קרע בכחול לבן: למה צמרת המפלגה שכרה משרד חקירות פרטי, אך הסתירה זאת מיאיר לפיד

בצמרת חוסן לישראל, מפלגתו של בני גנץ, שכרו משרד חקירות פרטי כדי לגלות את מקור ההדלפות מן הקמפיין - אך לא הודיעו על כך ליאיר לפיד, מספר שתיים ברשימת כחול לבן • לטענת בכירים ביש עתיד, מדובר בהוצאה כספית שאינה מכספי המפלגה וכי הדבר הוסתר מהם

בני גנץ ויאיר לפיד / צילום: שלומי יוסף
בני גנץ ויאיר לפיד / צילום: שלומי יוסף

יאיר לפיד נדהם לגלות שבצמרת מפלגת חוסן לישראל שכרו משרד חקירות פרטי כדי לגלות את מקור ההדלפות מן הקמפיין. בכירים ביש עתיד אמרו היום (א') ל"גלובס" כי לא לפיד לא ידע על שכירת משרד החקירות הזה וכי מדובר בהוצאה כספית שאינה מכספי מפלגת יש עתיד, וכי הדבר הוסתר מהם.האירוע הזה מצטרף לשורת ויכוחים ברביעיית הצמרת של המפלגה, כמו במקרה סרטון שיחת הווטסאפ, סרטון של יש עתיד, שהביא לקריאות בסיעות החרדיות לנתק מגע עם כחול לבן, כל עוד לפיד נמצא בצמרת המפלגה. בחוסן לישראל טענו בנוגע לאותו הסרטון שהוא לא היה לפי הקו של מפלגת כחול לבן ופגע בסיכויהם להתקרב לחרדים, וזאת בניגוד למדיניות כחול לבן.

לדברי בכירים ביש עתיד, במפלגתו של בני גנץ, חוסן לישראל, מנסים לכסות על הדלפות קמפיין קודמות שיצאו מידיה של ח"כ עמר ינקלביץ', באמצעות הסטת האש ליש עתיד. עוד אומרים ביש עתיד כי במשך כל השנים האחרונות, יש עתיד התנהלה באחידות וללא הדלפות מבפנים.

לפי פרסום הבוקר ב"ידיעות אחרונות", מדובר בחקירה סמויה באמצעות חברת המודיעין העסקי CGI, שבראשה עומד השר לשעבר יעקב פרי (איש יש עתיד). החברה נשכרה כדי לאתר מדליפים וביצעה זאת באמצעות שתילת תוכנית עבודה מומצאת שמטרתה הייתה לגרום למדליף להעביר לעיתונות "תוכנית עבודת קמפיין מזויפת". התכנית המזויפת כונתה "צבא המגיבים של כחול לבן" וכותרת מן הסוג הזה ניתן היה למצוא בעיתון "ישראל היום" ב-4 באוגוסט, בפרסום של הכתבים דניאל רוט ויהודה שלזינגר.

אולם ההחלטה להפעיל משרד חקירות יוצרת בשלב הזה קרע עמוק בין יש עתיד לבין מפלגתו של בני גנץ, חוסן לישראל. הסיבה לכך נעוצה באמירה היוצאת מבכירי חוסן לישראל, שהתפרסמה הבוקר, לפיה מי שאחראים להדלפות הם אנשי יש עתיד.

עוד אמרו ביש עתיד ל"גלובס" שהעובדה שהתוכנית הופיעה בעיתון "ישראל היום" מוכיחה כי לא יכול היה זה להיות איש מאנשי יש עתיד, כיוון שזה המקום האחרון שאליו הם היו מדליפים מידע. לדבריהם: "אצלנו אין הדלפות, אלא אם החלטנו להוציא דברים באופן מכוון ואז לא היינו מעבירים זאת ל'ישראל היום'".

מספר אנשים עמם שוחחנו הבוקר הפנו את החצים לאל"מ במיל' הוד בצר, ראש המטה של גנץ, ומי שהיה גם האיש הקרוב אליו בתקופת שירותם הצבאי, ושירת כראש לשכת הרמטכ"ל. בצר הצטרף לקמפיין גנץ לפני מערכת הבחירות לכנסת ה-21 ונחשב קרוב לו מאוד ומשפיע.

גבי אשכנזי אמר בראיון היום שמדובר בפעולת הגנה: "זה מקובל שקמפיין שוכר חברה לאבטחת מידע, אנחנו לא היחידים שעושים את זה. לי אין שום בעיה עם הדבר הזה ואני חושב שגם לא היו הדלפות רציניות מהקמפיין הזה בניגוד לקמפיין הקודם. יש גורמים שרוצים לחבל בקמפיין ואנחנו צריכים להגן על עצמנו. אנחנו יודעים איפה אנחנו חיים, מכירים את המציאות, ודברים קורים".

"גלובס" פנו להוד בצר ולצוות הבכיר בחוסן לישראל לתגובה, אך הם טרם השיבו.