"מחוקקים דמוקרטים בוחנים צעדי גמול נגד שגריר ישראל בארה"ב"

רשת עיתוני מקלאצ'י: זעם במפלגה הדמוקרטית על רון דרמר ועל שגריר ארה"ב בישראל דייוויד פרידמן בשל התפקיד שמילאו בפרשת המחוקקות מסורבות הכניסה לישראל • תומס פרידמן: "יהודי שחושב להצביע בעד טראמפ כי הוא פרו-ישראלי – אוויל"

אילהן עומאר / צילום: רויטרס
אילהן עומאר / צילום: רויטרס

מחוקקים דמוקרטים בכירים בוחנים נקיטת צעדי גמול נגד רון דרמר, שגריר ישראל בוושינגטון, ודייוויד פרידמן, השגריר האמריקאי בישראל, בגלל התפקיד שמילאו בהחלטת ישראל לאסור כניסתן של צירות בית הנבחרים הדמוקרטיות רשידה טלאיב ואילהאן עומאר, לישראל. כך מדווחת רשת העיתונים האמריקאית מקלאצ'י.

במקביל, יוצא היום בעל הטור תומס פרידמן בהתקפה קשה על דונלד טראמפ ובנימין נתניהו בגין פרשת טלאיב ועומאר וכותב כי "יהודי אמריקאי שחושב להצביע בעד טראמפ בבחירות הבאות מפני שטראמפ כביכול פרו-ישראלי, אינו אלא אוויל מושלם".

על פי הדיווח ברשת מקלאצ'י, כעשרה מחוקקים דמוקרטים, ובכללם כמה מחוקקים יהודים בכירים, החלו לדון ביום שישי בבוקר על דרכים לתת ביטוי ל"חוסר האמון והביטחון" שלהם בדרמר ובפרידמן, לדברי שני מקורות המודעים לדיונים.

בין השאר בוחנים המחוקקים הדמוקרטים פרסום הודעה שתביע את אי האמון שלהם בדרמר ופתיחת חקירה רשמית של משרד ביקורת ממלכתי נגד פרידמן. ביום חמישי שעבר פרסם השגריר האמריקאי הודעה שמגינה על החלטת ישראל לאסור את כניסת המחוקקות. הוא ציין כי ישראל הוציאה אל מחוץ לחוק את פעילות ה-BDS, ושתי המחוקקות הדמוקרטיות תומכות בתנועה זו.

"דרמר אומר בשיחות פרטיות כי הוא מצפה שהסערה תחלוף בתוך יום אחד; זה מצביע על חוסר הבנה ממשי לגבי תוצאות הפרשה הזו", אמר מקור בקונגרס לרשת העיתונים.

כזכור, ישראל אסרה בשבוע שעבר על טלאיב ועומאר להיכנס לישראל בגין תמיכתן בתנועת BDS - שתומכת בחרמים ובסנקציות על ישראל ובמשיכת השקעות ממנה. על פי דיווחים שונים, החליט נתניהו לנקוט צעד זה בעקבות פנייה ישירה או עקיפה של טראמפ, שהמליץ לסגור את שערי ישראל לפני השתיים.

"נתניהו היה מודע לעמדת טראמפ בסוגיה זהו", אמר פקיד ממשל אמריקאי בסוף השבוע. קודם לכן צייץ טראמפ: "זו תהיה הפגנת חולשה גדולה אם ישראל תתיר כניסת הצירות טלאיב ועומאר... המחוקקות האלה הן בושה וחרפה". החלטת נתניהו עוררה סערת מחאות בארה"ב, גם בקרב רפובליקאים, וחשפה קרע מסוכן בין ממשלת נתניהו לבין המפלגה הדמוקרטית.

"אנו בוחנים את כל האופציות שלנו", אמר מקור בכיר בקונגרס לרשת מקלאצ'י. "לגבי דרמר, הבעיה היא שכבר קיים חוסר חמור של אמון בו (רמז לתפקיד שמילא שגריר ישראל בארגון נאום של נתניהו במליאת הקונגרס ב-2015, מאחורי גבו של הנשיא דאז, ברק אובמה; באותו נאום יצא רה"מ נגד ההסכם הגרעיני עם איראן - ר.ד.). עכשיו מתפתח חוסר מוחלט של ביטחון בשגריר הישראלי. לגמרי לא ברור שהוא מייצג את ממשלתו בהתחשב בעובדה שהוא נתן הבטחות שלא עלה בידו לקיים ולא ברור אם בכלל היה סיכוי שהוא יקיים אותן אי פעם".

בעקבות פרסום הדברים אמר ל"גלובס" מקור אמריקאי פרו-ישראלי בוושינגטון, שאינו מזוהה עם ממשלת ישראל, כי בשלב זה נראה שדרמר נפל על חרבו למען נתניהו, וכי השגריר הבטיח בזמנו שישראל תכניס את שתי המחוקקות מתוך אמונה שזו אכן המדיניות שאימצו מקבלי ההחלטות בישראל. המקור אמר, כי אין תקדים לכך שמחוקקים בקונגרס של ארה"ב יוצאים בהתקפה חמורה כל-כך על שגריר ישראל והתקפה זו מראה את גודל הנזק שחולל נתניהו בהחלטתו "הנמהרת והבלתי שקולה" לאסור את כניסת שתי המחוקקות. הוא הוסיף ש"דרמר שרוף עתה ולא ברור כיצד הוא יוכל להמשיך לתפקד".

עם המחוקקים הדמוקרטים שיוזמים פעולה נגד דרמר ופרידמן נמנים יו"ר ועדת החוץ של בית הנבחרים, אליוט אנגל, אחד מהידידים הגדולים של ישראל בקונגרס, ויו"ר ועדת ההקצבות של הבית, ניטה לאווי (ועדת ההקצבות היא אחת מהתחנות החשובות ביותר בתהליך אישור הסיוע האמריקאי לישראל). שני מקורות בקונגרס אמרו לרשת מקלאצ'י, כי גם מנהיג סיעת הרוב הדמוקרטי בבית-הנבחרים, סטנלי הויר, השתתף בדיונים על צעדי הגמול נגד דרמר, אך דוברת מטעם הויר אמרה כי הוא לא היה מעורב בכך.

בכל אופן, בהודעה שפירסם הויר נאמר, שהחלטת ישראל לאסור את כניסת המחוקקות גורמת ל"אכזבה עמוקה". לדבריו, זו החלטה בלתי קבילה וגסת רוח, שפצעה את הברית בין ישראל לארה"ב.

את זעמו של הויר ניתן להסביר בעובדה, שדרמר הבטיח לו אישית במועד כלשהו בשבועות שחלפו, כי "מתוך כבוד לקונגרס והברית החזקה בין ישראל לארה"ב, שתי צירות בית הנבחרים יקבלו היתר כניסה לישראל".

סיבה נוספת לזעמם של המחוקקים הדמוקרטים על דרמר היא העובדה, שישראל נתנה פרסום פומבי ללו"ז המתוכנן של ביקור שתי המחוקקות בישראל, וכן מכתב של טלאיב לממשלת ישראל, במאמץ להצדיק את החלטת נתניהו לאסור את כניסתן. פרסום המסמכים מעורר חששות בקרב הדמוקרטים בקונגרס האם מחוקקים אמריקאים יכולים לסמוך על כך שהתכתובת שלהם עם השגרירות תישאר פרטית וחסויה.

כאמור, מחוקקים דמוקרטים רבים התייחסו לדרמר בחשד מאז שארגן מאחורי הקלעים, ומאחורי גבו של אובמה, את נאומו של נתניהו במליאת הקונגרס במרץ 2015. רשת מקלאצ'י מציינת כי ביולי השנה ביקש נתניהו להאריך בפעם השלישית - בקשה יוצאת דופן - את תקופת שירותו של דרמר בוושינגטון בגלל קשריו הקרובים של השגריר הן עם ממשל טראמפ והן עם ראש ממשלת ישראל.

בדיון על צעדים נגד דרמר ופרידמן שקיימו המחוקקים הדמוקרטים ביום שישי, הזכירו כמה מהם תקרית ב-1975, שבה הייתה מעורבת סעודיה. הסעודים אסרו אז את כניסתו של ציר בית הנבחרים דאז הנרי ווקסמן, דמוקרט מקליפורניה, לאחר שהוא פירט את הרקע היהודי שלו בפנייתו לקבל אשרה. בעקבות הסירוב הסעודי, התערב משרד החוץ האמריקאי והסעודים התירו לווקסמן להיכנס. השגריר פרידמן סוטה מהתקדים שנרשם בעבר, טוענים המחוקקים הדמוקרטים.

"התמיכה בישראל הפכה לסוגיית טריז שחוצצת בין המפלגות בארה"ב"

ובינתיים, במאמר על פרשת רשידה טלאיב ואילהאן עומאר, כותב בעל הטור תומס פרידמן: "טראמפ, בסיוע נתניהו, עושה מה ששום נשיא או ראש ממשלה לא עשה לפניהם - הפיכת התמיכה בישראל לסוגיית טריז שחוצצת בין המפלגות הגדולות בארה"ב".

"מעט מאוד דברים מסוכנים יותר לאינטרסים ארוכי הטווח של ישראל מאשר הפיכתה לסוגיה שנויה במחלוקת בין דמוקרטים לרפובליקאים", מציין בעל הטור. "איש הימין הישראלי דורי גולד, שהיה פעם שגריר ישראל באו"ם ויועץ מקורב מאוד לנתניהו, הזהיר, בדו-שיח שהתקיים במכון האדסון ב-27 בנובמבר 2018: 'אתה מושיט יד לדמוקרטים; אתה מושיט יד לרפובליקאים. לעולם אסור לך להיקלע למצב שבו שבו אתה תוקע טריז בין שתי המפלגות'".

"אומר זאת בצורה הפשוטה והברורה ביותר: אם אתה יהודי אמריקאי ואתה מתכנן להצביע בעד דונלד טראמפ מפני שלדעתך הוא פרו-ישראלי, אז אתה אוויל מוחלט", אומר פרידמן.

"שלא תהיה לכם טעות", הוא מוסיף. "טראמפ אמר ועשה דברים רבים שעולים בקנה אחד עם האינטרסים של הממשלה הנוכחית בישראל, ופלחים רבים בציבור הישראלי מעריכים זאת. אי אפשר להכחיש דבר ברור מאליו. אבל הנה דבר ברור נוסף: תמיכתו של טראמפ בישראל מונחית על ידי שאיפתו לשפר את סיכוייו להיבחר לתקופת כהונה נוספת באמצעות טקטיקה פשוטה - לצייר את כל המפלגה הרפובליקאית כפרו-ישראלית, ואת כל המפלגה הדמוקרטית כאנטי-ישראלית".

"הקמפיין של טראמפ להשחיר את כל המפלגה הדמוקרטית בגלל השקפות עוינות של כמה מחוקקות שאך זה נבחרו לקונגרס, ונכונותו הפזיזה של נתניהו לקבל את דרישת טראמפ לאסור כניסת שתיים מהמחוקקות האלה, טלאיב ועומאר, היא חלק מתהליך שיגרום נזק עצום, ארוך טווח לאינטרסים של ישראל ולתמיכת ארה"ב בה". 

"תסלחו לי", כותב עוד פרידמן, "אבל ממתי מדינת ישראל החזקה - דמוקרטיה קולנית ורעשנית, שבה ח"כים ערבים בכנסת אומרים כל מיני דברים מטורפים - החלה לפחד ממה שעלולות לומר שתי מחוקקות אמריקאיות, שאך זה נבחרו? מתי החלה ישראל לפחד לומר למחוקקות כאלה: 'בואו, בקרו, לכו לאן שאתן רוצות. יש לנו דברים שליליים ויש לנו דברים טובים. אנחנו רק רוצים שתראו גם את הדברים הטובים וגם את הדברים הרעים. ואם לא, נמשיך לחיות גם ככה. אנחנו די קשוחים".

"עכשיו זה מאוחר מדי", קובל בעל הטור. "הנזק שגרמו טראמפ וביבי - הפיכת ישראל לסוגיית טריז שחוצצת בין שתי המפלגות הגדולות בארה"ב - הוא כבר עובדה מוגמרת. אל תטעו. נתניהו, באמצעות כל התרגילים שלו עם הרפובליקאים בסנט, יוכל תמיד למצוא אוזן קשבת בקונגרס, מתי שרק ירצה. אבל ביבי לא יוכל לדבר כיום בשום קמפוס של אוניברסיטה אמריקאית גדולה בלי שיקבל הגנה משטרתית אדירת ממדים. ההפגנות נגדו יהיו עצומות".

"טראמפ צובע את המפלגה הדמוקרטית כשונאת ישראל", כותב פרידמן. "בה בעת הוא מגדיר תמיכה בנתניהו - שעומד בראש הממשלה הימנית הכי קיצונית בתולדות ישראל, ושממתינים לו כתבי אישום על שלוש פרשיות שחיתות - כאהבת ישראל".

"כמה אמריקאים צעירים יהיו מוכנים לקנות את הנראטיב הזה? אם ביבי יזכה בבחירות, הוא מתכנן להעביר חוק שיאסור על הגשת כתבי אישום נגדו, ולאחר שבית-המשפט העליון יפסול את החוק הזה, מתכנן ביבי להעביר חוק נוסף, שיכפיף את בית-המשפט העליון לכנסת. אני לא ממציא זאת. ישראל תיהפך לרפובליקת בננות יהודית".

"אם זה יקרה, כל בית כנסת, כל ארגון של סטודנטים יהודיים, כל מוסד יהודי, כל ידיד ישראל, יצטרך לשאול: האם אוכל לתמוך בישראל כזו? זה יצור קרע לרוחב כל הקהיליה הפרו-ישראלית, זה יפלג כל בית-כנסת, כל פדרציה של ארגונים יהודיים בארה"ב".