נתניהו נגד המפלגה הדמוקרטית: ראש הממשלה הכפיף את סל האינטרסים הישראלי לגחמותיו של טראמפ

החלטתו של ראש הממשלה נתניהו לכרוע ברך ולהרכין ראש בפני לחצו הישיר של הנשיא דונלד טראמפ, ולחזור בו מן ההיתר לשתי חברות הקונגרס ראשידה טאליב ואילהן עומר להיכנס לישראל - נתפסת כעת בוושינגטון כצעד פוליטי ציני שנועד לספק לנשיא ארה"ב עוד ציוץ פוליטי בקמפיין בחירות אמריקאי • פרשנות

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ורה"מ בנימין נתניהו / צילום: רויטרס, Carlos Barria
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ורה"מ בנימין נתניהו / צילום: רויטרס, Carlos Barria

זה כמה שנים שראש הממשלה בנימין נתניהו משתמש במפלגה הרפובליקנית עבור הצרכים הפוליטיים האישיים שלו ושל הליכוד. לא ניתן לשכוח את ריצתו לקונגרס, נגד מדיניות הנשיא ברק אובמה, תוך שהוא ושגרירו לארה"ב רון דרמר מתמרנים להשגת הזמנה מן המפלגה הרפובליקנית מי שהיתה אז הרוב בבית הנבחרים. המטרה לא הייתה דווקא נאום איראן המפורסם (שלא השיג דבר), אלא שליטה בסדר היום הפוליטי בישראל והכל תואם חד צדדית עם הרפובליקנים כשבועיים לפני בחירות כאן במרץ 2015.

ובכן, הפעם באוגוסט 2019, חודש לפני בחירות, זה כבר לא רק המפלגה הרפובליקנית מגויסת למען נתניהו והליכוד, אלא מהלך המסב את נתניהו והליכוד נגד המפלגה הדמוקרטית. זוהי תפנית חריפה.

החלטתו אתמול של ראש הממשלה נתניהו - לכרוע ברך ולהרכין ראש בפני לחצו הישיר של הנשיא דונלד טראמפ, ולחזור בו מן ההיתר לשתי חברות הקונגרס ראשידה טאליב ואילהן עומר להיכנס לישראל - נתפסת כעת בוושינגטון כצעד פוליטי ציני שנועד לספק לנשיא האמריקאי עוד ציוץ פוליטי בקמפיין בחירות אמריקאי.

דונלד טראמפ / רויטרס
 דונלד טראמפ / רויטרס

אין פה החלטה מדינית-עניינית לטובת מדינת ישראל, כך קוראים זאת בארה"ב, אלא שימוש ציני בסמכויות מעברי גבול כדי לספק לטראמפ עוד כלי בויכוח.

טראמפ תאב קשקשת הרשתות וצווחנות מפלגתית נטולת עקרונות ירשום עוד שורה בדף מסרים, אבל בדרך הזו יחרב לישראל אפשרות של שיקום יחסים עם מפלגה אחת עצומה וחזקה.

מי הכוח המניע מאחורי תהליכי קבלת ההחלטות האלה? משרד החוץ, הפנים, המל"ל והיועץ המשפטי לממשלה ? או שזו היא החלטה שהתקבלה בין טראמפ לבין קהל תומכים מן הזרם האוונגליסטי?

טראמפ מוזן מן הקהל הנוצרי שמרני אוונגליסטי ושואף לרצות אותם בכל עת ועל כן הוא משתלח במספר חברות קונגרס שאת דעותיהן כלפי ישראל אף אחד אינו סובל (כולל לא במפלגה הדמוקרטית).

לפני מספר שבועות טראמפ אמר את אחת האמירות הכי גזעניות שלו כאשר שלח את אותן חברות קונגרס הבאות מבתים אמריקאיים-מוסלמים "לחזור למקום שממנו באו". ראשידה טאליב למשל, הוריה הגיעו מן הרשות הפלסטינית.

רשידה טליב / צילום: רויטרס
 רשידה טליב / צילום: רויטרס

בטוויסט מוזר של המציאות היא הייתה אמורה לבקר - לא לחזור לכאן, שכן ישראל תמיד תתנגד לזכות שיבת הפלסטינים. ונתניהו קיבל על עצמו ועל ממשלתו החלטה אשר היתה הכי פחות גרועה מקרב כמה אפשרויות גרועות. הוא החליט לאפשר לשתיים להיכנס.

וכך הן אמורות להגיע, אולם אתמול (ה') הודיע לו טראמפ - דרך ציוץ בטוויטר, מי יהיה זה שיקבע לנתניהו ולישראל את הכללים. עלאק התייעצות בטחונית ומדינית בין משרד הפנים לחוץ למל"ל. הכל הוחלט ב-280 תווים.

טראמפ חותר לנהל את העולם ולהכתיב את כללי הסדר החדש שלו, דרך מקלדת הטוויטר ומאיים שישראל תיראה "בחולשתה" ונתניהו כמצוות אדוניו נסוג, הופך את ההחלטה.

הנזק לישראל הוכפל. לא רק שנתניהו מנהל כעת קרב אישי ממפלגה שלמה, אלא הוא הכפיף את סל האינטרסים הישראלי לגחמות הקמפיין של הנשיא.

אך הפעם הוא סובב את כל המפלגה הדמוקרטית נגדנו והפך את זה לעניין אישי.