בכירים באמזון תרמו ליו"ר ועדת ההגבלים העסקיים בקונגרס שחוקרת את החברה

לפי דיווח ב-CNBC, התרומות בוצעו חודשיים לפני השימוע שנערך ביולי בו השתתפו נציגים מאמזון ומענקיות טכנולוגיה נוספות • פרופסור למדעי המדינה: "התרומות מצד הבכירים מצביעות על תחושת לחץ או איום גדול מפני רגולציה של הקונגרס" • אמזון סירבה להגיב

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

שורה של בכירים באמזון תרמו לקמפיין של חבר הקונגרס דייוויד סיסליני, יו"ר תת-הוועדה בקונגרס העוסקת בהגבלים עסקיים, כחודשיים לפני השימוע שנערך ביולי בו השתתפו נציגים מאמזון ומענקיות טכנולוגיה נוספות, כך לפי בדיקת CNBC ברשומות ציבוריות. השימוע נערך כחלק מחקירה רחבה של ענקיות הטכנולוגיה שמובילה תת-הוועדה.

הבדיקה העלתה כי במשך שלושת השבועות שהחלו בסוף מאי, חמישה בכירים באמזון תרמו לסיסליני, שהתמנה ליו"ר תת-הוועדה בינואר. הבכירים כוללים את מנכ"ל חטיבת הצרכנות הגלובלית של אמזון ג'ף ווילק, סמנכ"ל הכספים בריאן אוסלבסקי, היועץ המשפטי של החברה דיוויד זפולסקי, סגן נשיא לתפעול גלובלי דייב קלארק, וסגן נשיא חטיבת הצרכנות בצפון אמריקה, דאג הרינגטון. אוסלובסקי תרם 1,500 דולר, והשאר תרמו את סכום המקסימום המותר בחוק, 2,800 דולר.

עוד העלתה הבדיקה כי אף בכיר בשלושת החברות הנחקרות האחרות - אפל, גוגל ופייסבוק, לא תרם השנה לקמפיין של סיסליני. בעבר, רק בכיר אחד באמזון תרם לו באופן אינדיבידואלי - סגן נשיא אמזון למדיניות ציבורית, בריאן היוסמן, שתרם לו ב-2012, תרומה של 250 דולר בלבד.

אלקסנדר הרטל-פרננדז, פרופסור למדעי המדינה מאוניברסיטת קולומביה, אמר ל-CNBC כי התרומות מצד הבכירים מצביעות על "תחושת לחץ או איום גדול מפני רגולציה של הקונגרס, בעיקר כשלוקחים בחשבון את תשומת הלב הגוברת ששתי המפלגות מקדישות לסוגיה". הרטל-פרננדז הוסיף כי תרומות כאלו אינן נעשות לרוב כדי לשנות את דעת המחוקקים בסוגיה מסוימת, אלא על מנת להבטיח אפשרות גישה למחוקקים, כך שחברה תוכל לטעון נגד רגולציה מחמירה מולו באופן אישי.

אמזון סירבה להגיב לדיווח, ונציגי סיסליני מסרו ל-CNBC כי ביום בו הושקה חקירת ההגבלים העסקיים היו"ר הציב "מדיניות רשמית של סירוב לתרומות לקמפיין מחברות ובכירים שעשויים להיות תחת הבדיקה". התרומות התקבלו לפני ההכרזה על החקירה וקביעת התאריך לשימוע.

לאחר השימוע, סיסליני דווקא ביקר את אמזון, והצהיר כי נציג החברה שהגיע, נייט סוטון, היועץ הכללי לענייני רגולציה באמזון, הראה "מחסור בהכנה" וענה תשובות מתחמקות, מטעות או חלקיות לשאלות המחוקקים.

בחודשים מאי ויוני שמונה בכירים באמזון תרמו גם למארק וורנר, סנטור דמוקרטי מווירג'יניה, מקום המטה השני של אמזון.

בנוסף לחקירת הקונגרס, אמזון נמצאת גם תחת חקירת הגבלים עסקיים של רשות הסחר הפדרלית (ה-FTC), מחלקת המשפטים האמריקאית והאיחוד האירופי, שבודק אם היא מנצלת לרעה את תפקידה הכפול - כבעלת הפלטפורמה דרכה מוכרים קמעונאי צד שלישי, וכקמעונאית בעצמה שמוכרת על גבי הפלטפורמה, ולמעשה מתחרה בהם.