בג"ץ מעכב את אוחנה: הקפיא את מינוי אופיר כהן למנכ"ל משרד המשפטים

אחרי ששר המשפטים אמיר אוחנה הודיע הבוקר כי ועדת האיתור אישרה את מינויו של עו"ד אופיר כהן לתפקיד מנכ"ל משרד המשפטים, קיבל בג"ץ את בקשת התנועה לאיכות השלטון והוציא צו ביניים האוסר על אוחנה להמשיך בהליך המינוי, וזאת עד לקיום דיון דחוף והכרעה בעתירה

שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ
שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ

לאחר ששר המשפטים אמיר אוחנה הודיע הבוקר (א') על מינויו של אל"מ במיל' עו"ד אופיר כהן לתפקיד מנכ"ל משרד המשפטים, מיהרה התנועה לאיכות השלטון להגיש בקשה דחופה לבג"ץ, בדרישה שזה יוציא צו המונע את השלמת הליך המינוי, וזאת עד להכרעה בעתירה שהגישה התנועה יום לאחר שהשר הודיע על סיום תפקידה של אמי פלמור כמנכ"לית המשרד.

הערב שופט בג"ץ ג'ורג' קרא להוציא צו ביניים המורה על "הקפאת הליך מינויו וכניסתו לתפקיד של כהן, עד להכרעה בעתירה". עוד קבע קרא כי העתירה תועבר לדיון בפני שלושה שופטים, וכי בירורה ייעשה "בהקדם האפשרי".

בעתירת התנועה לאיכות השלטון שהוגשה עם היוודע על פיטוריה של פלמור, ביקשה התנועה כי בג"ץ יורה על ביטול פיטוריה, אשר לטענת התנועה נעשו ללא סמכות ונגד כללי המינהל התקין. לטענת התנועה, פלמור הודחה "במה שמצטייר כמהלך-בזק אשר לא עבר את המסננות הדרושות ואת שומרי הסף הרלוונטיים המחויבים על-פי דין לבחון את הליך הפיטורים ואת מינויו של המחליף".

עוד נכתב בעתירה כי החלטתו של השר אוחנה היא "החלטה נואלת, שכל תכליתה היא לפגוע בשומרי הסף אשר מופקדים בהווה, ואשר יהיו מופקדים בעתיד, על מיצוי הדין בפרשותיו של ראש הממשלה".

בתגובתה לעתירה טענה המדינה כי מדובר בעתירה שהקדימה את זמנה, אך כעת, משוועדת האיתור השלימה את עבודתה, נראה כי המדינה תצטרך לנמק את עמדתה באופן שונה.

כאמור, מוקדם יותר הבוקר הודיע שר המשפטים אוחנה כי הוועדה למינויים בכירים אישרה פה-אחד את מועמדותו של עו"ד אופיר כהן לתפקיד. לפי הודעת השר, "כהן מביא עמו ניסיון ניהולי וניסיון משפטי אותם צבר הן בשוק הפרטי, עת כיהן בתפקידי ניהול שונים, ובראשם ניהול חברה המעניקה שירותי מקרקעין מגוונים, והן בשירות המילואים של צה"ל". 

בתגובה להחלטה, מהתנועה לאיכות השלטון נמסר: "חוות-הדעת של ועדת המינויים מעלה סימני שאלה קשים ביותר לגבי טיב השיקולים שהופעלו בהליך המינוי של עו"ד כהן, אשר כל-כולו עומד בסתירה ישירה להוראות הברורות בהנחיות היועמ"ש בתקופת בחירות - עד כדי ריקון מוחלט של ההנחיות מתוכנן. השר אוחנה נכשל מלהסביר מדוע אצה לו הדרך לפטר את פלמור בתקופה כה רגישה, וכיצד ייתכן שלא מצא כל מחליף ראוי מבין עובדי המדינה הבכירים. אין ספק שיש בצו הביניים על-מנת להעיד כאלף עדים על כך שגם דעתו של בית המשפט לא נחה מההסברים, או אי-ההסברים, של השר, ואנו מקווים כי בסוף ההליך ייפסל מינוי זה".

שר המשפטים אמיר אוחנה מסר בתגובה לצו הביניים של בג"ץ: "אל"מ (במיל') עו"ד אופיר כהן הוא מהמינויים הראויים ביותר במשרדי הממשלה. מדובר באדם שתרם את שנותיו היפות ביותר לשירות ביטחון מדינת ישראל ונושא על גופו את המחיר היקר. הוא בעל כישורים משפטיים וניהוליים מתאימים, כפי שקבעה הוועדה למינויים בכירים בנציבות שירות המדינה שדנה בדקדקנות במינויו. אני מקווה ומעריך שגם בית המשפט העליון יתרשם כך".