טראמפ מאשים יהודים שמצביעים למען הדמוקרטים בחוסר נאמנות

גורמים יהודיים: הנשיא מנגן על אנטישמיות; רומז ל"נאמנות כפולה" • מאמץ נוסף של הבית הלבן לתקוע טריז בין הקהילה היהודית בארה"ב לבין המפלגה הדמוקרטית • חלק מהקמפיין הנשיאותי נגד המחוקקות הדמוקרטיות רשידה טלאיב ואילהאן עומאר

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Joshua Roberts, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Joshua Roberts, רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הצית אמש מחלוקת חדשה בזירת יחסיו הטעונים עם הקהילה היהודית בארה"ב: הוא האשים יהודים שמצביעים למען הדמוקרטים ב"חוסר נאמנות".

ההתבטאות הזו גררה מיד טענות שהנשיא מנגן על נימים אנטישמיות: השימוש במילים "חוסר נאמנות" נועד לעורר אסוציאציות עם המונח "נאמנות כפולה", האשמה שמוטחת תדיר ביהודים ושנועדה לרמז שנאמנותם של יהודים נתונה קודם כל לישראל, או לדתם, ורק אחר-כך למדינה שבה הם מתגוררים.

טראמפ לא פירט מי הקרבנות של "חוסר הנאמנות" היהודית, אך אין ספק מהי מטרת האמירה: מאמץ לתקוע טריז בין הקהיליה היהודית בארה"ב לבין המפלגה הדמוקרטית. רוב יהודי ארה"ב - כ-70% - מצביעים בעד מועמדים דמוקרטים לנשיאות, עובדה שגורמת מפח נפש מתמיד למפלגה הרפובליקאית שמנסה להעביר את היהודים למחנה שלה - אך לשווא. לאחר הכל, כבר ב-1992 אמר ג'יימס בייקר, שר החוץ בממשלו של ג'ורג' בוש האב: "שהיהודים ילכו להזדיין; בלאו הכי הם לא מצביעים בעדנו".

ב-2016, הצביעו 73% מהמצביעים היהודים בעד הילארי קלינטון; 23% הצביעו בעד טראמפ.

בפוטו-אופ לקראת שיחה עם נשיא רומניה, קלאוס איוהאניס, התבקש טראמפ להגיב על פרשת המחוקקות הדמוקרטיות רשידה טאליב ואילהאן עומאר, שישראל אסרה על כניסתן לשטחה בגין תמיכתן ב-BDS.

בתשובתו מתח טראמפ ביקורת על השתיים והטיל ספק בכנות דמעותיה של טלאיב. היא החלה לדמוע כאשר דיברה, במסיבת עיתונאים שלשום, על החלטתה לא לבקר את סבתה שמתגוררת בגדה המערבית.

"אתמול שמתי לב, בפעם הראשונה, בטלאיב כשדמעות בעיניה", אמר טראמפ. "לפתע פתאום היא מתחילה עם דמעות, דמעות... אני לא קונה זאת אפילו לרגע מפני שראיתי אותה מפגינה הלך רוח זדוני בעצרות הבחירות שלי, עוד לפני שנבחרה לקונגרס. שאלתי: 'מי זו?' וראיתי אשה אלימה ומרושעת שיוצאת מכלל שליטה..." לא ברור אם ומתי נכחה טלאיב בעצרת בחירות של טראמפ.

בהמשך החל טראמפ לתקוף את המפלגה הדמוקרטית בגלל תמיכתה, לדבריו, בהשקפות האנטי-ישראליות של טלאיב ועומאר. "להיכן הידרדרה המפלגה הדמוקרטית"? - שאל טראמפ. "להיכן הגיעה המפלגה שמגינה על שתי הנשים האלה למרות היחס שלהן כלפי ישראל"?

בהתייחסו לקריאתה של עומאר במסיבת העיתונאים שלשום להפסיק את הסיוע לישראל עד להפסקת הקמתן של ההתנחלויות, אמר טראמפ: "עצם הרעיון של קיצוץ הסיוע לישראל - אני בכלל לא יכול להאמין שמדברים על זה".

"אני חושב שיהודים (אמריקאים) שמצביעים בעד דמוקרט חוטאים בחוסר ידע מוחלט או בחוסר נאמנות", הוסיף נשיא ארה"ב.

דבריו עוררו מיד ביקורת חריפות בממסד היהודי. "ליהודי ארה"ב - כמו לכל האמריקאים - יש מגוון רחב של דעות פוליטיות", אמר דייוויד הריס, ראש הוועד היהודי האמריקאי. "הניסיון לתת ציונים לקדימויות הפוליטיות של יהודים ולקבוע אם הם 'נאמנים' או לא אינו יאה ומסוכן מאוד".

ג'ונתן גרינבלאט, ראש הליגה היהודית נגד השמצה, כי בעוד שלא ברור למי בדיוק מגלים היהודים אי נאמנות, "ההאשמה הזו משמשת כבר מזמן אמצעי לתקיפת יהודים... הגיע הזמן שיחדלו להשתמש ביהודים ככדורגל פוליטי".

והביקורת לא הגיעה רק מיהודים. פיליפ קליין, עורך האתר השמרני"וושינגטון אקזמינר", צייץ אמש: "זו התבטאות מגעילה שמצביעה על כך שלטראמפ אין כל מושג מדוע כה רבים מאיתנו נתקפים בקבס לנוכח האנטשימיות של עומאר וטלאיב".