מודיס הורידה אופק דירוג לטבע; נבחרי ציבור בארה"ב דורשים מסמכים בנוגע לפרשת תיאום המחירים

(עדכון) - מודי'ס אומנם הותירה את הדירוג של טבע ללא שינוי על Ba2, אך שינתה את אופק הדירוג ל"שלילי" • במקביל, פורסם מכתב שנשלח לטבע משני נבחרי ציבור בארה"ב אשר דורשים ממנה להעביר מסמכים בנוגע לחקירה של תיאום מחירי הגנריקה

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

שני אירועים שונים הכבידו היום על מניית טבע , שירדה ב-10.4% במסחר בוול סטריט. סוכנות הדירוג מודי'ס אומנם הותירה את הדירוג של טבע ללא שינוי על Ba2, אך שינתה את אופק הדירוג ל"שלילי". במקביל, פורסם מכתב שנשלח לטבע משני נבחרי ציבור בארה"ב - חבר הקונגרס אלייג'ה קמינגס והסנאטור ברני סנדרס - אשר דורשים ממנה להעביר מסמכים בנוגע לחקירה של תיאום מחירי הגנריקה.

במודי'ס כתבו היום כי האופק השלילי לדירוג משקף את הדאגות מהמינוף הגבוה הקבוע של טבע והצרכים הגדולים שלה בתחום המימון מחדש, על רקע החשיפה המוגברת שלה להליכים המשפטיים בנוגע למשככי הכאבים האופיואידיים. הוא משקף גם את ה"כרית" המינימלית שיש לטבע במקרה של כל התפתחות שלילית בביצועים, שתוביל לעיכוב בהורדת המינוף.

"לטבע יש חוב גדול שיגיע לפירעון בשנים הקרובות, כולל מעל 2 מיליארד דולר בסוף 2020. בהתבסס על תחזיות מודי'ס לתזרים המזומנים, סוכנות הדירוג מאמנה שלטבע יש את הנזילות הנדרשת לשלם עבור החוב שייפרע ב-2020. יחד עם זאת, החוב שיגיע לפירעון ידרוש חלק גדול מהמזומן והתזרים של טבע ב-18 החודשים הבאים. טבע לא תייצר את הסכום הנדרש לשלם את החוב ב-2021 - כ-4.2 מיליארד דולר, וכישלון בהשגת מימון מחדש ילחץ על דירוג החוב של טבע. החשיפה של החברה להליכים המשפטיים בתחום האופיואידיים נותרת דאגה מרכזית ומייצרת סיכון ליכולת לגייס חוב למימון מחדש, בריביות אטרקטיביות", נכתב שם.

להערכתם, העלויות הנוגעות להליך המשפטי עלולות לעכב את הורדת המינוף של טבע. בשלב זה הם לא יודעים להעריך את היקף החשיפה ואת התזמון, ומזכירים שטבע הפרישה 646 מיליון דולר בהקשר זה בדוחות הרבעון השני.

בתוך כך, במכתב ששלחו נבחרי הציבור לטבע הם מזכירים כי בשנת 2014 הם החלו בחקירה בנוגע להעלאות מחירי תרופות גנריות בארה"ב וכחלק מהחקירה, נשלחו לטבע ולחברות נוספות בקשות להעביר אליהם מסמכם שונים. הבקשות לטבע כלו מסמכים בנוגע להעלאת מחירים של שני מוצרים גנריים, אחד לטיפול במיגרנה והשני בכולסטרול גבוה, שמחיריהם עלו ב-736% וב-573% בהתאמה רק בחודשים שבין אוקטובר 2013 לאפריל 2014.

"החברה שלך מעולם לא העבירה אף מסמך בתגובה לבקשתנו, למרות בקשות חוזרות ונשנות ודיונים עם היועץ המשפטי של טבע", כותבים השניים במכתב הממוען למנכ"ל קאר שולץ.

במכתב מוזכרת התביעה שהוגשה במאי נגד טבע וחברות אחרות, בגין תיאום המחירים בגנריקה בארה"ב. לפי התביעה, החברות תיאמו את העלאות המחירים במוצרים שחלקם נכללו בחקירת הסנאט. "בכירי טבע היו לכאורה שחקני מפתח בקנוניה", הם כותבים, ומזכירים לטבע כי "התחמקות מחקירת קונגרס, כולל מניעת העברת מסמכים או הסתרתם, היא הפרה של חוק פדרלי".

הם דורשים מטבע שוב להעביר את המסמכים שנדרשו ממנה, שלדבריהם הם קריטיים לחקירה. בין היתר המסמכים הנדרשים בגין שתי התרופות הם הרווחיות הגולמית מהן, ההוצאות על מכירות התרופות והוצאות חומרי הגלם, מחירי התרופות במדינות אחרות וזהות המנהלים שהיו אחראיים על קביעת התמחור באותה תקופה. הדרישה היא להעביר את המסמכים עד ה-28 באוגוסט.