נשיא ברזיל: "40 אנשים יכבו את האש? אין לנו משאבים. הכאוס הגיע"

האמזונס בוער, ונשיא ברזיל ז'איר בולסונארו טוען כי אין לממשלתו יכולת להילחם באש • עשרות בני נוער מפגינים מול שגרירות ברזיל בארה"ב • סערה ברשתות החברתיות: "כשכנסיית הנוטרדאם בפריז נשרפה, נרשמה התגייסות עולמית חסרת תקדים להצלתה; כש'הריאות של כדור הארץ' בוערות, מנהיגי העולם שותקים"

הפגנת נוער למען האמזונס / צילום: תמר אברהם
הפגנת נוער למען האמזונס / צילום: תמר אברהם

זה שלושה שבועות בוער יער האמזונס, המייצר 20% מהחמצן בעולם. האמזונס הוא יער הגשם הגדול ביותר בעולם, הכולא בתוכו מיליוני טונות של פחמן ומנקה את האוויר, ובכך הכרחי למאבק בהתחממות הגלובלית. על כן, יש המכנים אותו "הריאות של כדור הארץ". כעת, האש המתפשטת מכלה שטח בגודל מגרש כדורגל מדי דקה. למרות המרחק הרב, ענן עשן סמיך כיסה ביום שני את העיר סאו פאולו כתוצאה משריפות הענק.

נשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו, אמר אמש לתקשורת: "40 אנשים להילחם בשריפה? אין לנו את המשאבים. הכאוס הגיע". ביום רביעי טען הנשיא שארגוני הסביבה אחראים לפריצת השריפות, אך הודה שאין כל ראיה תומכת להאשמותיו. שלטונו של בולסונארו נוקט במדיניות המקילה על עסקים לפעול בשטח היער ולכרות שטחים עצומים ממנו לשם גידול בקר למאכל אדם ופעילויות עסקיות נוספות. לפי המכון הברזילאי לחקר החלל, יותר מ-9,500 שריפות זוהו מאז יום חמישי האחרון בלבד, רובן באזור האמזונס. לפי נתוני המכון, שראשו הודח בתחילת החודש על-ידי בולסונארו, בחודש יוני השנה נכרתו 920 קמ"ר של עצים באמזונס - עלייה של 88% ביחס ליוני אשתקד. נכון לעכשיו, עדיין לא ברור מה היקף הנזק הכלכלי שתסב שריפת הענק.

שריפות יער מתרחשות לעיתים בעונה היבשה באופן טבעי, אך הן גם מוצתות באופן מכוון כחלק מתהליך בירוא היערות לשם גידול בקר. העונה היבשה יוצרת תנאים אופטימליים להתפשטות אש, אך לפי סוכנות החלל הברזילאית, הצתת האש היא פעולה של בני אדם - בין אם ברשלנות או בזדון. לפי נשיא ארגון הסביבה wwf, השריפות הן תוצאה של עלייה חדה בפעילות בירוא היערות לשם פעילות כלכלית ביער האמזונס.

"ימי שישי בשביל העתיד"

הבוקר התאספו כ-40 ילדים ובני נוער הפועלים כחלק מהמחאה העולמית "ימי שישי בשביל העתיד" להפגין מול שגרירות ברזיל בישראל, יחד עם פעילי תנועת "המרד בהכחדה". פעולת המחאה התארגנה באופן ספונטני ומיידי בליל אמש, והיא מסמלת את תחילת הפעילות שאותה מתכננים בני הנוער להוביל בישראל במהלך שנת הלימודים כדי לעורר את המבוגרים לפעול בנושא משבר האקלים.

"מאז היבחרו, הכריז נשיא ברזיל בולסנארו מלחמה על כדור הארץ ויושביו. הוא לא מכחיש את גישתו כלפי יערות הגשם כפוטנציאל כלכלי הרסני - הוא מעודד תעשיינים לברא את יערות האמזונס ולבצע על האדמה החרוכה קידוחי נפט וגידול מספוא להאבסת חיות משק. יער האמזונס הוא הריאה הירוקה הגדולה ביותר והוא מייצר חלק עצום מהחמצן החיוני לקיום חיים על פני כדור הארץ", אמרה לגלובס תמר אברהם, תלמידת תיכון בת 16 הפעילה במחאה. "לכן אנו, בני ובנות הנוער - הדור הראשון שיחוש את מלוא הנזק של משבר האקלים, מפגינים מול שגרירות ברזיל. נקלענו למצב אבסורדי שבו ילדים צריכים לשכנע את מנהיגי העולם לנהוג באחריות. תנועת מחאת הנוער למען האקלים קוראת לדור שלנו להתאחד נגד האסון המתקרב".

משתתפי "שישי בשביל העתיד" מתכננים לארגן שביתת תלמידים ב-1 בספטמבר במחאה על אוזלת ידם של המבוגרים בטיפול במשבר האקלים.

תמונות האמזונס הבוער עוררו זעזוע ברשתות החברתיות ושותפו על-ידי מיליוני אנשים, המשתמשים בהאשטאג # PrayForAmazonia, שנכלל בימים האחרונים ביותר מ-3 מיליון ציוצים. ליאונרדו די קפריו, שגריר שלום של האו"ם בנושא שינויי האקלים, מרבה בימים האחרונים לכתוב על הנושא ברשתות החברתיות. פעילים חברתיים רבים וכן ציבור ברשתות החברתיות, תהו אמש כיצד ייתכן שבעת שריפת כנסיית הנוטרדאם בפריז, נרשמה התגייסות עולמית חסרת תקדים להצלתה, אך כעת - כשיער המכונה "הריאות של כדור הארץ" בוער, מנהיגי העולם שותקים ואין התגייסות עולמית להצלתו.