נתניהו החליט לאסור על כניסתן של שתי חברות קונגרס אמריקאיות

משרד הפנים הודיע כי נתניהו, ישראל כ"ץ וגלעד ארדן החליטו לאסור על כניסתן של רשידה טליב ואילהאן עומאר, חברות המפלגה הדמוקרטיות שתומכות ב-BDS • "מדינת ישראל מכבדת את הקונגרס האמריקאי, אך לא יעלה על הדעת כי תותר כניסה ארצה של מי שמבקשים לפגוע בה"

בנימין נתניהו / צילום: מאיר אמירי
בנימין נתניהו / צילום: מאיר אמירי

שעה לאחר ציוץ הנשיא דונלד טראמפ כי התרת כניסה לשתי חברות הקונגרס הדמוקרטיות רשידה טליב ואילהאן עומאר תציג את ישראל כחלשה, הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו שלא לאשר להן כניסה לישראל.

ההודעה התפרסמה באמצעות משרד הפנים. שר הפנים אריה דרעי, כך נמסר, החליט היום למנוע את כניסתן לישראל של שתי חברות הקונגרס האמריקאי. "ההחלטה התקבלה על דעת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ ישראל כ"ץ והשר לעניינים אסטרטגיים גלעד ארדן. ההחלטה התקבלה לאחר שהשר דרעי נוכח כי מדובר בפעילות חרם נגד ישראל שיש למנוע את כניסתן ארצה, בהתאם להוראות חוק הכניסה לישראל. מדובר במי שמנצלות את הבמה המרכזית ביותר לתמיכה בארגוני BDS, הקוראים לחרם נגד ישראל. מדינת ישראל מכבדת את הקונגרס האמריקאי, במסגרת הברית ההדוקה בין המדינות, אך לא יעלה על הדעת כי תותר כניסה ארצה של מי שמבקשים לפגוע במדינת ישראל, אף תוך כדי הביקור".

עוד נאמר בלשון ההודעה כי אם תוגש בקשה של הגב' טליב מטעמים הומניטריים למפגש פרטי עם בני משפחתה בכפוף להתחייבויות המתאימות, הוא ישקול זאת.

ראש הממשלה נתניהו מסר: "אין מדינה בעולם שמכבדת את ארה"ב ואת הקונגרס האמריקני יותר ממדינת ישראל. כדמוקרטיה תוססת וחופשית, ישראל פתוחה לכל מבקר ולכל ביקורת, עם יוצא מן הכלל אחד: החוק בישראל אוסר על כניסת אנשים הקוראים והפועלים להטלת חרם על ישראל, כפי שמקובל גם בדמוקרטיות אחרות שמונעות כניסה של אנשים שלתפיסתן פוגעים במדינה. כך נהגה גם ארה"ב כלפי חבר כנסת ישראלי וכלפי אישי ציבור אחרים בעולם".

חברות הקונגרס טלאיב ועומאר הן פעילות מובילות בקידום חקיקת חרמות נגד ישראל בקונגרס האמריקני. רק לפני מספר ימים קיבלנו את תכנית הביקור שלהן, וממנה התברר שהן מתכננות מסע שכל תכליתו הוא חיזוק החרם ושלילת הלגיטימיות של ישראל. כך למשל הן הגדירו את יעד הביקור שלהן כ"פלסטין" ולא כ"ישראל", ובניגוד לכל חברי הקונגרס הדמוקרטים והרפובליקנים עד היום, הן נמנעומלבקש פגישה כלשהי עם גורם ישראלי רשמי הן בממשלה והן באופוזיציה.״

עמדת שר החוץ ישראל כ"ץ, כפי שנמסרה במסגרת הליך ההתייעצות שהתקיים ביממה האחרונה: "יש למנוע את כניסת שתי חברות הקונגרס האמריקאיות, האנטי-ישראליות, לישראל, וזאת בשל תמיכתן הבוטה בחרם על מדינת ישראל, בטרור נגד ישראל ובזילות השואה. מעבר לכך תוכנית הביקור שהכינו מכוונת כולה לפרובוקציות ולהסתה נגד מדינת ישראל, ולא ללימוד פועלה של מדינת ישראל. מדינה שמכבדת את כצמה לא מאפשרת למי שחותר תחת קיומה, להכנס בגבולותיה ולהמשיך בהסתה".

ח"כ יאיר לפיד, מקום 2 בכחול לבן אמר הערב בתגובה לאסור את כניסתן של חברות הקונגרס: "אמנם מדובר בשתי חברות קונגרס רדיקליות אך ההחלטה לא לאפשר להן כניסה לישראל מנוגדת לאינטרס המדיני שלנו. כפי שנתניהו יודע היטב זו טעות קשה שנותנת רוח גבית ל-BDS ופוגעת עוד יותר ביחסינו עם המפלגה הדמוקרטית."

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הגיבה: "מניעת כניסתן או הגבלתן של שתי חברות הקונגרס האמריקאיות טאליב ועומאר הוא גם שגוי מהותית וגם מטופש דיפלומטית. מדינה דמוקרטית לא יכולה שלא לאפשר כניסתן של נציגות נבחרות של דמוקרטיה ידידותית, שלא לדבר על הנזק העצום שכבר מתהווה לא רק תדמיתית אלא גם ליחסים החשובים עם המפלגה הדמוקרטית".

גם ח"כ עאידה תומא-סלימאן (המשותפת) הגיבה: "נתניהו וטראמפ הם תאומים - שניהם מסיתים נגד נציגים של מיעוטים ומייצרים להם דה-לגיטימציה - כל אחד במדינתו. ההחלטה של נתניהו למנוע את כניסתן של עומאר וטליב לישראל היא אות קלון על ישראל ועל ממשלת הימין שלה. ‏ביבי קיבל את הוראות מטראמפ והחליט לשתף פעולה עם המתקפה של הנשיא על הנשים האמיצות שמתנגדות לגזענות של טראמפ - וגם לכיבוש הישראלי. פגישתי המתוכננת עם עומאר לא תתקיים בישראל, אך נפעל לקיימה במקום אחר. ובעתיד - כשהכיבוש יפול, נקבל אותה בברכה גם כאן".