טראמפ: אפרסם את תוכנית השלום האמריקאית אחרי הבחירות בישראל

נשיא ארה"ב אמר לכתבים: הפלסטינים יחתמו על עסקת שלום דווקא מפני שהפסקתי לתת להם סיוע; הם ירצו לחדשו

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר אמש (א') כי יפרסם את התוכנית האמריקאית לשלום בין ישראל לפלסטינים - תוכנית שזכתה בכינוי "עסקת המאה" - רק אחרי הבחירות בישראל ב-17 בספטמבר. הוא רמז, עם זאת, כי ייתכן שיפרסם חלקים ממנה עוד קודם לכן.

בשיחה עם כתבים קודם שובו לוושינגטון מחופשה במועדון הגולף שלו בניו ג'רזי, אמר טראמפ כי עסקת שלום בין ישראל לפלסטינים היא העסקה הקשה ביותר, מפני שהמשטמה בין הצדדים נמשכת "עשרות שנים". לדבריו, "קשה לעשות עסקה כאשר יש כל-כך הרבה שנאה".

הוא טען כי החלטתו להפסיק את הסיוע האמריקאי לפלסטינים דווקא עשויה להניע את הפלסטינים לסמוך ידם על הסכם.

"אני חושב שסייעתי לתהליך כאשר אמרתי, 'ראו, עד שלא תושג עסקה, לא נשלם לכם שום דבר'. אחרים היו צריכים לעשות זאת הרבה לפניי".

מדבריו עולה כי הוא מאמין שהפלסטינים יצטרפו למו"מ כדי לחדש את הסיוע: "הפסקתי תשלומים לפלסטינים בסך 500 מיליון דולר בשנה, אך אני חושב שהם יחתמו על עסקה, ואני חושב שאחת מהסיבות לך היא הפסקת התשלומים".

החלק הכלכלי של "עסקת המאה" פורסם ביוני, בוועידה שארגן חתנו ויועצו הבכיר של הנשיא, ג'ארד קושנר, בבחריין. מדובר בקרן רב-לאומית שתשקיע 50 מיליארד דולר במיזמים לשיפור הכלכלה הפלסטינית, לרבות השקעות ב-30 מיליארד דולר בפרויקטים בגדה וברצועה. בין השאר מתוכננות סלילת כביש והנחת מסית ברזל בין הגדה לרצועה.