בין התשואות בשווקים להגדלת העתודות, ולמרות הפסד ברבעון השני: כלל ביטוח עברה לרווח במחצית השנה

החברה סיכמה את הרבעון השני של 2019 עם הפסד של 17 מיליון שקל, לעומת רווח כולל של כ-112 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד • במחצית השנה עברה כלל מהפסד של כ-4 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2018 לרווח כולל של כ-192 מיליון שקל במחצית הראשונה השנה

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

בצל הלחץ מלמעלה הנמשך בנוגע לאתגרים הפיננסיים האדירים של בעל השליטה אדוארדו אלשטיין ולמהלכים בהם הוא ינסה לנקוט, ולקראת מכירה נוספת של 5% ממניותיה כבר בספטמבר, כלל ביטוח  מסכמת את הרבעון השני ב-2019 עם הפסד של 17 מיליון שקל לעומת רווח כולל של כ-112 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשקלול הרבעון הראשון החזק שנרשם השנה הודות לתשואות בשוקי ההון, כלל ביטוח מציגה מגמה הפוכה במחצית הראשונה השנה, עם מעבר מהפסד של כ-4 מיליון שקל במחצית הראשונה ב-2018 לרווח כולל של כ-192 מיליון שקל במחצית הראשונה השנה.

התוצאות הפושרות של כלל ביטוח, שבניהולו של יורם נוה, הושפעו מכמה מגמות עיקריות ובראשן השפעה חיובית מהגאות בשוקי ההון, שנרשמה בעיקר ברבעון הראשון ושהגדילה במידה ניכרת את ההכנסות מהשקעות של הקבוצה, כשלצד זאת נהנתה החברה משחרור עתודות בהיקף תלת ספרתי הן ברבעון והן במחצית בעקבות ביטול השלכות ועדת וינוגרד לגבי גובה ריבית ההיוון המשמשת לחישוב הפיצויים בביטוחי החבויות.

מנגד, כלל ביטוח סבלה, כמו מתחרותיה, מירידה בריבית חסרת סיכון ומשינויים בהנחות תמותה בחישובי ההתחייבויות. במקרה שלה אלה הובילו יחדיו לחיזוק עתודות ולקיטון ברווח לפני מס בהיקף של כ-371 מיליון שקל במחצית ולקיטון של כ-268 מיליון שקל ברבעון השני. זאת למול שחרור עתודות בהיקף של 276 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד ושל 415 מיליון שקל ברבעון השני ב-2018. כלומר, הרבעון השני השנה "סבל" בעיקר מהפער האדיר בעתודות בין הרבעונים.

בנוסף, דוחות כלל השנה נהנים מעוד יתרון יחסי לתקופות המקבילות, שנובע מכך שאשתקד ביצעה החברה מחיקות ניכרות, בהיקפים של יותר מ-110 מיליון שקל בפעילויות הגמל - דבר שלא קרה השנה. למעשה, הגמל וההשתלמות הניבו לכלל ביטוח רווחים צנועים עד כה השנה, בעוד שהחברה מפסידה בתחום ביטוחי החיים (בשל התזוזות בריביות ובהנחות התמותה כאמור) וגם בפנסיה. למול זאת החברה נהנית משיפור בתחום הביטוח הכללי, גם בכפוף לביטול המלצות וינוגרד, כאמור.

כמו כן, כלל ביטוח מציגה קיטון בפרמיות הנובע בעיקר מסיום התקשרויות עם קופות חולים מכבי ולאומית בביטוח סיעודי קבוצתי. עם זאת, הגם שמדובר בהיקפי פרמיות ניכרים, הרי שלא בהכרח מדובר בבשורה רעה מבחינת הרווחיות של כלל ביטוח. בנטרול הפרמיות מהביטוחים הסיעודיים לחברי לאומית ומכבי החברה רשמה גידול של כ-5% בפרמיות ברבעון וגידול של כ-6% במחצית.

עוד נציין כי הכנסות החברה מפרמיות שהורווחו ברוטו, מדמי גמולים ומתקבולים בגין חוזי השקעה גדלו במחצית הראשונה של 2019 בכ-4% לכ-9.1 מיליארד שקל. כמו כן, היקף הנכסים המנוהלים של החברה עומד בסוף המחצית הראשונה השנה על סך של כ-207 מיליארד שקל, גידול של כ-6% ביחס לסוף 2018.

אי.די.בי שבבעלות אלשטיין מחזיקה כיום בכ-20.3% ממניות כלל ביטוח, כשבנוסף יש לה השקעה ב-24% נוספים מכלל ביטוח באמצעות עסקאות החלף. את המניות של אי.די.בי בכלל ביטוח מחזיק הנאמן מטעם הפיקוח על הביטוח, משה טרי, שקיבל הנחיה למכור 5% מכלל כבר בספטמבר. דבר זה נראה בסבירות גבוהה מאוד כדרך להפיכתה לחברת הביטוח ללא גרעין שליטה הראשונה, בדומה למה שכבר קיים בבנקים לאומי, הפועלים, דיסקונט ומוניציפל (דקסיה).