדות

ההשקפה של GM מנוגדת לזו של ענקיות אחרות בתעשיית הרכב, כולל טויוטה ופורד, שעובדות על כלי רכב חשמליים אבל גם מרחיבות את היצע הדגמים ההיברידיים שלהן בארה"ב. האסטרטגיות השונות הללו מצביעות על הפיצול בתעשיית הרכב בנושא המסלול המיטבי לחשמול מלא כאשר היצרניות מצמצמות את ההסתמכות בת מאת השנים יותר על מנועי שריפה פנימית.

בשבוע שעבר הודיעה קונטיננטל, מיצרניות חלקי הרכב הגדולות בעולם, שהיא תצמצם את ההשקעה בחלקי מנועים רגילים בגלל הירידה המהירה מהצפוי בביקוש להם - עוד סימן לכך שהתעשייה מאיצה את המעבר לכלי רכב אלקטרוניים.

טויוטה, פורד ויצרניות נוספות הפכו את הדגמים ההיברידיים לליבת האסטרטגיה שלהן גם לשוק האמריקאי וגם לשוק הבינלאומי. הן ראו בהם מוצר ביניים עבור מרבית רוכשי הרכב שעדיין נוהגים ברכבי בנזין ואינם מוכנים למעבר מלא לרכב חשמלי.

פורד, לדוגמה, מתכננת להוסיף גרסאות היברידיות לדגמים פופולריים כמו טנדר F-150 שלה ופורד אקספלורר, כדי לשפר את החיסכון בדלק של צי כלי הרכב שלה בטוח הקצר, בעוד היא ממשיכה לפתח דגמים אלקטרוניים לגמרי לטווח הרחוק יותר.

"אנחנו לא יכולים לומר ללקוחות, 'אתם חייבים לקחת דגם חשמלי לגמרי'", אמר דיוויד פיליפ, מנהל יחידת הנדסת המינוע של פורד. "אנחנו מנצלים בצורה אגרסיבית את המרחב הזה של ההיברידים".

הקונים נרתעים

היום היצרניות מפסידות באופן כללי על כל רכב חשמלי שהן מוכרות, בעיקר בגלל העלות הגבוהה של סוללות הליתיום-יון. החששות מפני טווח הנסיעה הקצר של הסוללה, יחד עם העדר תחנות טעינה, מרתיעים גם הם קונים פוטנציאליים. לכן, "הליכה של כל הקופה" על רכבי חשמל היא אסטרטגיה מסוכנת, אומרים אנליסטים.

מכירות הדגמים ההיברידיים ודגמי החשמל עולות עם הזמן, אך הטכנולוגיה לא ממש פופולרית עדיין. הדגמים ההיברידיים, שקיבלו בעשור האחרון תנופה על ידי פריוס של טויוטה, שנחשב להצהרה חברתית, היוו רק 3% מהמכירות בארה"ב ב-2018, לפי חברת המחקר LMC אוטומוטיב. מכירות רכבי חשמל לטעינה ביתית היוו כ-1% מהשוק הכללי - בעיקר בזכות ההצלחה של דגמי טסלה.

השקעת כספים מאסיבית בפיתוח דגמים היברידיים וחשמליים בו זמנית מעיקה על הפיננסים של היצרניות, אמר אדם ג'ונאס, אנליסט במורגן סטנלי. "הגיע הזמן לבחור מסלול ולהתחייב לו", הוא הוסיף.

פולקסווגן ו-GM מתמקדות בכלי רכב חשמליים לגמרי במידה רבה בגלל סין, שהרגולציות החדשות שלה מחייבות את היצרניות למכור מספר מסוים של כלי רכב בפליטת גזים אפסית כדי להימנע מקנסות.

פולקסווגן מתכננת להשתמש בהרחבת ייצור הדגמים החשמליים שלה בסין להורדת מחירים מהר יותר בשוק האמריקאי, מסר סקוט קאוף, מנכ"ל החטיבה האמריקאית של החברה. "ההעדפה החזקה שלנו היא ללכת על כל הקופה בכיוון שאליו השוק מוביל, בניגוד לאופציה ההיברידית שהיא דרך לגדר את ההימור", הוא אמר.

כמה כלי רכב היברידיים נמכרו בארהב
 כמה כלי רכב היברידיים נמכרו בארהב

שנים של כישלונות

ההחלטה של GM להתנתק מכלי הרכב ההיברידיים באה אחרי שנים של כישלונות. לפני עשור בערך, החברה השיקה גרסאות היברידיות של רכבי השטח הגדולים שלה, כולל קדילאק אסקלייד ושברולט טאהו, אבל המכירות צלעו וייצור הדגמים הופסק.

מאוחר יותר, GM קצרה קצת הצלחה עם שברולט וולט, דגם היברידי נטען בשקע חשמל שהיה לו גם מנוע בנזין כגיבוי. אך הדגם היה יקר, והייצור שלו הופסק השנה. גורל דומה פקד את הגרסה ההיברידית של מכונית הנוסעים קדילאק CT6 שהושקה לפני כמה שנים.

חברות הרכב משקיעות 225 מיליארד דולר בפיתוח יותר מ-200 כלי רכב נטענים בשקע ביתי עד 2023, נתון שלא כולל דגמים היברידיים, לפי אומדני חברת AlixPartners. מה שלא ברור הוא מתי כלי הרכב החשמליים יהפכו לזרם המרכזי בתעשייה.

לפי שעה, יקר יותר לייצר כלי רכב היברידיים וחשמליים בהשוואה לרכבי בנזין. מערכת היברידית מוסיפה עוד כ-2,000 דולר לעלות של רכב, ומערכת חשמל מלאה מייקרת את הייצור ב-6,000 עד 10,000 דולר, אמר אלן באום, אנליסט רכב עצמאי מדטרויט.

גם לטויוטה יש תוכניות ארוכות טווח לרכבי חשמל, אלא שלפי שעה היא רוצה להמשיך להתבסס על הצלחת פריוס - אחד המותגים הידועים שלה - ולהרחיב את היצע הדגמים שלו. זה כולל גם פיתוח גרסאות היברידיות של דגמים קיימים, כמו רכב השטח היילנדר. היעד הוא שההיברידיים יהיו 15% מסך המכירות בארה"ב.

בוב קרטר, מנהל המכירות של טויוטה בצפון אמריקה, אמר שמאחר שמכירות הרכב החשמלי בארה"ב צפויות לפגר אחרי המכירות באירופה ובסין, החברה צריכה פתרון לטווח הקרוב. "זו הסיבה שיש לנו אמון בהיברידיים", הוא הסביר.