מחיקות הענק של בזק יובילו את החברה לגירעון בהון העצמי; המניה צנחה 50% בשנה האחרונה

ההחלטה על הפחתת שווי הפעילות של פלאפון תביא למחיקה של 951 מיליון שקל בשווייה של חברת הסלולר בספרי החשבונות של בזק • ברשות ני"ע הודיעו לבזק כי לא נוצרו התנאים להכרה בנכס מס בסך 1.2 מיליארד שקל, שנבע לחברה כתוצאה מרכישת מניות yes מידי אלוביץ'

שלמה רודב, יו"ר בזק / צילום: רמי זרנגר
שלמה רודב, יו"ר בזק / צילום: רמי זרנגר

חברת בזק  עדכנה בסוף השבוע כי דירקטוריון החברה הבת, פלאפון, אישר הפחתה של שווי הפעילות של פלאפון ל-1.214 מיליארד שקל. החלטה זו צפויה להביא למחיקה של 951 מיליון שקל בשווייה של חברת הסלולר בספרי החשבונות של בזק.

במקביל, עדכנה בזק, בניהולם של המנכ"ל דודו מזרחי והיו"ר שלמה רודב, כי ברשות ניירות ערך הודיעו לחברה כי לא נוצרו התנאים להכרה בנכס מס בסך 1.2 מיליארד שקל, שנבע לבזק כתוצאה מעסקת הרכישה של מניות חברת הטלוויזיה הרב-ערוצית yes שהיו בידי הבעלים לשעבר שאול אלוביץ'.

ההחלטה מהווה למעשה המשך לגלי ההדף של העסקה המפוקפקת, שבעקבותיה נפתחה חקירת רשות ניירות ערך והמשכה ב"תיק 4000" (פרשת בזק-אלוביץ'). אמנם מדובר באירוע חשבונאי, אבל ההכרה בנכס המס שנבע לבזק בעקבות הפסדי yes הצבורים מהעסקה, היה אחד המרכיבים החשובים שלה ומה שסייע להעביר את העסקה בדירקטוריון בזק.

ביטול נכס המס והפחתת השווי של פלאפון, בהיקף כולל של 2.165 מיליארד שקל, צפויים להוביל את בזק להציג בדוחות הרבעון השני של 2019 גירעון בהון העצמי (הון עצמי שלילי), וזאת מאחר שאת הרבעון הראשון סיימה עם הון עצמי של 747 מיליון שקל בלבד. במקביל, דחתה החברה את מועד פרסום הדוחות הכספיים שלה ליום חמישי הקרוב (29 באוגוסט).

עסקת סרצ'לייט צפויה להיסגר כמתוכנן

מניית בזק הגיבה לדיווחים מסוף השבוע בירידה חדה של יותר מ-6%, והשלימה צניחה של כמעט 50% בשנה האחרונה ושל כ-70% מהשיא שאליו טיפסה במרץ 2016. שוויה של החברה בבורסה הצטמק לכ-6.2 מיליארד שקל.

עם זאת, ההערכות הן כי העסקה שבה צפויים הקרן הזרה סרצ'לייט ואיש העסקים דוד פורר לקבל לידיהם את השליטה בבזק (באמצעות השקעה בחברה האם ביקום), הנמצאת בשלבים מתקדמים, תיסגר כמתוכנן. העסקה מותנית עדיין באישור משרד התקשורת.

נזכיר כי בזק שילמה 460 מיליון שקל לרשויות המס, ובתמורה מס הכנסה התיר לחברה לנצל את ההפסדים הצבורים של yes, שהסתכמו ב-5.4 מיליארד שקל. נכס המס בהיקף של 1.2 מיליארד שקל אמור היה להיפרס על פני שמונה שנים, כשהתנאי להכרה בנכס היה ביטול ההפרדה המבנית בקבוצת בזק.

מתברר כי במסגרת דיוניה של בזק עם רשות ניירות ערך סביב תשקיף שהכינה החברה באחרונה לצורך גיוס הון, עלתה הסוגיה של ההכרה בנכס המס, והרשות החליטה שהיא לא מקבלת את טענתה של בזק שעדיין קיימת סבירות של יותר מ-50% שהחברה תוכל לנצלו - וכתוצאה מכך נדרשת בזק למחוק אותו.

עמדת המדינה עדיין לא ברורה

נציין כי בזק הגישה בג"ץ נגד משרד התקשורת על כך שהוא לא מבטל את ההפרדה המבנית, וזאת בהתאם להתחייבות המדינה במסגרת קבלת המלצותיה של ועדת חייק. המדינה אמורה להגיש את תגובתה בתחילת ספטמבר, כך שלמעשה, עדיין לא ברור מהי עמדת המדינה בסוגיה. יתרה מכך, צוות ייעודי של משרד התקשורת עוסק בסוגיית ההפרדה ועדיין לא סיים את עבודתו.

העסקה מ-2015 שבה רכשה בזק מידי חברת יורוקום של אלוביץ' מחצית ממניותיה של חברת yes (מחצית כבר הוחזקה בידיה), כללה תשלום מזומן של כ-680 מיליון שקל , תשלום נוסף של 200 מיליון שקל כנגד נכס המס, ועוד 170 מיליון שקל שהיו מותנים בביצועי yes.

בעניין המחיקה בפלאפון, נזכיר כי בזק דיווחה על כוונתה לבצע הפחתה בגלל ההרעה בהיקף הפעילות של פלאפון (במקביל להרעה בפעילות של שתי המתחרות הגדולות שלה, סלקום ופרטנר, שמניותיהן ירדו בבורסה בשנה האחרונה ב-64% וב-15%, בהתאמה), על רקע המשך ההידרדרות בשוק התקשורת.

תחזית הדירוג של בזק נותרה שלילית

לפני כשבועיים הפחיתה חברת הדירוג S&P מעלות את הדירוג של בזק, פלאפון ו-yes, מרמה של ilAA לרמה של ilAA מינוס. תחזית הדירוג נותרה שלילית, ומשקפת לדברי מעלות, את הצפי להמשך שחיקה בפרופיל העסקי של החברה ב-12 החודשים הקרובים. זאת, "לנוכח האתגרים העומדים בפני חברת בזק בפרט, ושוק התקשורת בכלל, על כל תתי-ענפיו", אשר להערכת מעלות, יובילו לשחיקה נוספת בביצועים התפעוליים של בזק.

דירוג ilAA מינוס משמעותו שיכולת החייב לעמוד במחויבות הפיננסיות שלו גבוהה ביחס לחייבים ישראלים אחרים. לשם השוואה, בסלקום הדירוג הוא ilA, ובפרטנר ilA פלוס. השיקולים העיקריים בהורדת הדירוג הם ההערכה של מעלות כי חלה שחיקה בפרופיל העסקי של בזק, לנוכח התחרות האינטנסיבית בתחומי פעילותה. להערכתם של המדרגים, בשנים 2019-2020 התחרות תימשך ועלולה להוביל לירידה בהכנסות, ברווחיות ובתזרימי המזומנים.

"להערכתנו, מחיקות השווי עשויות להעיד על קיטון עתידי בתזרים המזומנים של החברות הבנות בטווח הארוך, ועל היחלשות הפרופיל העסקי של החברה. אנו מניחים כי ייתכנו מחיקות שווי נוספות בחברות הבנות", הם מוסיפים.

במעלות העריכו כי בשנים 2019-2020 לא יחולקו דיבידנדים כלל, לא תבוטל חובת ההפרדה המבנית בבזק ונכס המס לא ינוצל. מעלות מעריכה גם ירידה של 4%-8% בהכנסות בזק ב-2019, בשל ירידה בהכנסות בכל מגזרי הפעילות - קווי, סלולר וטלוויזיה רב-ערוצית. להערכתם, למרות גידול קל שצפוי במספר מנויי פלאפון, התחרות האגרסיבית בתחום תימשך, וההכנסות למנוי יקטנו בשנתיים הקרובות, לצד המשך הקיטון בהכנסות ממכירת ציוד קצה.