האם באמת התגלתה חפרפרת במטה כחול לבן?

בראשית השבוע פרסם "ידיעות אחרונות" כי מטה מפלגת חוסן לישראל שכר את משרד המודיעין העסקי CGI כדי לבדוק את מקור ההדלפות ממטה המפלגה • הדוח הצביע על חבר כנסת מיש עתיד כמקור ההדלפות • בכירים בכחול לבן ל"גלובס": לא הופק דוח כלשהו, CGI מבצעת בדיקה פנימית על הדלפות, אך לא מדובר בחבר כנסת

בני גנץ / צילום: דוברות הכנסת
בני גנץ / צילום: דוברות הכנסת

אתמול (ג') אחר הצהריים החלה הזירה הפוליטית לזמזם במידע על גילוי "החפרפרת" במטה כחול לבן. בראשית השבוע פרסם העיתון "ידיעות אחרונות" שמטה מפלגת "חוסן לישראל", המפלגה שהקים בני גנץ, שכר את משרד המודיעין העסקי CGI בראשות צביקה נווה כדי לבדוק את מקור ההדלפות מן המטה של המפלגה. פרסומים נוספים בהמשך ציינו שחברת CGI הפיקה דוח סיכום ובו הצביעו על מפלגת יש עתיד, באמצעות אחד מחברי הכנסת שלה, כמקור שהדליף לכלי תקשורת. עם זאת, "גלובס" לא הצליח לאמת באופן עצמאי את תוכנו של אותו דוח ואת ביצוע ההדלפות על ידי אחד מחברי הכנסת.

בשיחות עם גורמים בכירים בכחול לבן בימים האחרונים נאמר ל"גלובס" שלא הופק דוח כלשהו, אך לא הכחישו שחוסן לישראל ובני גנץ נעזרו בחברה הנ"ל כדי לבצע בדיקה פנימית על הדלפות במסגרת הצוות המקיף את גנץ. יחד עם זאת, הודגש בפנינו כי לא מדובר בחבר כנסת.

במהלך הימים האחרונים אכן קשה היה למצוא אינדיקציה לכך שממצאי חברת המודיעין העסקי CGI הובילו לחבר כנסת מסוים מ"יש עתיד" או חבר כנסת אחר ברשימת כחול לבן שעסק בהדלפות בקמפיין מועד ב'. בכחול לבן הודו בעבר שחברת הכנסת עמר ינקלביץ ממפלגת חוסן לישראל העבירה מידע לעיתונאים, אך דובר על קמפיין במערכת הבחירות הקודמת. הדלפותיה של ינקלביץ והעובדה שגנץ הסתיר מיאיר לפיד את השימוש בחברת CGI בסיבוב הנוכחי גרמו במהלך הימים האחרונים לקרע עמוק במפלגה.

מספר 2 בכחול לבן, ח"כ יאיר לפיד ,שהה בטוקיו כאשר פרצה הפרשה, ואנשיו נדהמו מן הפרסום ומיהרו להסביר שבסביבת גנץ עסקו בחיפוי על הפרשיה מקמפיין הבחירות הקודמות (הדלפותיה של ינקלביץ) באמצעות הסטת תשומת לב למדליף בבחירות הנוכחיות, דבר שלדבריהם לא היה ולא נברא.

העבודה של חברת המודיעין העסקי CGI כללה כביכול פרסום תכנית עבודה מזויפת של "צבא המגיבים של כחול לבן" תוך הפצתה למספר מצומצם של אנשים כדי לגלות מי הוא האיש המעביר את התכנית הזו לאחד מכלי התקשורת. אכן, אותה תכנית עבודה הופיעה בראשית חודש אוגוסט בעיתון "ישראל היום" והוצגה כתכנית עבודה של מפלגת כחול לבן.

העומד בראש חברת CGI הוא צביקה נווה, אחיו של יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נווה. בשנים האחרונות הצטרף לחברת CGI גם השר לשעבר יעקב פרי, מי שהיה חבר במפלגת יש עתיד ועזב את הכנסת לאחר פרסום תחקיר מביך במיוחד בתכנית עובדה, לפיו הוא שיקר באשר למצבו הרפואי בעת הגיוס לצה"ל וכי שיקר בנוגע לעברו הצבאי במשך שנים ארוכות.

אולם, גם בהקשר למעורבות כביכול של פרי בנושא חקירות פנימיות בחוסן לישראל, נאמר ל"גלובס" באופן מפורש שאין לו כל קשר וכי שמו עורבב לעניין על ידי גורמים בעלי אינטרסים המנסים להביא למריבה פנימית בין צמרת כחול לבן, בין יאיר לפיד לבני גנץ.

ח"כ עופר שלח מיש עתיד וכחול לבן התראיין הבוקר ברשת ב' והתייחס בנוגע לפרסומים כאילו אחד מחברי הכנסת של מפלגתו הדליף מידע מתוך הקמפיין.

"העיתון שעבדתי בו מפרסם כותרת שאינה אמת" אמר שלח תוך שהוא מתייחס ל"ידיעות אחרונות". "לא היה דוח כזה. הייתה בדיקה במסגרת מפלגת חוסן לישראל של גנץ שהחליטה שהיא צריכה לבדוק את עצמה בענייני אבטחת מידע. אין שום דוח שמצביע על הדלפה".

"קשה מאוד להתגונן ולהסביר דבר שלא היה - לא היה דוח כזה", שלח הוסיף, "דבר הבדיקה יצא החוצה אבל אין לזה קשר לקמפיין של כחול לבן ולח"כים של יש עתיד. לא היה ולא נברא".

חברת החקירות מסרבת להגיב

היום שלח יו"ר כחול לבן בני גנץ הודעה לתקשורת בה הוא מכחיש את הפרסומים. "אין לי ולאף אחד בכחול לבן מידע על חבר כנסת מהרשימה הקשור בהדלפות. יש גורמים במערכת הפוליטית שחוששים מכחול לבן ויתכן שהם פועלים בעניין הזה. נזכיר לכולנו שהחשודים היחידים יושבים בממשלת נתניהו. הם, והעומד בראשם".

בחברת CGI אליה פנינו היום סירבו לדבר עם "גלובס". מדיניות החברה הנה שלא לשתף פעולה עם כלי התקשורת, כך הובהר ל"גלובס", אם כי מספר גורמים העוסקים בתחום הפוליטי העלו את ההשערה שהמידע על העסקת חברת CGI על ידי חוסן לישראל ובני גנץ, והסיפור המקורי על חקירת ההדלפות (מבצע "צבא המגיבים של כחול לבן") הגיע דווקא מתוך החברה עצמה. כאמור, בחברת CGI הכחישו זאת באופן מוחלט.

יצוין שצביקה נוה הוא אחיו של אפי נווה ומי שאירח את אפי נווה בביתו במעצר בית בתקופה של אחרי מעצר נווה בחשד למעבר גבול תוך הונאה ואי החתמת דרכון, תוך היצמדות לנוסעת נוספת, רות שניאורסון. נווה עומד כיום לדין פלילי על אותו המעשה, אולם אינו שוהה יותר במעצר בית. הדברים הללו פורסמו על ידי העיתונאית שרון שפורר באתר ׳המקום הכי חם בגיהנום׳.

אפי נווה היה יו"ר לשכת עורכי הדין בעל חיבורים פוליטיים משמעותיים והוא מעולם לא הסתיר זאת. קשריו עם שרת המשפטים איילת שקד נועדו כדי להוביל השפעה ושינוי בוועדה למינוי שופטים. גם שקד ציינה בראיונות לתקשורת שנווה חבר אישי שלה וכי הוא מאמין באג'נדות השמרניות של שינוי פני בית המשפט העליון.

חברת CGI בראשותו של צביקה נווה הנה בעלת נוכחות גם בזירה הפוליטית, קמפיינים, ועובדת באופן תדיר גם עם קבוצות עסקיות מובילות במשק הישראלי, לרבות בנקים מובילים וחברות פיננסיות.

באתר האינטרנט של החברה מצוין שצוות הקבוצה "מתמחה בליווי תהליכי חשיבה אסטרטגיים בארגונים, בסיוע לצמיחת פיננסית של ארגונים ובטיפול במשברים. במסגרת תהליכי הייעוץ אנו מסייעים לארגונים וחברות לעצב אסטרטגיה עסקית, ולהתאים את הארגון לתנאי השוק המשתנים ולסביבת התחרות הרלוונטית".

בהיבט של ייעוץ בטחוני, מוצג באתר CGI מספר כלים שלהם, למשל "בדיקות מהימנות מיוחדות, סמויות וגלויות, בעת קבלת עובדים חדשים ובפעילות השוטפת". וגם: "בקבוצה פועלים בכירים לשעבר ביחידות מובחרות בצה"ל, בשב"כ ובמוסד".

 

"איך אני יודע שיהיו בחירות השנה? פנו אליי מכל המפלגות"

נווה התראיין בעבר (2017) ל"גלובס" וסיפר שהקמפיין האחרון בו השתתף (למעט קמפיין 2019) היה של ראש הממשלה לשעבר אריק שרון ז"ל.

"הקמפיין האחרון של שרון לראשות הממשלה היה בעצם קמפיין הבחירות הפוליטי האחרון שנטלתי בו חלק. ב-10 ימים האחרונים, מאז החקירה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מפלגות מהימין, מהשמאל או מהמרכז ביקשו לבחון את האפשרות שנשתתף בעשייה ובעזרה לקמפיין הבחירות שלהן".

עוד סיפר צביקה נווה שאם ישתתף בעשייה במהלך הקמפיין זה יגיע ממקום אידיאולוגי וערכי: "בראש ובראשונה השיקול שלי יהיה שיקול אידיאולוגי וערכי, ולא כספי. זה בעצם מה שינחה אותי".

צביקה נווה נשאל על ידי העיתונאי גד פרץ "מה אתם עושים בקמפיין בחירות? איך אתם עוזרים ללקוחות?", והשיב: "שותפים לגיבוש האסטרטגיה. בראש ובראשונה להציב את היעדים. אם אתה מלווה מועמד שהולך להיות ראש המפלגה שעליה הוא מתמודד, אז בראש ובראשונה האסטרטגיה שלו זה בעצם לנצח את היריבים - יריביו לראשות המפלגה.

"בשלב הבא, אחרי שהוא התמודד, השאלה תהיה לאיזה קהל בוחרים פונים. מי קהל היעד. ורק אז בעצם לנווט - מה האסטרטגיות של המתחרים, לאיזה קהל הם פונים, מי היועצים שיגוייסו לעבוד במטה ועוד הרבה".

עוד הוא סיפר שמן הרגע בו החלו חקירות פליליות נגד ראש הממשלה נתניהו, הוא קיבל הצעות רבות ליטול חלק בייעוץ וסיוע למפלגות מן הימין-מרכז ושמאל-מרכז. "אתה מבין שמשהו עומד לקרות. המציאות מתגבשת בכיוון מסוים".

מניעת חפרפרות שנכנסות למטה, זה גם כן עניין שלכם? הוא נשאל על ידי העיתונאי גד פרץ ב-2017.  "זה עניין שנקרא לו 'שגרה'. יש לך פעילים, יש גורמים רבים שנכנסים למטות הבחירות, לצורך העניין אנשים לא מוכרים, מתנדבים כאלה ואחרים, אנחנו צריכים להיות ערים שבעתיים". 

"מערכות הבחירות בישראל הופכות להיות יותר יצריות, ומושקעים בה משאבים רבים. ראה את הבחירות בארה"ב. זה מקרין על הבחירות בכל העולם וגם בישראל. אם אתה מביא מידע איכותי למתמודד שלך - אתה מייצר יתרון על פני המתחרים. אני מדגיש שתמיד צריך לשמור על כללי אתיקה ולפעול במסגרת החוק".