גרמניה בדרך למיתון: צמיחה שלילית מעוררת חשש באירופה וקריאות לשינוי מדיניות התקציב

התמ"ג הגרמני התכווץ ב-0.1% ברבעון השני של השנה • הסיבות העיקריות: מלחמת הסחר ארה"ב־סין, ההאטה הגלובלית, הברקזיט והחשש מעימות כלכלי מול ארה"ב

מרקל, שי ג’יאנפינג וטראמפ. גרמניה מצאה את עצמה בין ארה”ב לסין / צילום: רויטרס
מרקל, שי ג’יאנפינג וטראמפ. גרמניה מצאה את עצמה בין ארה”ב לסין / צילום: רויטרס

התמ"ג הגרמני רשם ירידה ברבעון האחרון וכל הסימנים מראים כי הכלכלה הגדולה באירופה נמצאת בדרך למיתון; כך עולה מנתונים שפורסמו היום (ג’), ושהובילו לירידות בבורסות באירופה ולקריאות לברלין לשנות את מדיניות התקציב שלה. לפי מומחים, הסיבות העיקריות לצמיחה השלילית בגרמניה הן מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, ההאטה הגלובלית, הברקזיט והחשש מעימות כלכלי מול ארה"ב סביב כלי רכב, שמשפיעים באופן דרמטי על הכלכלה תלוית-היצוא של המדינה.

לפי נתוני משרד הסטטיסטיקה הגרמני, התמ"ג הגרמני התכווץ ב-0.1% ברבעון השני של השנה, לעומת הרבעון הקודם. הירידה נבעה ברובה מירידה ביצוא, ובאופן פרטני מירידה חדה בהזמנות בתחום התעשייה (כלי רכב, מפעלים, רכיבים טכניים). "הימים הטובים של הכלכלה הגרמנית באים לקיצם", כתב היום ה"שפיגל", בעוד העיתון הכלכלי "הנדלסבלאט" כתב כי "כל האינדיקטורים הכלכליים מצביעים על כך שהתוצאות ברבעון השלישי הנוכחי יהיו גרועות יותר, וגרמניה תיכנס באופן רשמי למיתון (שני רבעים רצופים של צמיחה שלילית, א"א)". בפעם האחרונה הייתה גרמניה באופן רשמי במיתון ב-2013.

שיעורי הצמיחה בגרמניה בשנים האחרונות
 שיעורי הצמיחה בגרמניה בשנים האחרונות

הנתונים השליליים הבוקר הפכו מיד לכותרות הראשיות בכלי התקשורת, ומומחים נקראו להסביר את משמעותם לציבור. ד"ר שטפן קותס, כלכלן ממכון המחקר לכלכלה עולמית בקיל (IfO), הרגיע ואמר כי למעשה נתוני הצמיחה של הרבעונים הקודמים מצביעים על כך שהכלכלה הגרמנית נמצאת בהאטה כבר מתחילת 2018 וכי בהתחשב ב"התחממות-יתר" (Overheating) שלה בעבר - "אין סיבה לדאגה" וכי מדובר בתיקון בלבד.
מודל שפיתח המכון חוזה סיכוי של 92% למיתון רשמי בגרמניה, אך סיכון של 0% למשבר כלכלי ופיננסי כמו זה שאירע ב-2008. "הברקזיט, מלחמת הסחר והעימות מול ארה"ב יצרו את 'הסערה המושלמת' עבור הכלכלה הגרמנית", העריך הכלכלן קלאוס ברגר מבנק KfW. התוצאות מגרמניה השפיעו על הצמיחה בגוש האירו, שלפי החישובים הבוקר עומדת על 0.2% בלבד, מחצית מהנתון ברבעון הקודם.

השאלה כעת היא אם הממשלה בברלין תשנה את המדיניות התקציבית ההדוקה שלה - שנודעה בכינוי "האפס השחור" ושאינה מאפשרת כלל חריגה מהתקציב - ותאשר גירעון תקציבי במטרה להמריץ את הכלכלה ולחדש את הצמיחה. מדיניות האפס השחור, שהגה והוביל שר האוצר הקודם וולפגנג שויבלה, אמנם מאפשרת לגרמניה ללוות כסף בריבית שלילית, אך עומדת בניגוד למדיניות של רוב כלכלות המערב. שאלה נוספת היא כיצד השקעה פנים-גרמנית בתשתיות - רכבת, אינטרנט מהיר או אפילו חינוך - תשפיע על נתוני התמ"ג, בהתחשב בכך שהכלכלה הגרמנית נסמכת בחלקה הגדול על יצוא ועדיין חשופה לסערות הגלובליות המתרחשות בין ארה"ב לסין.

אנגלה מרקל, שחזרה מחופשת הקיץ שלה בהרים בצפון-איטליה, הופיעה אתמול במדינת המחוז הביתית שלה, מקלנבורג-מערב פומרניה, ואמרה עוד לפני פרסום הנתונים השליליים כי היא אינה רואה צורך בתוכניות תמריצים ממשלתיות בשלב זה. היא הודתה כי הכלכלה הגרמנית נמצאת ב"שלב קשה", אך כי הדבר אינו נובע מהשקעה ממשלתית קטנה מהדרוש. במקום זאת, האשימה את המצב העולמי, את המחסור בעובדים מיומנים לכלכלה הגרמנית וגם "טעויות רבות" בתעשיית הרכב הגרמנית שהביאו לירידה במכירות.

שר הכלכלה פיטר אלטאמייר ממפלגתה אמר עם זאת כי הנתונים מהווים "סימן אזהרה וקריאת השכמה", וכי בכוונת המשרד והממשלה לנקוט צעדים במטרה למנוע מיתון משמעותי וארוך. בין השאר, הוא הבטיח לסייע לעסקים קטנים ובינוניים, לשנות את המיסוי על עסקים במדינה וכן להתקדם עם ביטול הדרגתי של המס הנוסף המוטל על תושבי גרמניה ("מס הסולידריות"), שמטרתו לממן את האיחוד בין המזרח למערב, שהתרחש לפני קרוב ל-30 שנה.

נציגי התעשייה בגרמניה קראו לממשלה בתגובה לנתונים שהתפרסמו הבוקר לסייע לחברות הגרמניות. "לגרמניה יש היכולת להניע את הכלכלה מחדש, 'האפס השחור' יוצר מצב מסוכן. גרמניה חייבת לשנות את המדיניות התקציבית שלה", אמר ראש איגוד התעשיינים. כלכלנים אחרים בגרמניה הזהירו כי אין טעם או סיבה לגבש תוכניות תמריצים נרחבות. "למרות ההאטה", אמר מנהל מכון המחקר IW בקלן, מיכאל הותר, "הכלכלה הגרמנית, וגם זו האירופית, עדיין מתפתחת באופן משביע רצון".