אושר: עו"ד אופיר כהן - מועמד לתפקיד מנכ"ל משרד המשפטים במקום אמי פלמור

נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ', אישר את בקשתו של שר המשפטים אמיר אוחנה להציג את עו"ד אופיר כהן כמועמד לתפקיד מנכ"ל משרד המשפטים, במקום המנכ"לית המודחת אמי פלמור • התנועה לאיכות השלטון: "החלטה תקדימית ומסוכנת"

אמי פלמור / צילום: תמר מצפי
אמי פלמור / צילום: תמר מצפי

הדחת אמי פלמור - הסוף? נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ', אישר את בקשתו של שר המשפטים אמיר אוחנה להציג את עו"ד אופיר כהן כמועמד לתפקיד מנכ"ל משרד המשפטים, במקום המנכ"לית המודחת אמי פלמור. השלב הבא הנדרש הוא כינוס ועדת המינויים לבחינת כישוריו והתאמתו של כהן למשרת המנכ"ל - השלב האחרון שסוגר את הליך המינוי.

במכתב ששיגר הנציב לשר המשפטים הודיע הרשקוביץ' כי החליט לאמץ את המלצת ועדת החריגים בנציבות שירות המדינה, אשר בדקה את בקשת אוחנה לפתוח בהליך מינוי מנכ"ל למשרד המשפטים, לאחר שבחר להדיח את המנכ"לית המכהנת בחמש השנים האחרונות, אמי פלמור. הוועדה סיימה את עבודתה בסוף השבוע והגישה את המלצותיה לנציב שירות המדינה, במסגרתן קבעה כי הגם שיש עדיפות למינוי בכיר בשירות המדינה לתפקיד - אין מניעה במינויו של כהן, שאינו עובד מדינה.

במכתבו של הרשקוביץ' לאוחנה צוין כי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה, הדנה במינויים בתקופת בחירות, מורה כי ככלל יש להימנע מהחלפת מנכ"ל בתקופת הבחירות; וכן כי במקרה בו נציב שירות המדינה השתכנע כי אין מנוס מהחלפת מנכ"ל, יש למנות, ככלל, עובד/ת מדינה בכיר/ה כממלא/ת-מקום למשרה. ואולם, הנציב מציין כי לאור הודעתו של אוחנה כי לא הצליח לאתר עובדי מדינה בכירים בהם יש לו אמון מלא או רמת האמון הנדרשת בינו לבינם, המניחה את דעתו, הן מתוך משרד המשפטים והן מכלל שירות המדינה; ולאור העובדה כי המינוי של אוחנה לא יכבול את שר המשפטים הבא מלמנות מנכ"ל חדש - ניתן לאשר את המינוי של כהן לתפקיד.

במכתב צוין עוד כי "ביחס לחשש לפגיעה בתפקודו התיקים של המשרד, ועדת החריגים סבורה כי טוב היה אילו המינוי היה של עובד מדינה בכיר בתקופה זאת. עם זאת, לאור נימוקיך בדבר הצורך באמון בינך לבין המנהל הכללי, ולאור המבנה הארגוני של משרדך המורכב מיחידות מקצועיות עצמאיות, הוועדה התרשמה מהסבריך כי המנהל הכללי החדש יוכל להסתייע בדרג המטה המקצועי של המשרד, באופן שיאפשר המשך הליכי עבודה תקינים".

המינוי, כאמור, דרוש עדיין אישור סופי של ועדת המינויים. בנוסף, בפני בג"ץ תלויים ועומדים שני הליכים משפטיים נגד הדחת פלמור ונגד מינוי כהן, בין היתר בטענה כי המינוי נועד לסלול את הדרך למינוי פרקליט מדינה "נוח" לראש הממשלה נתניהו.

הטענה הזו עומדת בלב הסערה שהתעוררה בעקבות הדחתה של מנכ"לית משרד המשפטים. בחודשים הקרובים עתיד פרקליט המדינה לסיים את תפקידו, ועל הפרק עומדים הן מינוי של פרקליט מדינה והן של המשנים לפרקליט המדינה. 

איכות השלטון: "החלטה תקדימית ומסוכנת" 

בעקבות הודעת נציב שירות המדינה על אישור מינויו של אופיר כהן לתפקיד מנכ"ל משר המשפטים, מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה: "מדובר בהחלטה תקדימית ומסוכנת מאוד של נציב שירות המדינה, שפותחת פתח לביצוע מהלכים מרחיקי לכת במשרדי ממשלה בתקופת ממשלת מעבר, באופן שמעולם לא קרה בהיסטוריה של מדינת ישראל. מפתיע מאוד לגלות כי הליך שעל פניו נעשה בניגוד לכל כללי המניהל התקין, עובר בכזאת קלות.

"אנו תוהים איזה צעדים נקט השר אוחנה על-מנת באמת למצוא מועמדים ראויים מתוך שירות המדינה, כפי שההנחיות מחייבות אותו. אנו מזכירים שמדובר בהליך שעודנו נמצא בפתחו של בג"ץ, ואנו מקווים שבית המשפט ישאל את השאלות הקשות, כדי שהציבור יקבל את התשובות הראויות".