הבית הלבן מבהיר: "טראמפ לא מתחרט על הטלת המכסים, אלא שלא העלה את התעריפים גבוה יותר"

לאחר העלאת מכסים הדדית בסוף השבוע האחרון, הנשיא האמריקאי אומר כי עדיין מתנהל שיח מול הסינים, וכי הם מעוניינים בעסקה יותר מהאמריקאים • בניגוד לכותרות לפיהן טראמפ מתחרט על הטלת המכסים, בבית הלבן מבהירים אחרת: "תשובתו לא הובנה ראוי"

דונלד טראמפ ובוריס ג'ונסון מתבדחים בפסגת G7 / צילום: דילן מרטינז, רויטרס
דונלד טראמפ ובוריס ג'ונסון מתבדחים בפסגת G7 / צילום: דילן מרטינז, רויטרס

בהמשך לדרמה בסוף השבוע האחרון, לאחר העלאת מכסים מצד סין על סחורות אמריקאיות, ולאחר התגובה החריפה של טראמפ והעלאת מכסים על סחורות מסין בהיקף של 550 מיליארד דולר, הנשיא האמריקאי אמר היום (א'), כי הוא היה יכול להכריז על ההסלמה במלחמת הסחר מול סין כמצב חירום אם היה רוצה בכך.

"בהרבה מובנים זה מצב חירום", כך אמר טראמפ במסגרת פסגת G7 בצרפת. "הייתי יכול להכריז על מצב חירום לאומי, כאשר הם גונבים ולוקחים קניין רוחני בהיקף של 500-300 מיליארד דולר בשנה, וכאשר יש לנו הפסד כולל של כמעט טריליון דולר בשנה במשך שנים רבות", אמר טראמפ והוסיף כי אין בכוונותו להכריז כעת על מצב חירום לאומי.

"למעשה אנחנו מסתדרים די טוב עם סין כעת, אנחנו מדברים. אני חושב שהם רוצים לעשות עסקה יותר מאיתנו. אני זוכה להרבה כסף מהמכסים והם מגיעים במיליונים. מעולם לא קיבלנו 10 סנט מסין, אז נראה מה יקרה", אמר טראמפ.

בפגישת ארוחת הבוקר שנערכה עם ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, נשאל טראמפ האם הוא שוקל מחדש את החלטתו להסלמת היחסים והטלת מכסים נגד סין. טראמפ השיב: "כן, בטח. למה לא?". כאשר נשאל שוב אמר טראמפ:"יכול להיות... יכול להיות שגם… יש לי מחשבות שניות לגבי הכל".

בבית הלבן הוציאו הבהרה לתשובתו של טראמפ, שהובנה על ידי חלק מאמצעי התקשורת כמו שיש לנשיא האמריקאי חרטה, והבהירו כי טראמפ מצטער אם כבר שלא החריף את המצב. "התשובה של טראמפ לא הובנה כראוי", אמרה דוברת הבית הלבן. "הנשיא טראמפ הגיב בחיוב מכיוון שהוא מתחרט שלא העלה את התעריפים גבוה יותר". 

בסוף השבוע האחרון הסינים הפתיעו את השווקים כאשר הגיבו להטלת המכסים מצד ארה"ב מלפני כשבועיים, בהטלת מכסים נוספים בגובה של 5% ו-10% על מוצרים שמיוצרים בארה"ב ומיובאים לסין בהיקף של 75 מיליארד דולר. אלו צפויים להיכנס לתוקף בשני סבבים, הראשון בתחילת ספטמבר והשני באמצע דצמבר. בנוסף, הסינים הודיעו שהמכס בגובה של 25% על רכבים אמריקאים יחזור לתוקף.

בתגובה, הנשיא טראמפ קרא בסדרת ציוצים בטוויטר לחברות אמריקאיות לחדול מלעבוד מול סין, ולאחר נעילת המסחר ביום שישי, אז נפלו המדדים בעד 3%, טראמפ הטיל מכסים על סחורות מיובאות מסין בהיקף של 250 מיליארד דולר מ-25% ל-30%, והמכס על היבוא מסין בהיקף של 300 מיליארד דולר שייכנס לתוקף (באופן חלקי) בספטמבר יעלה מ-10% ל-25%.

"גם אם מחר יושג הסכם, זה לא ישנה את כיוון הצמיחה"

לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, "אנחנו ורוב המשקיעים בעולם יודעים הרבה יותר מה האמריקאים חושבים מאשר מה הסינים חושבים לגבי מלחמת הסחר. הטיה זו היא תולדה לא רק של העובדה שהנשיא האמריקאי מצייץ כמעט כל מחשבה שעוברת לו בראש בעוד שהסינים פועלים באופן יותר דיסקרטי אלא גם של החשיפה הגבוהה בהרבה של רובנו לתקשורת המערבית. התוצאה: רוב המשקיעים מניחים שארה"ב היא זו שמובילה את התהליך של מלחמת הסחר ולא סין. בהתאם לכך, הפרסום של סין ביום חמישי לגבי העלאת מכסים נוספת הצליח להפתיע את השווקים ולפי סערת הטוויטר שהגיעה אח"כ, כנראה גם את טראמפ".

"מלחמת הסחר לא הולכת לשום מקום ותמשיך ללוות אותנו עוד זמן רב. העלאת מכסים הוא הכלי הכמעט בלעדי שיש לארה"ב. הוא אמנם רחוק ממיצוי (טראמפ הבטיח בקמפיין הבחירות שלו מכס של 35% על כל היבוא מסין) אבל כל עליית מדרגה מרוקנת חלק מהמחסנית של ארה"ב. מצד שני, לסין יש כלים נוספים בהם תוכל להשתמש בקלות בזכות הממשל הריכוזי שלה כמו פגיעה בחברות אמריקאיות, אמברגו על מתכות נדירות ופיחות יזום במטבע", הוסיף גרינפלד. "ברור שככל שיותר ויותר מכסים מוטלים, ואי הודאות גדלה, כך גם ההשפעה הכלכלית הופכת להיות מהותית יותר, אך נכון להיום ההשפעה של מלחמת הסחר על הכלכלה האמריקאית אינה מהותית (ההערכות מדברות על 0.1%-0.2%). בהתאם, ההאטה במשק האמריקאי היא לא תוצאה של מלחמת הסחר אלא של גורמים מקומיים ובעיקר הריבית שעלתה יותר מדי ששינו את הכיוון של המחזור הכלכלי. לכן, גם אם מחר יושג הסכם בין ארה"ב לסין זה לא ישנה את הכיוון של הצמיחה במשק".

על רקע הירידות בשווקים, ובנוגע לתגובה של יו"ר הפד פאואל למצב, גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי אומר כי "הירידות בשווקים עשויות להשפיע לרעה על הסקרים העסקיים וכבר נראה שהמצב פגע בביטחון הצרכנים. בנסיבות אלו, נראה שהיו"ר פאואל ישים דגש על ביסוס כוחו בקרב החברים היוניים יותר בוועדה על מנת לקבל תמיכה רחבה להחלטת הפחתה של 25 נ"ב נוספים בחודש ספטמבר. לאחר מכן, בטווח הרחוק יותר, שילוב של צמיחה סבירה ברביע השלישי ועלייה קטנה באינפלציה לאחרונה פירושו השהייה בתהליך הפחתת הריבית. אנו עדיין צופים מהלך נוסף של עוד 25 נ"ב של הפחתה, לאחר ההפחתה של חודש ספטמבר, ככל הנראה בסוף 2019 או בראשית 2020 כך שההפחתה המצטברת תסתכם ב 75 נ"ב עדין נמוך ביחס לתוואי הריבית הגלום בשוק ל-5 הורדות ריבית ויותר בסך הכול".