קווי התעופה הרווחיים בעולם: איזה קו תעופה מגלגל יותר ממיליארד דולר בשנה?

דוח שפירסמה חברת OAG מעלה כי התוצאות הכספיות של חברות התעופה האמריקאיות הצביעו על גידול ברווחים ומושכות את ממוצע הנתונים מעלה • באירופה, לעומת זאת, התמונה אחרת, כשחברות התעופה רשמו ירידה ברווחים

 מטוס של בריטיש איירוויז בשדה תעופה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
מטוס של בריטיש איירוויז בשדה תעופה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

עולם התעופה התחדש לאחרונה בשיא חדש: קו תעופה שמגלגל יותר ממיליארד דולר בשנה. מדובר בטיסה בין נמל התעופה הית'רו בלונדון ובין נמל התעופה JFK בניו יורק, שמפעילה חברת בריטיש איירווייז. כך לפי נתונים שמפרסמת חברת OAG המנטרת נתונים כלכליים על עסקי התעופה. החברה פרסמה את רשימת קווי התעופה הגורפים את המחזור הכספי הגבוה ביותר. בראש הרשימה ניצב הקו הפופולרי לונדון - JFK, שהניב מחזור של 1.15 מיליארד דולר ב-12 החודשים בין אפריל 2018 לאפריל 2019, עם תדירות של יותר מ-600 טיסות בחודש.

הטיסות נעשות במטוסי בואינג 747 ובואינג s777-200. לפי הניתוח הכספי של OAG, הקו הזה גלגל מחזור שעתי של 27,159 דולר, עלייה של 10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

מסתבר כי לא רק קווים טראנס-אטלנטיים יכולים להניב רווחים כאלה לחברות. כך, הקו הרווחי השני בסקירה הוא של טיסת פנים בתוך אוסטרליה. מדובר בטיסות שמחברות בין שתי הערים הגדולות, סידני-מלבורן, שמבצעת החברה האוסטרלית קוואנטס. קו זה הניב לחברה מחזור של 861 מיליון דולר בשנה ומחזור שעתי של 23,773 דולר.

במקומות השלישי והרביעי חוזרים לנמל התעופה העמוס בעולם - הית'רו לונדון; למקום השלישי הגיע הקו המחבר בין לונדון לדובאי שמפעילה חברת אמירטס. הקו הניב לה מחזור של 797 מיליון דולר וכ-25 אלף דולר בשעה.

במקום הרביעי נמצא קו שמפעילה החברה האהובה על טסים רבים, סינגפור איירליינס, בין הית'רו לונדון לנמל התעופה צ'אנג'י בסינגפור. קו זה גלגל מחזור של 735 מיליון דולר.

עוד מככבות ברשימה חברות התעופה הצפון אמריקאיות, בעיקר בטיסות פעילות פנים-ארציות, וכן קטאר איירווייז וקתאי פסיפיק.

עשרת קווי התעופה הרווחיים בעולם
 עשרת קווי התעופה הרווחיים בעולם

רווח מצרפי של כ-6.5 מיליארד דולר

השאלה המעניינת היא - האם בניגוד לתחזיות, ענף התעופה נמצא במגמת שיפור בביצועי והכספיים? מהדוח לרבעון השני של 2019 שפרסם ארגון התעופה העולמי (IATA) עולה כי התוצאות הכספיות של חברות התעופה האמריקאיות הראו גידול ברווחים, כך שהן מעלות את ממוצע הנתונים של חברות התעופה מאזורים אחרים בגלובוס. משקלול של ארבעה שווקים - צפון אמריקה, אסיה, אירופה ואמריקה הלטינית - עולה כי הענף הגיע לרווח מצרפי (אחרי מס) של כ-6.5 מיליארד דולר, לעומת רווח כולל של 5.267 מיליארד דולר ברבעון השני של 2018.

עם זאת, לפני שמגלים אופטימיות מהמספרים הנאים הללו, נזכיר כי הדוחות החיוביים של חברות התעופה האמריקאיות העלו את הממוצע של כלל השווקים, לרבות שיפור ביחידת הרווח לנוסע לחברות האמריקאיות. יצוין כי התוצאות הכספיות נובעות הן מהתייעלות, הן מהגדלת הרווחים של החברות עצמן והן מגורם חיצוני קריטי שהוא מחיר הדלק שמהווה רכיב עיקרי בתמחור כרטיסי הטיסה.

לפי דוח יאט"א, מחירי הדלק ש"קפאו" על מקומם אפשרו לחברות בשוק הצפון אמריקאי להציג דוחות חיוביים בחודשים האחרונים. אומנם נכון לכתיבת הדוח, המחיר לחבית דלק מטוסים היה 76 דולר, אך יאט"א מזהירה כי בדוחות הבאים המחיר עלול לעלות כחלק מהשלכת "מלחמת הסחר" בין ארה"ב לסין.

יאט"א ביססה את נתוניה על סמך דוחות כספיים של חברות שפורסמו עד כה. בניתוח דוחות כספיים שפרסמו 10 חברות תעופה מצפון אמריקה, הרווח המצרפי (אחרי מס) ברבעון השני של 2019 עלה ל-4.5 מיליארד דולר, לעומת 2.9 מיליארד דולר ברבעון ראשון 2018. ניתוח דוחות כספיים שפרסמו 5 חברות תעופה בשוק אסיה מצביעים גם הם על שיפור בתוצאות ועלייה לרווח של 366 מיליון דולר ברבעון שני של 2019, לעומת 264 מיליון דולר ברבעון שני ב-2018.

מנגד, באירופה התמונה אחרת: ניתוח דוחות כספיים של 7 חברות תעופה מצביעים על ירידה ברווח. הרבעון השני ב-2019 הניב לחברות בשוק התחרותי הזה רווח נמוך יותר, של 1.588 מיליארד דולר, לעומת רווח של 2,041 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. ביאט"א תולים את סיבת הירידה ברווחים בתחרות המתחזקת מול חברות הלואו קוסט ובמחירי הדלק, שבניגוד לשוק בצפון אמריקה, הכבידו על החברות האירופיות.

הצמיחה בתנועת הנוסעים נבלמה

עוד עולה מהניתוח הכלכלי של יאט"א כי בחודשים האחרונים התשואה הגלובלית פר-נוסע הצביעה על יציבות. זאת, בין היתר, לאור התנהגות זהירה שגילו חברות התעופה בכל הנוגע להגדלת הקיבולת של מושבים בטיסות בתחשיב אל מול הביקוש.

קצב הצמיחה השנתי בתנועת הנוסעים נבלם יחסית: מול שיעור גידול של 5.5%, נכון לעכשיו קצב הגידול השנתי יסתכם ב-4.6%. כך גם נבלם תחום המטען (קרגו) שבתקופה האחרונה מהווה ערוץ הכנסה משמעותי לחברות התעופה. כאן הסיבה נעוצה בעיקר בסכסוך הסחר שבין ארה"ב לסין, יחד עם ההאטה הכלכלית שמשפיעה על יותר שווקים.

נתוני התשואה לנוסע, שאליהם מתייחסת יאט"א, מחושבים מנתוני המחיר ששילמו הנוסעים עבור הטיסה בלבד, ללא תחשיב של הכנסות נוספות משירותים נלווים, סגמנט שנמצא בעלייה ככל שיותר ויותר שירותים הופכים להיות מותנים בתשלום, דוגמת מזוודות, הושבה, מזון ושתייה. התשואה של החברות מהנוסעים במחלקת התיירים עלתה בשיעור מתון של 0.2%. עם זאת, עדיין, תשואת הנוסעים בממוצע העולמי נמוכה ב-2.9% לעומת רמתה לפני שנה.

אחת המשימות שעומדת לנגד עיניה של כל חברת תעופה היא להגיע לתפוסה אופטימלית במטוסים. חודש יולי נחשב בעולם לחודש שיא מבחינת תנועת הנוסעים, ולכן חברות רבות מגדילות את היצע המושבים בתקופה זו של השנה, באמצעות הגדלת תדירות טיסות ליעדים קבועים, או הוספה של יעדים חדשים. גם מהלכים אלה, כך גורסים כלכלני יאט"א, נעשים באופן מדוד וזהיר. התפוסה העולמית עמדה בממוצע על 82.9%, למרות מטוסי הבואינג 737 מקס המקורקעים זה חודשים ארוכים, מאז שתי תאונות האוויר הקטלניות שגבו את חייהם של 346 בני אדם.

ובנוגע לנעשה בישראל - גם דוחות אל על, שהיו אמורים להתפרסם בשבוע שעבר, ושמועד פרסומם נדחה, אמורים לשקף תוצאות טובות יותר מהדוחות האחרונים של החברה. הדוחות של הרבעון השני ב-2019 כוללים גם את הפעילות של אל על בפסח, ובחלקו הראשון של הקיץ. מה שפוגע ברווחיה של אל על הוא שער הדולר הנמוך.

עם זאת, לזכות החברה עומדת הגדלת הקווים ליעדים בארה"ב ובאירופה, הכנסת עוד מטוסי דרימליינר יעילים בתצרוכת הדלק לצי המטוסים והוצאת מטוסים מיושנים. זאת, לצד הגידול הטבעי בתנועת הנוסעים בעיקר בחודשי הקיץ.

נכון לחודש יולי הטיסה אל על (הלוך ושוב) כ-633 אלף נוסעים, שהם עלייה של כ-5% לעומת יולי 2018. כעת נותר לראות - ולקוות - אם העלייה הזו תשקף שיפור בביצועים, והיא תרכוב על הגל העולמי החיובי (יחסית) של הענף.